به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، امروز به صورت آنلاین برگزار شد.
احتمال برگزاری آنلاین جشنواره های سینمایی
او ابتدا، در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کوتاه و مستند گفت: جلساتی با دبیران جشنواره های سینمایی برگزار کردیم؛ سناریوهای مختلف در دست بررسی است که یکی از آنها برگزاری آنلاین جشنواره هاست. هر جشنواره شامل بخشهای مختلفی است؛ به همین دلیل باید دید می توان در این شرایط جشنواره ها را به صورت حضوری برگزار کرد یا باید به فکر مجازی برگزار کردن آن باشیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران و حقیقت را شاید بشود با استفاده از ظرفیتهای جدید برگزار کرد؛ اما برای جشنوارههایی که بیم سرقت آثار در آن وجود دارد، باید فکر دیگری کنیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره واگذاری مجوز ساخت آثار شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما اظهار کرد: فعلاً منتظر تعیین تکلیف این موضوع از سوی مراجع تخصصی بالا دست هستیم تا تکلیف وزارت ارشاد در این بخش مشخص شود.
انتظامی درباره احتمال انحلال شورای پروانه ساخت گفت: همه دستگاهها موظفند قوانین بالادستی را اعمال کنند، حتی اگر مخالف آن باشند. شورای پروانه ساخت همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بحثهای دیگری مانند نوع سیاست گذاری و ... به شرایط زمانی خاص خود بر میگردد.
اکران فیلم رستاخیز چه شد؟
وی درباره وضعیت اکران فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش هم گفت: مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی در سال ۹۸ صادر شده است؛ عرضه آن به شکل آنلاین و یا وی او دی از نظر ما اشکال ندارد.
برنامه ریزی برای جشنواره فیلم فجر
انتظامی درباره برنامه ریزی ها برای برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: فعلاً برنامه ما برگزاری آن است؛ پیش بینی میکنیم فیلم کافی برای برگزاری آن داشته باشیم. البته مواردی چون حضور مردم، لزوم رعایت مسائل بهداشتی و ... را حتماً در نظر میگیریم. اگر فیلم تولیدی به اندازه کافی نداشته باشیم، برنامه ریزی دیگری برای جشنواره خواهیم کرد.
رئیس سازمان سینمایی درباره اجرایی شدن وعده تولید فیلمهای خوب و حمایت از جوانان فیلمساز بیان کرد: سیاستها خودشان را در برنامهها و اقداماتی که هر دستگاه اجرایی مدعی است، نشان میدهند. اواخر سال گذشته در سینمای مستند و تجربی بحث ساخت فیلمهایی با هزینه تولید کم مطرح شد تا بتوان به فیلمسازان خلاق کمک کرد. مطابق آن به ده فیلم مبلغ سیصد میلیون تومان کمک شد. آمار پروانه ساخت ها نشان می دهد که از فیلمسازان اول و خلاق حمایت شده است. در بخش تهیه کنندگی هم به همین رویه یعنی حمایت از جوانان پیش رفتیم. در بخش اختصاص بودجه نیز از جوانهای فیلمساز در تهران و به طور ویژه جوانهای شهرستانی حمایت شده و میشود.
اکران آنلاین؛ بودن یا نبودن؟
او درباره اکران آنلاین و معضل سازندگان فیلم ها اظهار کرد: در بخش اکران فیلمهای تجاری به صورت آنلاین، اول باید بحث قاچاق را حل کنیم. تا به این لحظه تضمینی برای قاچاق نشدن فیلم ها وجود ندارد.
انتظامی در خصوص ضررکرد حوزه هنری در اکران فیلم ها و حمایت از آن گفت: پرداخت بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم، یکی از حمایتهای سازمان سینمایی بود که جزئیات آن رسانهای شد. از طرف دیگر برای جبران بخشی از خسارتهای کرونا به سینماگران به دلیل کمبود مخاطب، درآمد حاصل از فروش فیلمها به سینماداران داده می شود. سازمان سینمایی مالکان فیلمها را هم حمایت می کند. تجهیز سینماها هم از دیگر برنامه های ماست که در این بین حوزه هنری هم از حمایتهای ما دور نخواهد ماند.
