صادقی گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه سمات تاکنون بیش از ۲۶ میلیون بار از آن استفاده شده است.

صادقی مدیر اداره اطلاعات بانکی, بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سامانه سمات اظهار کرد: یکی از اهداف این سامانه این است که افراد حقیقی یا حقوقی که در قبال  تسهیلات گرفته شده, بازپرداختی انجام نداده اند شناسایی شود. در صورت عدم بازپرداخت این فرد حقوقی یا حقیقی مجاز به دریافت تسهیلات جدیدی  نیست.

وی ادامه داد: از طریق این سامانه می توان فهمید چه کسی بدهکار است. در نتیجه از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود. اگر تسهیلات اخذ شده مجدد به شبکه بانکی برنگردد, بانک ها توان تسهیلات پرداخت جدید را به نیازمندان نخواهند داشت. این مسئله انقدر برای بانک مرکزی حائز اهمیت بود که  تصمیم گرفتند سامانه "سمات" را افتتاح کنند.


بیشتربخوانید


صادقی افزود: همانطور که می دانید سیستم اقتصادی ما بانک محور است  و اگر بانک  با کمبود منابع رو به رو شوند, به اقتصاد ایران ضربه وارد خواهد کرد. 

این مقام مسئول بیان کرد: این سامانه به قدری شفافیت ایجاد کرده است که  توانایی تشخیص استثنائات را دارد. در حال حاضر شورای تامین استان ها در خصوص چک ها با این روش عمل می کنند.  از ابتدای سال تاکنون ۲۶ میلیون بار از سامانه "سمات" استفاده شده است.

وی بیان کرد: این سامانه در حال حاضر در حال اجراست و نیاز به اطلاع رسانی عمومی دارد. سامانه دیگری به عنوان شاداب وجود دارد  که سامانه کلی  و در همه شهرها در حال اجراست. نیازی نیست هیچ یک از افراد کاری انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کارگزاری مرکزی کارش نظارت بر کار کارگزاری‌ها دیگر است اصلأ به اذیت شدن مردم دراین فروش سهام عدالت توجهی شده یا خود کارگزاری مرکزی است که چوب بازی چرخ میگذارد بابا 2ماه شد چرالباقی پول رو بانک تجارت واریز نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
این همان سرمایه گزاری مرکزی هست لطفاً این سمات پی گیری نماید که بانک تجارت پول فروش را از سهام عدالت واریز کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
این همان سرمایه گزاری مرکزی هست لطفاً این سمات پی گیری نماید که بانک تجارت پول فروش را از سهام عدالت واریز کند
آخرین اخبار