خروج آمریکا از پیمان‌های نظامی و هسته‌ای با تقویت قدرت بمب‌های اتمی طی ۷۵ سال گذشته در جهان رابطه‌ای مستقیم دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی در مطلبی به بررسی خروج آمریکا از پیمان‌های نظامی و هسته‌ای و ارتباط آن با تقویت بمب‌های اتمی در جهان پرداخت و نوشت: نخستین بمب اتمی ۷۵ سال پیش در ۶ اوت ۱۹۴۵ در هیروشیمای ژاپن فرو ریخت و در چند دقیقه حدود ۷۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند و تبعات تابش تشعشات آن نیز سال‌ها بعد جان ژاپنی‌های بی گناه را گرفت.

سه روز بعد، آمریکا با انداختن بمب اتمی دیگر بر شهر ناکازاکی به جنگ جهانی دوم خاتمه داد و تهدیدات ناشی از تسلیحات هسته‌ای را برای همیشه پایه گذاری کرد.

شانون کایل، مدیر طرح خلع سلاح هسته ای، کنترل تسلیحات و برنامه عدم گسترش سلاح در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: بمب‌های اتمی از سال ۱۹۴۵ پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت تصاعدی افزایش یافته است. به عنوان مثال، در زرادخانه‌های هسته‌ای فعلی آمریکا انواع کلاهک‌های هسته‌ای «دابلیو ۸۸» مخصوص موشک و اژدر‌های اتمی مخصوص زیر دریایی نگهداری می‌شود. قدرت آن‌ها در برخی موارد به ۴۷۵ کیلوتن می‌رسد که در مقایسه با بمب اتمی «پسر کوچک» که در هیروشیما انداخته شد و ۱۳ کیلو تن قدرت داشت، بسیار قدرتمند‌تر و از درصد تخریب بالاتری برخوردار است.

پیتر مورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز معتقد است معاهدات برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و خطرات گسترش از بین می‌رود، انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای تولید و تهدید‌های جدی ایجاد می‌شود. او بر این باور است که باید به همه کشور‌ها فشار وارد شود تا استفاده از تسلیحات هسته‌ای و حتی قدرت بازدارندگی آن ممنوع شود و با کشور‌هایی که چنین سلاح‌هایی دارند، مذاکره شود.

هنگامی که این بمب‌ها در سال ۱۹۴۵ رونمایی شد، آمریکا تنها کشوری بود که برای اهداف مختلف بمب اتمی را کاملاً توسعه داده بود و هم اکنون نیز با خروج از معاهدات بین المللی نه تنها قصد توسعه بیشتر چنین سلاح‌هایی را دارد بلکه به دنبال آزمایش جدیدترین بمب اتمی خود پس از سال‌ها نیز است.

در آغاز سال ۲۰۲۰ اعلام شد آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی در مجموع ۱۳ هزار و ۴۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارند که از این تعداد ۳ هزار و ۷۲۰ مورد با نیرو‌های عملیاتی مستقر شده اند. گفته می‌شود، حدود یک هزار و ۸۰۰ مورد از این سلاح‌ها در هشدار عملیاتی بالا نگه داشته شده اند. در سال ۲۰۲۰، کشور آفریقای جنوبی تنها کشوری بود که تسلیحات اتمی خود را کاملا منهدم کرد.

به نوشته آناتولی، با تشدید تنش ها، قدرت‌های بزرگ با به رخ کشیدن تسلیحات هسته‌ای جدید خود علاوه بر استفاده از قابلیت بازدارندگی آن، سعی در پیشبرد اهداف خود در کشور‌های دیگر دارند. تنش‌های میان چین و آمریکا، هند و پاکستان در مواردی به تهدید هسته‌ای کشیده شده است.

کایل معتقد است که اطلاعات موثق در مورد وضع زرادخانه‌های اتمی و قابلیت‌های کشور‌های مسلح هسته‌ای بسیار متفاوت است. وی گفت: آمریکا اطلاعاتی را در مورد ذخایر و توانایی‌های هسته‌ای خود فاش کرده، اما این روند بار روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کاملا متوقف شد و به دستور ترامپ آمریکا از معاهدات هسته‌ای به صورت یکجانبه نیز خارج شد. همین امر باعث شد، کشور‌های فرانسه، انگلیس، چین و روسیه نیز افشای تفصیلی اطلاعات هسته‌ای خود را متوقف کنند. آن‌ها ارائه این اطلاعات را منوط به افشای داده‌های هسته‌ای آمریکا عنوان کردند.

کایل ادامه داد: دولت‌های هند و پاکستان که گفته می‌شد از قدرت بازدارندگی هسته‌ای بیش از خود تسلیحات استفاده می‌کند نیز اطلاعات درباره زرادخانه‌های خود را مخفی کردند. کره شمالی نیز با چند آزمایش هسته‌ای نمایش قدرت به راه انداخت، اما از قابلیت‌های تسلیحاتی آن هم اطلاعاتی در دست نیست. رژیم صهیونیستی نیز به تبعیت از واشنگتن هیچ اظهار نظری درباره زرادخانه‌های هسته‌ای خود نمی‌کند.

آمریکا و روسیه اعلام کردند موجودی کلاهک‌های هسته‌ای خود را از بین می‌برد. این در حالی است که واشنگتن برخلاف این اظهار نظر دروغین به نوسازی کلاهک‌های اتمی خود روی آورده است و شاید بخشی از کلاهک‌های قدیمی خود را نابود کند، ولی آن‌ها را با سیستم‌های جدید نوسازی می‌کند. اخیرا اعلام شده آمریکا قصد دارد پس از ۲۸ سال بار دیگر بمب اتمی آزمایش کند. این طرح هنوز در کنگره آمریکا تصویب نشده است.

کایل معتقد است آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی در نظارت بر تسلیحات هسته‌ای و زرادخانه‌ها نداشته است و در رصد اطلاعات زرادخانه‌های هسته‌ای کشور‌ها ضعیف عمل کرده است. این سازمان حتی کنترلی بر خروج آمریکا از پیمان‌های تسلیحاتی که به نوبه خود موجب تشدید بحران تسلیحاتی در جهان می‌شود نداشته است. چنین اقدامات آمریکا علاوه بر ایجاد هرج و مرج، موجب می‌شود سایر کشور‌ها برای دستیابی به تسلیحات اتمی تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار