چالش امروز، بحران فردا / آب در استان ایلام کم است، لطفا رعایت کنید

شروع تابستان ، گرمای هوا و شیوع کرونا این روزها بیداد می کند و شاید کسی حتی متوجه نشود که کنار هم قرار گرفتن این سه مقوله چه آفتی برای آب و مصرف آن می تواند باشد.

چالش امروز، بحران فردا /اینجا اب کم است، لطفا رعایت کنیدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، در یک دهه اخیر استان ایلام بیش از پیش با کمبود نزولات جوی و به تبع آن کاهش منابع آبی رو به رو بوده است، موضوعی که در یکی دو سال اخیر با تشدید وضعیت خشکسالی و افزایش جمعیت، این استان را با چالشی جدی در مواجهه با تامین آب مواجه کرده است.

با آغاز فصل تابستان در این استان، زنگ خطر کم آبی گوش زاگرس نشینان را نوازش می دهد و مردم علاوه بر گوش هایشان، با جسم خود نیز با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

امسال نیز شیوع ویروس کرونا و کم آبی در کنار دیگر مسائل دست به دست هم داده اند تا زندگی بر کام شهروندان این خطه سخت و سخت‌تر بگذرد .در روز‌های اخیر نیز به دلیل وجود کرونا ویروس و رعایت نکردن الگوی مصرف و از طرفی دیگر زیرساخت‌های نامناسب این حوزه، چند روزی مصرف آب در استان در وضعیت قرمز قرار گرفت و مسئولان از احتمال قطعی و جیره بندی آب در استان خبر می‌دادند.

این درحالی است که گزارش های مردمی و خبرنگاران ما از مناطق مختلف استان حاکی از آن است که از اوایل خردادماه در برخی شهر‌ها و روستا‌های استان، آب خانگی با افت فشار و یا قطعی مواجهه بوده و عملا کار شیفت بندی توزیع آب شروع شده است و مردمان این مناطق تنها به طی کردن زمان و گذر از فصل تابستان امید دارند.

ذخیره سازی آب در استان ایلام

چه زمانی برای ذخیره آب شرب در استان ایلام مناسب است؟

هاشمی از ساکنان شهر جعفرآباد بخش سیوان از توابع شهرستان ایلام با بیان اینکه در شبانه روز کمتر از ۵ ساعت آب داریم، اظهار کرد: بیش از دو ماه است که آب شرب این منطقه جیربندی شده و برای انجام ابتدایی‌ترین امور زندگی با مشکل مواجه شده ایم.

قیطاس وندی از دیگر شهروندان این منطقه می‌گوید: این منطقه یکی سرسبز‌ترین مناطق استان است و به سبب وجود منابع آبی و رودخانه‌های پر آب به شمال ایلام مشهور است، اما حالا خود برای تامین آب شرب اولیه ساکنانش با مشکل روبه رو شده است.

گلال بی آب در چوار، همسایگان سد گلال آب ندارند

اردیبهشت ماه امسال بود که سد گلال برای رفع مشکل کم آبی بخش چوار و روستا‌های اطراف آن با دستور رئیس جمهور افتتاح شد، سدی که در اهداف ساخت آن تامین آب آشامیدنی بخش چوار و همچنین تامین آب بخش صنعت پتروشیمی ایلام و پالایشگاه گاز پیش بینی شده بود، موضوعی که متاسفانه بعد از گذشت چند مدت حداقل در زمینه تامین آب شرب شهر چوار تحقق نیافته است.

قطعی‌های بی برنامه مردم را کلافه کرده است

خان محمدی از شهروندان بخش چوار می‌گوید: حدود ۱۰ روزی است که قطعی آب شرب بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد و این اطلاع ندادن قبلی باعث شده تا نتوانیم نسبت به ذخیره سازی درست آب اقدام کنیم.

جمشیدبیگی یکی دیگر از ساکنان این بخش می‌گوید: در شرایط کنونی با تانکر به روستایمان آب رسانی می شود و با دبه‌های آب به جنگ ویروس کرونا می‌رویم.

در هفته‌ گذشته مسئولان آب و فاضلاب با حضور در رسانه‌ها عملا از احتمال جیره بندی و قطعی آب در شهر ایلام خبر می‌دادند و گزارش  های رسیده از افت فشار و ذخیره روزانه آب در برخی محلات شهر ایلام حکایت داشت.

سدهای پر آب در استان ایلام

کم آبی در نقاطی از شهر ایلام

اسماعیلی از ساکنان محله جانبازان شهر ایلام با اظهار نارضایتی از افت شدید آب گفت: این محله یکی از پر تراکم‌ترین مناطق از لحاظ جمعیت ساکن در شهر ایلام است که فارغ از گرما، به دلیل جمعیت زیاد نیازمند آب مناسب است .

عباسی از دیگر شهروندان این محله نیز اظهار می‌کند: به دلیل قرارگیری این منطقه در وضعیت هشدار به لحاظ شیوه کرونا، ناچار به رعایت اصول شدید بهداشتی و استفاده مکرر از آب هستیم که این موضوع، ما را با مشکل مواجهه کرده است.

با این حال مسئولان آب و فاضلاب استان از تلاش خود برای پایداری شبکه آب در نقاط مختلف خبر می دهند و تاکید دارند با تلاش شبانه روزی  مشکل کم آبی در سطح استان در حال حل شدن است .

رشد ۳۰ درصدی مصرف آب در استان ایلام

نورالله تیموری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار ما بیان داشت: ورود توده هوای گرم به استان و همچنین شیوع کرونا باعث شده که مصرف آب در استان در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه حجم آب ورودی به منبع‌های آب در مقایسه با جمعیت استان مناسب است، اظهار داشت: برای مثال در شهر ایلام در هر ثانیه ۱۲۵۰ لیتر آب وارد شبکه می‌شود که این حجم معادل جمعیتی ۹۰۰ هزار نفری است، در حالی که جمعیت شهر ایلام در حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

مصرف ۲ برابری آب در ایلام

تیموری ادامه داد: سرانه مصرف آب شرب در کشور ۱۵۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است درحالی که این رقم در استان بیش از ۳۰۰ لیتر در روز است.

او اظهار داشت: از هم استانی‌های فهیم تقاضا داریم که از آب شرب موجود برای شست و شوی کار‌های غیر ضرور مانند حیاط، کوچه، خیابان و خودرو‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنند تا بتوانیم با کمترین تنشی از این شرایط عبور کنیم.

آبرسانی با تانکر

توسعه خطوط انتقال آب به استان ایلام زمانبر و نیازمند بودجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مشکل کم آبی را تنها مربوط به فصل تابستان دانست و اظهار داشت: در چند سال اخیر این موضوع جسته و گریخته وجود داشته است و در این راستا این شرکت پیگیری لازم برای ایجاد خط کمکی از سد ایلام و چشمه گل گل و ایجاد منابع جدید را در دستور کار خود دارد، اما این موضوع تا زمان ورود به فاز اجرایی و بهره برداری به چندین سال زمان نیاز دارد.

او اضافه کرد: هم اکنون نیز تمام تلاش برای پایداری شبکه توسط همکاران این حوزه در جریان است و تنها ۲۲ روستا با قطعی مواجه هستند که کار آبرسانی نیز با تانکر در حال انجام است.

تیموری تصریح کرد: در هیچ شهرستانی گزارش قطعی نداشتیم و در برخی از نقاط استان عمده موضوعات مربوط به افت فشار در ساعات پیک است که با تلاش و برنامه ریزی به موقع این مشکل نیز در حال رفع شدن است.

صرفه جویی، تنها راه برون رفت از شرایط موجود

رضا رضایی معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان ایلام بیان داشت: در چند روز گذشته با پیک مصرف آب روبه رو بودیم که خوشبختانه با مدیریت درست، کمترین قطعی و افت فشار در استان را داشتیم و هم اکنون نیز قطعی در سطح استان نداریم، اما توصیه ما به هم استانی‌های ارجمند، حداکثر صرفه جویی ممکن تا پایان مرداد ماه است .

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اضافه کرد: اگر مردم الگوی مصرف خود را بهینه کنند و تنها ۱۵ درصد صرفه جویی کنند، امسال جیربندی و قطعی آب در استان نخواهیم داشت.

رضایی بیان داشت: متاسفانه به دلیل بی توجهی به مقوله صرفه جویی، استفاده از آب شرب برای فضای سبز شهری، فرسودگی شبکه داخلی و ناوگان شبکه انتقال در برخی مناطق و تغییرات اقلیمی، همه دست به دست هم داده اند تا استان ایلام در تابستان‌ها از کم آبی رنج ببرد.

او اضافه کرد:آب سد گلال نیز فعلا برای مصرف پتروشیمی مورد بهره برداری قرار گرفته و در آینده با توسعه خطوط برای بخش چوار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواسته یا ناخواسته این روز‌ها نیز در حال گذر هستند، آب به عنوان اصلی‌ترین عامل شکل گیری حیات در کره زمین نقش مهمی بر جنبه ‌های مختلف زندگی انسان‌ها دارد و به عقیده کارشناسان اصلی‌ترین عامل بروز جنگ در آینده، منازعات مرتبط با منابع آب خواهد بود، امید است مسئولان و صاحب نظران با اتخاذ تدابیری به موقع، خسارات ناشی از کم آبی و خشکسالی در سال‌های آینده را کاهش دهند.

گزارش از محمدحمید آغال

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
با سلام درود بر باشگاه خبرنگاران که کمبود اب در ایلام را پیگیر شده خواهشمند است که بعضی دلایل که باعث کمبود اب در این استان شده را هم لحاظ کنید
کارخانه سیمان ایلام. که قرار شد یک خط لوله اب از رود سیمره برایش انتقال دهند متاسفانه این امر محقق نشده و بجاش مسئولین کارخانه با قلدری تمام اب چشمه های بخش کارزان را پمپاژ می کند که باعث قط اب در این چشمه ها و رودخانه ها شده و بخش کشاورزی این دشت را که از محصولات باکیفیت و نادر در سطح کشور با برند عالی تولید می شود را تحت شعاع قرار داده و نابود کرده. همچنین محیط زیست و جنگل و کشاورزی باغداری را تخریب کرده و هوای منطقه را الوده کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
ایلام کجاس دیگه