مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از طراحی و ساخت ماژول‌های الکترونیکی رادار‌های قدرتمند سامانه کنترل ترافیک دریایی بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در زمان تحریم، تهیه و تأمین برخی از بُرد‌های الکترونیکی و قطعات رادار‌های قدرتمند مزبور از طریق کشور‌های سازنده اروپایی با مشکلات فراوان و تهدید جدی خارج از سرویسی مواجه می‌شد.

او افزود: اما تحریم‌ها دستاورد‌های فراوانی را در حوزه بسیار مهم و تخصصی صنعت دریانوردی و مهندسی دریا از طریق انجام فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی موجود در این عرصه را به همراه داشته است.

دریس اظهار داشت: با اتکا به توان و تخصص شرکت‌های دانش بنیان به دستاورد‌های قابل توجهی در بومی‌سازی ساخت قطعات الکترونیکی بسیار حساس رادار‌های پرقدرت سامانه کنترل ترافیک دریایی به منظور افزایش بهره وری و ایمنی دریانوردی در جهت هدایت دقیق کشتی‌های تجاری متردد در آبراه خورموسی دست یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: پروژه بومی‌سازی ساخت مدولاتور رادار‌های پرقدرت به علت حساسیت‌های موجود، نبود اعتماد لازم به استفاده از تولیدات داخلی و نبود بستر آزمایشی برای تست نتایج حاصله، دچار اشکال جزیی یا کلی می‌شد که با پیروی از منویات مقام معظم رهبری، اعتماد و حمایت سازمان بنادر دریانوردی کشور و رویکرد این اداره کل از شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه مهندسی دریا و ایجاد فرصت لازم برای بهره برداری از تولیدات داخلی و ساخت قطعات یاد شده، با موفقیت کامل یکی از ماژول‌های تندمصرف رادار‌های سیستم کنترل ترافیک دریایی به سهولت در داخل کشور ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) همچنین طراحی و ساخت مدارات چاپی برد‌های ولتاژ بالای مربوط به مدولاتور‌ها با هدف ارتقا و حفظ آماده به‌کاری سامانه‌های راداری را از دیگر دستاورد‌ها در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: در مقطع کنونی فرآیند تعمیرات مدولاتور‌ها تسریع و به طور کامل بومی سازی شده است.

به گفته دریس، یکی از پروژه‌های بسیار مهم دیگر، ماژول الکترونیکی (MOTHERBOARD&POWER ASSEMBLY) با تکنولوژی بسیار خاص و پیچیده است که با بهره گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در دست طراحی و ساخت و در صورت اخذ مجوز و تخصیص منابع مالی لازم، این اداره کل توان طراحی، ساخت و امکان بهره برداری از کلیه ماژو‌ل های الکترونیکی رادار‌های استراتژیک سامانه کنترل ترافیک دریایی با هدف تامین امنیت دریانوردی کشتی‌های تجاری و سایر شناور‌های متردد در بنادر گشور را بدون وابستگی به منابع خارجی دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار