کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان از افزایش ظرفیت نوغانداری در تمام شهر‌های گلستان خبر داد.

سید مسعود حسینی کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: تا دو سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع می‌شد، اما با کمک کمیته امداد و سازمان تعاون امسال تعداد جعبه‌های توزیع شده به ۶ هزار و ۵۰۰ جعبه رسید و از رشد ۵۰ درصدی برخوردار بود.

او افزود: دیدگاه ما تا سال ۱۴۰۴ در زمینه نوغانداری رسیدن به آمار توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در سال است.

حسینی با اشاره به گسترش ظرفیت نوغانداری در گلستان گفت: نبود صنایع تبدیلی در گلستان موجب می‌شود پیله‌تر در زمان برداشت به تاجران مازندرانی و خراسانی فروخته شود و در نتیجه ارزش افزوده این محصول ارزشمند به خارج از استان برده شود.

او ادامه داد: سال گذشته برای نخستین بار در نوبت دوم نوغانداری در گلستان از تاریخ یک شهریور تا مهرماه اقدام به توزیع ۵۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران کردیم و گسترش این کار در مرحله دوم نیازمند ترویج بین کشاورزان دارد.

حسینی گفت: طی سال‌های گذشته تنها در منطقه شرق استان جعبه‌های تخم نوغان توزیع می‌شد، اما امسال در تمام شهرستان‌ها این جعبه‌ها را توزیع کردیم.

او افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ جعبه در شهرستان مینودشت توزیع شد و در شهرستان‌های بندرترکمن و بندر گز کمترین توزیع یعنی دو جعبه انجام شد.

حسینی ادامه داد: امسال در شهرستان گرگان ۳۷ جعبه تخم نوغان توزیع شد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد طی ۵۰ الی ۱۰۰ سال گذشته در گرگان نوغانداری رواج بسیاری داشته است.

او گفت: به دنبال افزایش ظرفیت نوغانداری در گلستان هستیم و تصمیم داریم این صنعت را در تمام شهر‌های استان رواج دهیم.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.