رئیسی گفت: برای توسعه کشت گز روغن هر سال اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به کشت و توزیع رایگان نهال می‌کند و هم‌اینک ۳۵۰ هزار هکتار گز روغن در نیکشهر، فنوج و قصرقند وجود دارد.

منصور رئیسی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:برای توسعه کشت گز روغن هر سال اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به کشت و توزیع رایگان نهال می‌کند و هم‌اینک ۳۵۰ هزار هکتار گز روغن در نیکشهر، فنوج و قصرقند وجود دارد.

او اظهارداشت: گزروغن سازگار با آب و هوای منطقه بلوچستان و در مناطق سخت، بی‌آب کوهستانی و حتی روی صخره‌ها رشد می‌کند و نکته جالب توجه این که در زمان خشکسالی و بی‌آبی رشد و میوه دهی بهتری دارد.

رئیسی ادامه داد: دانه‌های پخته شده و تفت دیده گز روغن به عنوان آجیل خوراکی استفاده می‌شود و مزه و طعم خاصی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر با اشاره به اینکه تمامی قسمت‌های گیاه گزروغن شامل ساقه، ریشه، میوه و برگ‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد،افزود: بیشترین استفاده از بذر و روغن آن است که به عنوان آجیل و چاشنی همراه خرما، پوست و برگ آن علاوه‌بر خواص درمانی برای دباغی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: گیاه گز روغن برگ‌هایی شانه‌ایی مضاعف با برگچه‌های کوچک و گل‌هایی با اجزای پنج قسمتی دارد و میوه آن به صورت کپسول و دانه‌هایی به اندازه مغز پسته است.

رئیسی ادامه داد: گز روغن همچنین شامل مواد معدنی مهم و منبع خوبی از پروتئین، روغن، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، اسید آمینه و فنل‌های مختلف است.

او بیان کرد: عصاره برگ، دانه و میوه گیاه سرشار از آنتی ‌اکسیدان بوده که از تشکیل رادیکال‌های آزاد از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند و دانه‌های آن دارای اسیدهای چربی همچون اسید استئاریک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و بهنیک اسید است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر با اشاره به اینکه برداشت دانه‌های روغنی گزر وغن از اوایل خرداد تا پایان تیر ادامه دارد، افزود: ارتفاع این درخت به یک تا ۲ متر و حتی بیشتر می رسد و نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار