در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بهره مندی بیش از ۵۶۰ هزار نفر از آموزش های جهاد دانشگاهی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: طبق آخرین آمار از ۱۶ فروردین تا ۱۵ تیر بیش از ۵۶۰ هزار نفر در قالب حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کلاس درس از آموزش‌های جهاد بهره‌مند شدند.

 محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره مجموعه فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی در طی ۴۰ سال اخیر اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در چهلمین سالگرد تاسیس خود به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی توانسته است فعالیت‌های مختلفی در کشور انجام دهد.

او افزود: در حال حاضر جهاد دانشگاهی در جایگاهی قرار گرفته است که می‌تواند عملکرد و فعالیت خوبی در حوزه آموزش از خود به نمایش بگذارد.

بیجندی تصریح کرد: اولین حوزه جهاد دانشگاهی «حوزه آموزش‌های آکادمیک یا آموزش عالی کشور» است که با دو زیر نظام فعالیت می‌کند. در زیر نظام اول آموزش عالی که در خصوص آموزش غیر دولتی است؛ دو دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی وجود دارد، در زیرنظام دوم جهاد دانشگاهی، مراکز آموزش عالی علمی_ کاربردی فعالیت می کنند.

او با بیان اینکه در کشور دارای ۴۰ مرکز علمی_ کاربردی هستیم، تاکید کرد: درحال حاضر در این مراکز  حدود ۴۸ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف داریم که این مدل آموزش در جهاد دانشگاهی به شکلی است که آموزش و پژوهش با یک دیگر همراه هستند، یعنی سعی کرده ایم تا آموزش عالی  در جهاد دانشگاهی با نگاه نو، واضح و کارآفرینانه به مباحث و موضوعات بنگرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: تمام مجموعه‌های آموزش عالی از قبیل ظرفیت‌های پژوهش، حوزه فرهنگ و حوزه اشتغال جامعه در خدمت آموزش عالی جهاد دانشگاهی است تا افراد بتوانند به منظور توانمندسازی، ارتقای کمیت و کیفیت آموزش‌های خود را  با استفاده از آن‌ها داشته باشند.

توجه ویژه جهاد دانشگاهی به آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه مدت

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی درباره آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه مدت گفت: آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه مدت از جمله آموزش‌هایی هستند که جهاد دانشگاهی به آن‌ها توجه ویژه دارد، بر همین اساس در جامعه علمی کشور به ما یک ماموریت با عنوان متولی آموزش‌های نوین مهارتی و تخصصی به ویژه برای دانشجویان و دانش آموختگان داده شده است تا در این زمینه عملکرد مثبت و حائز اهمیتی داشته باشیم.

بیجندی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ دوره مهارتی در جهاد دانشگاهی تعریف شده است و در کارگروه‌های مربوطه در حوزه معاونت آموزشی به تصویب رسیده است همچنین ۱۶۹ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی در کشور آموزش داده می‌شوند و سالانه حدود یک میلیون نفر از آموزش‌های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در مباحث مختلف بهره می‌برند.

او گفت: بحث یادگیری الکترونیکی یکی دیگر از مباحثی است که در حوزه جهاد دانشگاهی به آن توجه می‌شود و از آن جایی که حدود ۱۰ سال پیش به آموزش‌های مجازی یا الکترونیکی ورود پیدا کرده ایم با بروز ناگهانی ویروس کرونا توانستیم از این ظرفیت‌هایی که از قبل ایجاد شده بودند، استفاده کنیم و بسیاری از دوره‌های خود را در بستر فضای مجازی با رعایت استاندارد‌های اولیه به سرانجام برسانیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: طبق آخرین آمار به دست آمده از ۱۶ فروردین ماه تا ۱۵ تیرماه بیش از ۵۶۰ هزار نفر در قالب حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کلاس درسی از آموزش‌های جهاد دانشگاهی بهره‌مند شدند و به همین علت در تلاش هستیم تا روزانه این روند‌ را افزایش دهیم.

بیجندی ادامه داد: تولید محتوای شاخص و مناسب از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که یکی از چالش‌های اصلی یادگیری الکترونیکی یا آموزش مجازی تولید محتوای درست، استاندارد و فاخر است.

تولید محتوای فاخر در جهاد دانشگاهی

او با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای یکی از بحث‌های جدی خود را تولید محتوای فاخر می‌داند، تاکید کرد: امیدواریم که ویروس کرونا تا مهر ماه نابود شود، در غیر اینصورت با داشتن امکانات، آمادگی تقدیم تولید محتوای فاخر به جامعه ایرانی را خواهیم داشت.

بیجندی گفت: یکی دیگر از اهداف جهاد دانشگاهی که باید در راستای اهداف نظام به ویژه مقام معظم رهبری حرکت کند و دغدغه هجوم فرهنگی و شبیخون فرهنگی را دارد  نوشتن یک مجموعه کتاب‌ آموزش زبان انگلیسی است که آن را از سال ۱۳۹۲ شروع کرده ایم و امیدواریم که امسال این کتاب در چهلمین سال تاسیس نهاد دانشگاهی رو نمایی و بعد از آن وارد بازار شود؛ این کتاب تاییدیه موسسه انگلستان را به عنوان بزرگ‌ترین موسسه نشر  کتاب‌های آموزش زبان دنیا کسب کرده است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: موضوع آموزش کارکنان به منظور توانمند سازی کارکنان دولت یا نظام‌های اداری و حتی بخش خصوصی یکی دیگر از بحث‌های جدی جهاد دانشگاهی است که قصد گسترش آن را  داریم.

در حال تکمیل

بیجندی اظهار کرد: بر اساس مجوزی که در سال ۱۳۹۷ از سازمان امور اداری و استخدامی گرفته ایم، مرکز آزمونی را برای برگزاری آزمون‌های ملی و استانی راه اندازی و تا کنون بیش از ۹ آزمون ملی را در کشور برگزار کرده ایم که مورد رضایت کارفرما‌های مختلف قرار گرفته است.

او گفت: برای مثال، آزمون فراگیر ششم استخدامی کشور را با ۲۲۰ هزار داوطلب، آزمون استخدامی آتش نشانی کشور را با حدود ۱۰۶ هزار داوطلب و آزمون تجمیعی نهضت سوادآموزی، اداره ثبت اسناد و املاک را با حدود ۴۸ هزار نفر و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در ۲۰ تیر ۹۹ برگزار کردیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار