امروز ۵ مرداد برابر با ۲۷ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۵ مرداد برابر با ۲۷ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

**۱۶۰۶ - شاه عباس شهر گنجه را از عثمانی‌ها پس گرفت
**۱۷۷۹ - اختراع دوچرخه در آلمان
**۱۸۹۴ - جنگ تمام عیار ژاپن با چین
**۱۹۰۹ - «اورویل رایت» یکی از دو برادری که سازنده نخستین هواپیما بودند در **این روز موفق شد یک ساعت و ۱۲ دقیقه در آسمان پرواز کند که قبلا سابقه نداشت
**۱۹۸۰ - محمدرضا شاه پهلوی درگذشت
۲۷ جولای ۱۹۸۰ (در آن سال مصادف با پنجم مرداد ۱۳۵۹) محمدرضا پهلوی، شاه برکنارشده ایران از بیماری سرطان در بیمارستان ارتش مصر درگذشت و در مسجد الرفاعی شهر قاهره مدفون شد. وی که ۲۶ اکتبر سال ۱۹۱۹ (چهارم آبان ۱۲۹۹) به دنیا آمده بود ۶۰ سال عمر و ۳۷ سال پادشاهی کرد.

شاه از ۱۶ ژانویه سال ۱۹۷۹ (۲۶ دی ۱۳۵۷) که ایران را ترک کرده بود با در به دری بی سابقه‌ای رو به رو بود. کشور‌های دیگر حتی دوستان سابقش از جمله پادشاه سابق اردن از پذیرفتن او اکراه داشتند.

باهاما و مکزیک اورا موقتا پذیرفته بودند و پاناما به اصرار دولت آمریکا. تازه در آنجا در سایه ترس از ربوده شدن و یا استرداد به ایران جهت محاکمه به سر می‌بُرد.

دولت آمریکا که او را برای انجام عمل جراحی به خاک خود پذیرفته بود با تظاهرات و تصرف سفارتخانه اش در تهران رو به رو شده بود. تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن کارکنان آن، در زمان خود به صورت یک مسئله بزرگ و پیچیده درآمده بود و جمهوری اسلامی رهایی گروگان‌ها را مشروط به تحویل و استرداد شاه کرده بود و مهدی بازرگان برای حل مسئله از شاه خواسته بود که داوطلبانه به تهران بازگردد و اطمینان داده بود که اعدام نخواهد شد که شاه به پیام او پاسخ نداده بود.

اگر تاریخ سلطنت ۳۷ ساله پهلوی دوم را مرور کنیم آن را همراه با ضعف‌ها و اشتباه‌های متعدد می‌بینیم.

**۱۳۸۵ - اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت ‏اللَّه طالقانی

روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌‏اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خمینی) ره (چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به ایشان سپردند و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند.

واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‏ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامی برعهده آیت‏اللَّه طالقانی که زبان گویایی برای بازگویی حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطیری بود. جمعیت انبوه و میلیونی که از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابان‏های اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تکبیرگویان، حمایت خویش را از رهبری امام خمینی (ره) و نهضت الهی ایشان اعلام داشتند.

با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‏های مغرور و منافق که برای فریفتن مردم و برای واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف کشیدن انقلاب، دست به تبلیغات بسیار عظیم و خطرناک و حساب شده زده بودند، ناگهان با یک معجزه بزرگ الهی و اسلامی روبرو شدند و نقشه‌‏های خود را نقش برآب دیدند. اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه‏های حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثی ساخت و حیله و تزویر آنان را در هم شکست. شیاطین و منافقین در همه جا راه یافتند، اما در صفوف به هم پیوسته نماز رسوخ پیدا نکردند.

سرانجام از همین صفوف نماز جمعه بود که مشت‏های گره کرده به سوی منافقان و احزاب و گروهک‏های مغرور و مستکبر و از خدا بی‏خبر نشانه رفت و آنان را متواری و نابود ساخت. نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب، همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی‏بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده و هست.

منبع: فارس
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.