معاون اقتصادی استانداری گفت : تردد روزانه۱۲۰۰ کامیون از مرز‌های استان کرمانشاه به اقلیم کردستان نشانگر اهمیت بالای تجارت مرزی بین استان کرمانشاه با اقلیم کردستان است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حاتمی معاون اقتصادی استانداری ضمن با اهمیت خواندن روابط اقتصادی ایران و عراق و اشاره به دیرینگی آن گفت : تردد روزانه۱۲۰۰ کامیون از مرز‌های استان کرمانشاه به اقلیم کردستان نشانگر اهمیت بالای تجارت مرزی بین استان کرمانشاه با اقلیم کردستان است و از این رو نباید تجارت مرزی در مرز‌های مشترک به هیچ وجه منحل و یا تضعیف گردد.

او گفت : سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین برای تقویت همکاری‌های مشترک می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد و از این رو از هر گونه سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط سرمایه‌گذاران کشور عراق بخصوص اقلیم کردستان استقبال و حمایت می‌کنیم و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

حاتمی یکی از مشکلات همکاری‌های اقتصادی را قوانین دوگانه اقلیم با دولت مرکزی عراق برشمرد و افزود: در بسیاری از تفاهمات شکل گرفته با اقلیم کردستان با مشکل برخوردیم که دلیل آن اختلاف بین قوانین اقلیم با دولت مرکزی عراق بوده که مسئولین اقلیم برای ثبات و تقویت این تفاهمات در ابتدا باید اختلافات خود را با دولت مرکزی حل کنند تا بتوانیم با اطمینان بیشتری سطح همکاری‌ها را بیشتر کنیم.

حاتمی گفت : یکی از درخواست‌های مسئولین بازرگانی اقلیم از ما بازگشایی مرز تیله‌کو در سرپل‌ذهاب است که نمایندگان استان در مجلس نیز بر آن تاکید دارند که ما هم آمادگی آن را داریم، اما به شرطی که اختلاف نظر‌ها با دولت مرکزی حل شود و به یک جمع بندی مشترک برسند که در آینده بازرگانان دو طرف دچار مشکل نشوند.

نماینده اتاق بازرگانی اقلیم کردستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران گفت: ما هیچگاه ایران را یک کشور جدا از خود ندانسته‌ایم و ان را خانه خود می‌دانیم و بر همین اساس هرگونه همکاری با ایران برای ما بسیار با اهمیت‌تر از همکاری با دیگر کشورهاست.

او افزود: با مطالعاتی که در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین انجام داده‌ایم حاضر به هر گونه سرمایه‌گذاری در این منطقه هستیم و یکی از درخواست‌های مهم ما از مقامات جمهوری اسلامی بازگشایی مرز تیله‌کو است که ما هم به نوبه خود مذاکراتی را با دولت مرکزی عراق انجام خواهیم داد تا مشکلات موجود حل گردند و بتوانیم از ظرفیت این مرز استفاده کنیم.

نماینده اتحادیه میهنی کردستان نیز در سخنانی گفت: هر دو طرف باید در ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها همسویی و هماهنگی داشته باشند و دو طرف مرز باید این امکانات را برای تسهیل در تجارت مرزی آماده کنند.

او گفت : روابط تجاری اقلیم با ایران سابقه تاریخی زیادی دارد و سرمایه‌گذاران این منطقه آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در مرز‌های مشترک با ایران هستند و از لحاظ فرهنگی نیز مردم کُرد اقلیم سنخیت و وجوه مشترک فرهنگی بسیاری با ایران دارند که این بسیار حائز اهمیت است.

شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی مناطق کردنشین ایران با اقلیم گفت: ما هزینه‌های بسیار زیادی برای ایجاد امنیت در کردستان عراق دادیم، اما در بعد اقتصادی این ترکیه است که بیشترین سود را از اقلیم کردستان و عراق می‌برد و باید این مسئله جبران گردد.

او افزود: با صحبتی که با دکتر ظریف درکمیسیون امنیت ملی داشتم ایشان قول مساعد دادند که در خصوص رسمی شدن مرز‌های سومار، تیله کو، شوشمی و شیخ صله با دولت مرکزی عراق مذاکره کنند که تحقق این موضوع می‌تواند تحول عظیمی در تجارت مرزی و روابط با بخش عربی و بخش کردی عراق ایجاد کند.

حیدری افزود: باید شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین تسهیل شود و نرخ خرید زمین در این منطقه معقول و بر اساس همسان سازی با دیگر مناطق ویژه اقتصادی باشد.

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: آنچه برای مجمع نمایندگان استان مهم است ایجاد اشتغال و رونق تجارت در استان است و از این رو از هرگونه همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری در هر جای استان حمایت می‌کنیم و اگر نیاز به پیگیری خاصی در دولت دارد مجمع نمایندگان این آمادگی را دارد که نسبت به حل آن‌ها مذاکره و اقدام نماید.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.