لیلا شقاقی در گفتوگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره بیش فعالی کودکان اظهار کرد: تست بیش فعالی کمک میکند تا به اشتباه بیماری کودک خود را تشخیص ندهیم؛ بسیاری از کودکان در معرض خطای تشخیصی یا برچسب خوردن هستند.
او ادامه داد: در تشخیص بیش فعالی ۶مورد از نشانههای بیش فعالی در طول ۶ ماه متوالی که با سطح رشد کودک همخوانی نداشته باشد و غیر انطباقی محسوب شود باید وجود داشته باشد؛ این نشانهها و علائم باید قبل از ۱۲سالگی شروع شوند و دفعات و فراوانی آن ها باید با سن کودک هماهنگی داشته باشد تا قابل تشخیص باشد.
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه این رفتارها نباید معلول اختلالات روانی دیگری باشند، افزود: سن کودک و نقش رشد در ظهور نشانههای اصلی، فراگیر بودن نشانهها، تغییر پذیری وضعیتی، اختلالات همزمان بالقوه، عوامل خانوادگی و محیطی، تاثیر نشانههای رفتاری بر کارکرد کودک و دیگران در خانه و مدرسه از علائم و نشانه های این نوع کودکان است.
بیشتر بخوانید
او در ادامه گفت: رفتار هایی که یک کودک بیش فعال انجام می دهد مانند بی نظمی، حواس پرتی، کند بودن در انجام کارها و تکالیف،گوش نکردن کودکان به صحبت های دیگران، همچنین نیمه رها کردن کارهاست و این کودکان معمولا از فعالیتی هایی که نیاز به کوشش ذهنی دارند اجتناب می کنند؛ اشتباهات رفتاری زیادی دارند همچنین فراموشکار هستند.
شقاقی درباره عوامل تاثیرگذار روی بیش فعالی کودک اظهار کرد: نحوه بروز این رفتارها به وضعیت کودک یا عوامل خلق و خو آن بستگی دارد، معمولا کودک قبل از فکر کردن کاری را شروع میکند و در نظم دادن به کارهایش با مشکل مواجه می شوند. بیشتر اوقات فریاد میزند و حوصله تحمل کردن را ندارد. به طور افراطی از یک فعالیت به فعالیت دیگری میپردازند؛ هیجان پذیری بالایی دارد و عجولانگی بیش از حد موجب افزایش خطاهای تکانشی در کودکان می شود.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: خانواده ها باید بدانند که کودکان بیش فعال بیشتر مواقع در حال حرکت، جنب و جوش هستند. اغلب میدوند، میپرند و فعالیتهای پر خطر انجام میدهند، این نوع کودکان معمولا با دستهایشان بازی میکنند.کلاس را ترک کرده و زیاد صحبت میکنند. بی قرار هستند؛ خانواده ها می توانند با بررسی این موارد فورا علائم کودکان خود را متوجه شده و کنترل کنند.
انتهای پیام/