وی در مورد مرتبط بودن گواهی مالکیت ۱۰۲۹ فیلمها و ورود سهامداران فیلم به بورس و تعیین تکلیف آثاری که اسامی آنها در لیست مالکیت فیلم ها نبود، گفت: با ورود به بورس بخش تولید و رقابتهای تولید آثار سینمایی گسترش پیدا میکند و باید از آن استقبال شود. کسانی که در لیست مالکیت فیلم نیستند، چنانچه تهیه کننده و یکی از مالکان خود را معرفی کنند، با رسیدن درصد سهامشان به عدد صد گواهی مالکیت سهام بورسی برایشان صادر میشود. اینکه اسامی برخی افراد و فیلمهای بحث انگیز در لیست مالکیت فیلمها وجود ندارد، یا خودشان درخواست ندادند یا راستی آزمایی نشده اند.
سرنوشت بودجه جشنوارههایی که برگزار نشدند، چه می شود؟
رئیس سازمان سینمایی درباره سرنوشت بودجه جشنوارههایی که برگزار نشدند، هم اظهار کرد: مطابق روال همیشه وقتی به دستگاهها بودجه داده میشود، قانوناً حق ندارند آن بودجه و اعتبار را در جایی دیگر صرف کنند. مثلا بودجهای که برای تولید است، نمیتوان برای اکران خرج کرد. در کل جابجایی بودجهها تخلف محسوب میشود. پس تعویض مصارف بودجهای نیازمند هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه است.
او درباره اقدامات سازمان سینمایی برای حرفه ایتر کردن بخش تولید با توجه به شرایط بحرانی کرونا، بیان کرد: ستاد کرونا در سینما پروتکل تولید آثار سینمایی را اوایل امسال منتشر کرد. به هر حال باید با کرونا پیش برویم، بدون اینکه آسیبی ببینیم؛ بنابراین تدوام تولید را در نظر میگیرم و از آن مهمتر حفظ جان و سلامت گروه تولید را مد نظر قرار میدهیم. چنانچه تخلفی در رعایت پروتکلها گزارش شود، سازمان سینمایی حتماً ورود میکند.
برای ترافیک اکران فیلم ها فکری شده است؟
رئیس سازمان سینمایی درباره مدیریت این مجموعه برای تولید آثار سینمایی و اکران آنها در شرایط کرونایی کشور، گفت: وقتی موقعیت اکران مناسب وجود ندارد، قطعا در آینده ترافیک اکران به وجود میآید؛ اما ما به این نکته کاملا توجه داریم. به همین جهت نمایش آنلاین را به عنوان مکمل اکران عمومی در نظر گرفته ایم.
انتظامی دلیل بازبودن سالنهای سینما در شرایط فعلی کرونایی گفت: یک بخش نیروی انسانی ما در این حوزه کار میکنند که اگر به طور کلی تعطیل شوند، با مشکل زیادی روبرو خواهند شد. ضمن اینکه مطابق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی سالنهای سینمایی کاملا داوطلبانه است.
احتمال اکران فیلم های توقیفی
او درباره اکران فیلمهای توقیفی با توجه به زمان باقی مانده از فعالیت دولت فعلی، تصریح کرد: تصمیم گیری درباره این موضوع به شورای پروانه نمایش بر میگردد. شاید برخی از فیلمها امکان نمایش پیدا کنند و شاید هم دوباره این امکان را از دست بدهند.
انتظامی درباره ورود دولت به ساخت آثار سینمایی هم گفت: سهم دستگاههای دولتی در تولید فیلمهای سینمایی نسبت به دهههای گذشته کمتر شده است؛ یعنی با سازوکارهای مختلفی که در نظر گرفته ایم، امکان فعالتر شدن بخش خصوصی به وجود آمده است. در این زمینه افق روشنی را پیش روی سینما میبینیم و قطعاً سیاستهای دیگری را در نظر میگیرم که روند تولید آثار سینمایی در کشور بهتر پیش برود.
اختصاص ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی به شهرستانها
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از سینمای شهرستان ها گفت: در بخش توجه به زیرساختهای موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم، ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم؛ یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالنهای سینمایی است.
او ادامه داد: مثلا امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالنهای سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستانها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند، نیز وجود دارد. در این سایت لیست سالنهای سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. خود این جدول نشان میدهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساختها در این شهرستانها کمک کنیم، به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستانها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استانها صد در صد است تا بتوانند برنامهریزی کنند.
در حد توان برای معیشت سینماگران تلاش میکنیم
رئیس سازمان سینمایی در پایان، با تأکید بر ادامه تولید فیلمها، درباره حمایت معیشتی از سینماگران گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات خود برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلاً هم در سایت سازمان سینمایی ثبت نام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.
انتهای پیام/