معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی به سیستم‌های کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی رفت‌و آمد شناورها تجهیز می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل مکی‌زاده معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندر شهید رجایی به سیستم‌های کمک ناوبری هوشمند تجهیز می شود، گفت: اجرای این طرح از ابتدای امسال با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است و انجام آن به دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت‌افزار و فرستنده و گیرنده AIS با بهره‌گیری از تکنولوژی و استاندارد  AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد.

او مهم‌ترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و ادامه داد: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از  بندر را با هر اندازه و هر تناژ حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می‌سازد.

معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

او افزود: سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می‌کند تا کلیه شناورها و راهنمایان (پایلوت ها) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن‌ها را تشخیص داده و حتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده کنند.

مکی‌زاده گفت: سیستم اولیه راه‌اندازی شده در بندر شهید رجایی، اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن‌ها و زاویه چراغ‌های ترانزیت این بندر را تحت پوشش قرار داده است.

این مقام دریایی استان هرمزگان گفت: در مرحله دوم این پروژه بزودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی(بویه‌های کانال، مغرقه‌ها، لوله، کابل‌ها) علامت‌گذاری خواهند شد.

او عنوان کرد: در مرحله نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین‌ها، کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر و ایجاد آهنگ اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهز خواهند شد.

به گفته معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان، با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال این اداره کل و بندرهای تابعه مجهز به سیستم هوشمند کمک ناوبری خواهند شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.