پاپایا میوه بومی مناطق حاره‌ای آمریکا و مکزیک است و در کشور‌های هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین نیز پرورش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، کاشت پاپایا در ایران برای اولین بار در استان یزد صورت گرفته است، این میوه با نام علمی «کاریکاپاپایا» در خانواده «خربزه درختیان» قرار دارد.

شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: کشت این محصول برای اولین بار در استان یزد و در شهرستان خاتم انجام شد و ابتدا در سطحی معادل ۸۰۰۰ متر این محصول کشت شده و سپس مساحت گلخانه به ۲۰۰۰ متر کاهش یافت. به این ترتیب کاشت این محصول در استان کار نوآورانه‌ای بوده و پیش از آن کشاورزان و گلخانه داران تجربه‌ای در این زمینه نداشته اند. در حال حاضر تنها در ۲ گلخانه کوچک مقیاس در شهرستان یزد کار کاشت این محصول انجام می‌شود.

یزد پیشگام در تولید پاپایا

او افزود: هر درخت پاپایا در طول یک دوره یک ساله حدود ۱۰ کیلوگرم محصول تولید می‌کند و از زمان کاشت بذر تا برداشت محصول ۶ ماه زمان لازم است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: کاشت این محصول در حال حاضر به صورت تجربی انجام می‌شود. تعداد پایه‌ها در هر هزار متر ۱۴۰ پایه است و ۱۹۲ میلیون تومان فروش ناخالص محصول برآورد شده، اما باید مسائل جانبی و فنی را نیز در نظر گرفت. مثلاً پایه‌های ماده معمولاً بازدهی خوبی ندارند؛ بنابراین باید تا پایان دوره صبر کرد و دید که آیا برداشت محصول و سودآوری آن متناسب با ارزیابی‌های انجام شده بوده یا خیر؟

پایایا در یزد فقط در شرایط گلخانه‌ای پرورش می‌یابد

محمدرضا تاج آبادی رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: کاشت پاپایا در شهرستان خاتم در ابتدا موفقیت آمیز بوده و گلخانه داران و کشاورزان در داخل استان و استان‌های مجاور خواستار کاشت این محصول بودند. اما در حال حاضر کاشت این محصول با مشکل نداشتن بازار خوب فروش در استان روبه رو است.

او افزود: این محصول در مرکز استان هنوز شناخته شده نیست و اگر کشاورز خواهان انتقال و فروش آن در استان‌های مجاور باشد، با مشکل اخذ مجوز قرنطینه و حمل ونقل مواجه می‌شود.

همچنین انتقال محصول به سایر استان‌ها از طریق هواپیما نیز مشکلات زیادی به دنبال دارد. زیرا پاپایا یک میوه لوکس است و به نوعی محصول خارجی و قاچاق محسوب می‌شود.

پاپایا

تاج آبادی ادامه داد: مشکل دیگری که در زمینه کاشت این محصول وجود دارد این است که معمولاً گلخانه‌هایی که پیش از این کار کاشت صیفی جات را انجام می‌دادند اکنون به کاشت پاپایا اقدام کرده اند. ارتفاع این گلخانه‌ها پایین است در حالی که درخت پاپایا ارتفاع زیادی دارد.همچنین در شهرستان خاتم امکان کاشت پاپایا فقط در شرایط گلخانه‌ای وجود داشته و کاشت آن در هوای آزاد امکان پذیر نیست.

تاج آبادی اظهار داشت: میزان تولید این محصول در هر ۱۰۰۰ متر معادل ۸۰۰ کیلوگرم بوده و از زمان کاشت بذر تا برداشت آن یک دوره ۶ ماهه زمان لازم است که این امر برای بسیاری از کشاورزان و گلخانه داران مقرون به صرفه نیست.

جهاد کشاورزی چه تسهیلاتی برای کاشت این محصول در نظرگرفته است؟

شیخ علیشاهی گفت: به گلخانه دارانی که تمایل به کاشت این محصول داشته باشند، تسهیلات مناسب داده شده و علاوه بر صدور مجوز برای گلخانه‌های کوچک مقیاس، دانش فنی لازم نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

پاپایا

همچنین در صورت افزایش تولید محصول و وجود بازار خارجی، سازمان جهاد کشاورزی امکان صادرات محصول را فراهم می‌آورد. زیرا این سازمان خواستار تنوع بخشی به تولید محصول در استان بوده، به همین منظور تولید محصولات دیگری مانند آناناس و کاشت علوفه درگلخانه را نیز در دستور کار دارد.

آیا شرایط کشت پاپایا متناسب با اقلیم یزد است؟

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی اظهار داشت: پاپایا محصولی کم آبخواه بوده و به همین دلیل متناسب با اقلیم یزد است.

او افزود: یک گلخانه سبزی وصیفی که در هر هکتار۳۰۰ تا ۴۰۰ تن محصول تولید می‌کند ۱۲ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند، اما تولید پاپایا پنج هزار و ۶۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌کنند یعنی چیزی معادل نصف آب مصرف شده در گلخانه‌های سبزی و صیفی و معادل ۱۶ تن درهکتار، محصول تولید می‌کند.

