مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: این اداره کل علیه متجاوزان به حریم بنا‌های تاریخی و ملی در سطح استان اعلام جرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از ابلاغ اعلام‌جرم علیه تجاوز به حریم بنا‌های تاریخی ملی از سوی دادستان کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور خبر داد و افزود: این ابلاغ در راستای ضوابط حریم ارتفاعی بنا‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی صورت گرفته است.

او  اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دادستان کل کشور طی نامه‌ای هرگونه تصرف و تجاوز به حریم و عرصه آثار ملی یا تغییر حریم آن را جرم اعلام کرده و عاملان به عنوان مجرم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: طبق قوانین مربوط به حفظ و حراست از آثار و ابنیه‌های تاریخی ثبت‌شده ملی، هرگونه مرتفع سازی ساختمانی در اطراف بنا‌های تاریخی که جزو آثار ملی هستند، ممنوع بوده و به همین منظور برای آثار تاریخی محدوده‌ای بر اساس ضوابط قانونی تعیین شده که از آن به عنوان حریم اثر تاریخی ثبت شده یاد می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی  اضافه کرد: بر اساس اعلام رسمی دادستان کل کشور در راستای پیشگیری از هرگونه اقدام تصرفی و تغییر در حریم بنا‌های تاریخی ثبت شده، تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی ذی‌ربط و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد موظف‌اند در صورت مشاهده هرگونه اقدام متخلفانه مراجع قانونی را مطلع سازند تا متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

حمزه زاده عدم شفافیت و صراحت قانون در خصوص ضوابط ارتفاعی در حریم آثار ثبتی را یکی از چالش‌های اصلی میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: اقدام دادستان کل کشور گام مؤثری در برخورد با متخلفان این عرصه است و امیدواریم در آینده با وضع قوانین صریح‌تر و تداوم حمایت‌های قوه قضائیه شاهد به حداقل رسیدن تخلفات در این حوزه باشیم.

او  با تأکید بر حساسیت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دوستداران میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص رعایت ضوابط ارتفاعی، افزود: از رییس کل دادگستری استان کمال تشکر را داریم که به صورت ویژه در این موضوع ورود کرده‌اند.

او اظهار داشت: در این راستا جلسات متعددی با تشکل‌های مردمی میراث فرهنگی تشکیل شده و در صورت بروز هرگونه تخلف در ضوابط، برخورد‌های لازم با جدیت انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار