مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: مرکز پژوهشی صفویه‌شناسی با هدف شناخت هویت تاریخی و خدمات ارزنده صفویه در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سیدناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: برای راه‌اندازی این مرکز مصوبه لازم از کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شده است. 

او افزود: با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم رایزنی شده تا ردیف بودجه‌ای در سال آینده برای این مرکز درنظر گرفته شود.

اسحاقی با اشاره به برگزاری بزرگداشت هفته اردبیل گفت: امسال به دلیل وجود بیماری کرونا تمام برنامه‌های مربوط به هفته اردبیل بصورت مجازی برگزار می‌شود.

او بیان‌کرد: اداره کل ارشاد اسلامی تمام برنامه‌های خود را درباره تئاتر ، سینما و موسیقی بصورت مجازی برگزار می‌کند تا علاقه‌مندان بهره لازم را از برنامه‌های فرهنگی ببرند.

اسحاقی با بیان اینکه تاریخ ایران مرهون فداکاری بزرگمردان اردبیل از جمله خاندان صفوی است، افزود: صفویان که امروز هفته استان را به نام آنها گرامی می‌داریم، سه دستاورد مهم در تاریخ ایران داشتند که قابل کتمان نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل  احیای هویت ایرانی، حفظ یکپارچگی ارضی و حاکمیت ملی ایران و تقویت مکتب اهل بیت (ع) را سه دستاورد خاندان صفوی در حق این کشور عنوان کرد.

اسحاقی توجه به حوزه فرهنگی و تاریخی اردبیل را مهم دانست و افزود: صفویان به عنوان اولین سلسله پس از ورود اسلام به ایران توانستند با تشکیل دولت متمرکز و قدرتمند، هویتی مبتنی بر مذهب تشیع را برای این سرزمین و ساکنان آن ایجاد کنند.

او گفت: تشکیل حکومت صفویان در اردبیل از یکسو موجب بازگشت ایران به صحنه‌ معادلات و مناسبات جهانی شد و از دیگر سوی ، ایرانی را بنیان نهادند که در دوره‌های بعد از خود نیز منشاء اثر فراوان بوداند.

اسحاقی افزود: نقش صفویان به عنوان یک حکومت شیعی در مطالعات تاریخی ایران بویژه در حوزه‌‎های دینی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صفویان در بین تمام سلسله‎‌ها و حکومت‌های شیعه مذهب در طول تاریخ اسلام، مهم‎ترین و موثرترین نقش را در پیشرفت تشیع و نهادینه کردن آن داشتند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.