این درحالیست که فروش هر کیلو محصول پاپایا در داخل ۱۲۰ هزار تومان و فروش محصول وارداتی آن هر کیلو ۲۰۰ هزارتومان است.

فواید و خواص دارویی پاپایا

سلطانی گلخانه داری است که صاحب یک گلخانه کوچک مقیاس بوده و مدتی است کاشت پاپایا را در گلخانه خود آغاز کرده است. او از طریق آموزش‌های مجازی و بازدید‌هایی که از گلخانه‌های خاتم و سیستان و بلوچستان داشته روش کاشت این محصول را آموخته است.

او در مورد شیوه کاشت پاپایا در گلخانه اش اظهار داشت: این محصول را به روشی کاملاً ارگانیک و بدون استفاده از کود‌های شیمیایی کشت می‌کند.

پاپایا

او درباره خواص این میوه اظهار داشت: میوه پاپایا میوه‌ای است که تمام قسمت‌های آن شامل برگ، میوه و ریشه آن دارای خواص درمانی است. برگ این محصول دارای آنزیم پاپایین بوده که در تکثیر سلولی بسیار موثر است و خواص ضد سرطانی دارد، همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای بیماران قلبی و درمان ریزش مو و شوره سر و بیماران مبتلا به کم خونی مفید است.

همچنین این محصول در درمان زخم معده و روده و خشکی پوست موثر بوده و از میوه آن برای تولید بهترین ماسک‌های صورت استفاده می‌شود، زیرا سبب آب رسانی به پوست و لکه بری پوست می‌شود. از پودر هسته میوه و پودر بذر پاپایا هم برای تولید ماسک و لکه بری صورت استفاده می‌شود.

پاپایا به علت داشتن فیبر فراوان برای لاغری مناسب بوده و نیز دم کرده ریشه آن در درمان برخی از سرطان‌ها و همچنین درمان تب موثر است.

محصولات جانبی پاپایا

سلطانی گلخانه داری که پاپایا تولید می‌کند درباره محصولات جانبی آن گفت: علاوه بر میوه تازه، چیپس میوه و نیز میوه کریستالیزه شده (میوه حبه‌ای و ژله‌ای) پاپایا طرفداران زیادی دارد. همچنین از این میوه در تولید قرص‌های گیاهی و از برگ خشک آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

او افزود: عرق به دست آمده از این محصول نیز برای درمان شوره سر و ریزش مو موثر بوده و همچنین مربا و ترشی پاپایا نیز از دیگر محصولات جانبی این میوه است.

آنزیم پاپایین موجود در این میوه نیز در داروسازی برای تولید صابون و شامپو و کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیر پاپایا بر پوست

این محصول هر چند جزو میوه‌های لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود. اما خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد.

همچنین میوه‌ای است که به گونه‌های مختلف قابلیت مصرف داشته و مهمتر اینکه سازگار با شرایط آب و هوایی یزد است. زیرا کم آبخواه بوده و در تابستان ۵ یا ۶ مرتبه در هفته و در زمستان ٢ یا ٣ مرتبه در هفته نیاز به آبیاری دارد. در صورت حمایت از این محصول و فراهم شدن بازار داخلی و خارجی برای آن، بستر برای افزایش تولید محصول فراهم است.

گزارش از ناهید عنصری

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین غلامی
۱۲:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
لطفا تلفن یک گلخانه دار پاپایا که دوسال از کشت ان گذشته باشد جهت مشورت نیاز دارم
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۰۹:۵۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
در بلوچستان در مناطق سرباز و پیشین وچابهار این محصول در فضای باز وبدون گلخانه از چندین قرن قبل به صورت سنتی داره به عمل میاد ولی حیف که دولت وجهاد کشاورزی حمایت نمیکنه از شما اهالی یزد که دوست دارید این محصول در در مقیاس انبود وصنعتی تولید کنید درخواست میشود به این مناطق بیایید وسرمایه گذاری کنید وزمین وآب و کارگر باتجربه در اختیار شما گذاشته خواهد شد فقط بیایید
Iran (Islamic Republic of)
فلاحی
۱۳:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام 5تا6بار درهفته ابیاری میخواهد انوقت کجایش کم اب خواهه
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
همه مون میدونیم گیاه های استوایی آب زیادی میخوان و یزد منطقه کویری، آب پرورش این گیاه استوایی از کجا تامین میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
دمت گرم برادر، چه جوری در هفته 5 تا 6 مرتبه در هفته نیاز به آبیاری داره و کم آبخواه هم هست.!!!! اصلا هرچه در هر منطقه ای به طور طبیعی رشد میکند از نظر بیولوژیکی برای ساکنان آن منطقه کافی است. آخه به زور گلخانه میخواهید این گیاه عجیب و غریب را آن هم در منطقه کم آب یزد پرورش دهید! مجبورید؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
دمت گرم
آخرین اخبار