کتاب ایلا نگهبان باغ وحش در قالب تازه منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا فردشاد نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه قرار بود کتاب یادشده در دو قسمت دیگر ادامه پیدا کند، گفت: با توجه به نبود تمایل ناشر به این کار، تصمیم گرفتیم که نسخه جدید کتاب را با نام پسر نگهبان باغ وحش باز نشر شود.

او، بیان کرد: تصویرگری کتاب ایلا نگهبان باغ وحش تمام شده و زیر چاپ است و حدود یک سال و نیم دست تصویرگر بوده که در هفته گذشته به ناشر تحویل داده شد و در مراحل نهایی چاپ است و یک کتاب کامل نیز برای شهرداری شیراز کار کرده ام.

فرشاد، با بیان اینکه موضوع کتاب جنگ است، تصریح کرد: قصه از جایی آغاز می‌شود که جنگ در خوزستان اتفاق افتاده و پدر ایلا در باغ وحش کار می‌کند و ایلا منتظر است پدرش دنبالش بیاید.

این نویسنده شیرازی موفقیت خود را در نسخه اول کتاب یادشده دانست و ادامه داد: وجه بارزی که موجب شد به این کتاب توجه شود اینکه مادر ایلا، پسر داستان، عراقی بوده و نگاه ساده انگار مادر در این کتاب به موضوع جنگ آن‌ را متمایز از دیگر آثار مرتبط با دفاع مقدس ساخته است.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: قسمت دوم ایلا که در یک کتاب چاپ می‌شود، به بستگان دیگر ایلا می‌پردازد و انتظار مادر برای بازگشت پدر که به جنگ رفته بخش دیگری از قصه است.

فردشاد، اضافه کرد: قسمت سوم کتاب به توانمندی ایلا در مارگیری و تصمیم او برای رفتن از روستا و زندگی تازه با مادرش در سربندر می‌پردازد.

ایلا، نگهبان باغ‌وحش از سیاهی و رنج جنگ می‌گوید، داستان پسربچه‌ای کوچک با تخیلی درخشان که امیدش را هیچ‌ وقت از دست نمی‌دهد و با همه عشقی که به حیوانات دارد، در گیر و دار جنگ برای نجات آن‌ها تلاش می‌کند.

این داستان آن سیاهی و تباهی را که از جنگ حاصل می‌شود، عینی و ملموس به مخاطب کودکش نشان می‌دهد تا روشنی صلح و دوستی را به‌خوبی دریابد.

مهربانی، کمک به خانواده، همنوعان و کمک به هر موجودی که نفس می‌کشد حتی اگر حیوان باشد، از آموزه‌های این داستان به کودکان است.

 این کتاب یکی از نامزدهای نهایی جایزه پانزدهمین جشنواره کتاب‌های رشد شد.

او، گفت: کتاب دوم از مجموعه ای بوده که به سفارش شهرداری شیراز و اعضای انجمن انگشت جادویی نوشته شده است.

نویسنده کتاب مدرسه مردودی‌ها با تاکید بر اینکه  مجموعه فوق ۴ جلدی است که او می‌نویسند، بیان کرد: داستان کارآگاه کُنج و کُو را نیز خود نوشته که به معنی کارآگاه کنجکاو بوده و اصطلاحی شیرازی است.

فردشاد، تصریح کرد: در کتاب یادشده آموزش مهارت‌های اجتماعی در قالب قصه برای کودکان و گروه سنی سوم ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است.

او، ادامه داد: کتاب‌های مجموعه‌ای که نام برده شد از سوی شهرداری شیراز در مدارس به طور رایگان توزیع می شود.

نویسنده کتاب کارآگاه کُنج و کُو، افزود: هر یک از کتاب‌های این مجموعه شامل ۲ داستان بود که کتاب اول را الهام مزارعی و اعظم سبحانیان به طور مشترک نوشته اند، کتاب دوم را فاطمه فروتن تهیه کرده، میترا کیان بخت کتاب سوم را نوشته و کتاب چهارم هم شامل دو داستان به تصویرگری علی امامزاده  بوده که نویسنده کتاب کارآگاه کُنج و کُو خود این داستان را نوشته است.

زهرا فردشاد در سال ۱۳۵۰ متولد شد، او دانش آموخته رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و از اعضای انجمن انگشت جادویی شیراز است.

او، فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۷۶ با گویندگی رادیو و تلویزیون فارس آغاز کرد و در سال ۱۳۸۳ با عضویت در انجمن داستان کودک و نوجوان شیراز به جرگه ادبیات کودک پیوست که از جمله آثار او می‌توان به ایلا نگهبان باغ وحش، متولد محله سه انگشتی‌ها و مار پاپتی اشاره کرد.

ایلا نگهبان باغ وحش از شورای کتاب کودک با دریافت ۴ ستاره و لاک پشت پرنده که سال ۹۶ به نمایشگاه کتاب فرانکفورت معرفی شده، از جمله موفقیت‌های این نویسنده شیرازی به شمار می‌رود.

 مدرسه مردودی‌های این نویسنده شیرازی نیز میان ۱۰ رمان منتخب جشنواره پرنده آبی علمی فرهنگی قرار دارد درحالی که کتاب تصویری آلبوم عکس یک روباه خیالاتی هم در بین ۱۰ داستان برگزیده کارگاه کتاب‌های تصویری جشنواره سپیدار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.