مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: آتش سوزی جنگل‌های ارسباران در ۷ نقطه مجزای شهرستان‌های خداآفرین و کلیبر خاموش شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: آتش سوزی‌های جنگلی در محدوده روستا‌های هوچ، آوارسین، نوجه ده سفلی، خریل، ییلاق تارودی اولن، صومعه و قلعه لو از روز یکشنبه ۱۹ مرداد شروع شده بود و با توجه به وزش شدید باد و پوشش علفی غنی در کف جنگل و دمای زیاد هوا و به تبع آن گسترش دامنه آتش سوزی، اطفای آن زمان بر شد.

او با اشاره به اینکه چهار گروه شامل ۲۵ نفر از ماهرترین نیرو‌های ستادی اداره کل عازم منطقه شدند، گفت: این آتش سوزی با وجود سخت گذر بودن منطقه و شرایط سخت جوی، دیشب با تلاش مجاهدانه همکاران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های خداآفرین و کلیبر، نیرو‌های ناحیه مقاومت بسیج و سپاه، نیرو‌های مردمی، هنگ مرزی، انتظامی و امدادگران هلال احمر شهرستان خدا آفرین به طور کامل خاموش شد.


بیشتر بخوانید


مهردادی گفت: پس از کنترل و مهار آتش سوزی، با توجه به وزش باد و احتمال آتش سوزی مجدد جنگل، نیرو‌های اداره کل منابع طبیعی به مدت ۸ ساعت اقدام به لکه گیری کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی گفت: تیر ماه امسال هم آتش به جان منطقه قره تیکانلوی شهرستان خداآفرین افتاد و حدود ۹۶ هکتار از مراتع مشجر و جنگل دچار حریق شد که ۷ هکتار از این میزان به صورت تنه‌ای و ۱۶ هکتار از آن شامل مراتع مشجر بود، همچنین ۷۳ هکتار از پوشش علفی جنگلها سوخت، اما آسیب چندانی به درختان موجود در این عرصه وارد نشد.

جنگل‌های ارسباران در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ نقطه شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی آتش گرفت و حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل‌ها از بین رفت.

 جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری شمرده می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه‌های گیاهی شناخته شده کشورمان در این جنگل ها قرار دارد.

جنگل‌های ارسباران در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است و علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز دارای  اهمیت فراوان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.