تجمع در بهبهان که شامگاه ۲۶ و ۲۸ تیر ماه رخ داد را از زاویه دولتی و روایت مردم بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هفته گذشته در پی یک فراخوان تعدادی از مردم بهبهان برای اعتراض به وضعیت اقتصادی در ساعت ۲۱ پنجشنبه در میدان بانک ملی این شهرستان تجمع کردند.

اعتراض ها در  بهبهان در ۲ شب رخ داد، تجمع نخست در شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیرماه بود که ده‌ها تن از شهروندان بهبهان به خیابان آمدند.

این رخداد در پی نشر فراخوانی در فضای مجازی مبنی بر دعوت مردم از سراسر کشور به منظور انجام آنچه اعتراض به وضعیت معیشتی نامیده شد، اتفاق افتاد. تعدادی از شهروندان (عمدتا جوانان از بهبهان) با تجمع در مقابل بانک ملی و در میدانی با همین نام اقدام به سر دادن شعار‌هایی در نقد گرانی و وضعیت معیشتی کردند.

پس از آن عده‌ای از افراد فریاد‌هایی سر دادند که برخلاف هدف اصلی این تجمع ها بود. سرهنگ محمد عزیزی، فرمانده انتظامی شهرستان بهبهان که پیشتر گفته بود نیروی انتظامی وظیفه برقراری نظم و آرامش را بر عهده دارد، بعد از سر دادن شعار‌های «هنجار شکنانه» از سوی معترضان، به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی اقدام به پراکنده کردن تجمع کنندگان نمودند.


بیشتر بخوانید


بر اساس اطلاعات تجمع کنندگان حاضر، نیرو‌های انتظامی از گاز اشک آور نیز برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. رسول یکی از شهروندان بهبهانی حاضر در این تجمع در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اعتراض ها از میدان جوانمردی شروع و تا بانک ملی ادامه داشت، از همان ابتدا با توجه به «غیر قانونی» بودن تجمع، نیرو‌های انتظامی نیز حضور یافتند.

او افزود: اما پس از آنکه شعار‌ها از درخواست های  معیشتی، سمت و سو‌های سیاسی و ضد نظام گرفتند و جو نیز تا حدودی با خشونت همراه شده بود، نیرو‌های انتظامی وارد شده و اقدام به متفرق کردن مردم کردند. این اتفاق تا میدان شیراز نیز به درازا کشیده شد. هم زمان نیروی انتظامی و گارد ویژه نیز با استفاده از گاز اشک آور و شلیک هوایی اقدام به پراکنده شدن شهروندان کردند.

تجمعات بهبهان

رسول در ادامه به دستگیری تعدادی از افراد اشاره کرد و گفت: اکثر آنان نه نفوذی هستند و نه وابسته به گروه، جناح یا دولت خارجی بلکه جوانان سرخورده و جویای شغل هستند که از بیکاری و وضع معیشتی به «ستوه» آمده اند و گمان می‌کنند شاید این دست اقدامات راه به جایی ببرد.

در تجمع های بهبهان چند نفر حضور داشتند؟

 در شامگاه ۲۸ تیر نیز این شهرستان شاهد تجمع صد‌ها نفری بود که در حمایت از مطالبات معیشتی مردم بهبهان و در اعتراض به تخریب اموال عمومی و بر هم زدن نظم شهر رخ داد. این ۲ اعتراض ماهیتا یک خواسته داشتند و هر ۲ هم خواسته‌های اقتصادی بود.


بیشتر بخوانید


یوسف زمانی فرماندار بهبهان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اعتراض ها «جزئی و به دلیل گرانی» بودند،گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ تن در اعتراض شامگاه ۲۶ تیر ماه حضور داشتند و در ۳۰ دقیقه نیز پراکنده شدند. در حال حاضر هم در خصوص منبع آن اطلاعاتی وجود ندارد، زیرا جمع آوری اطلاعات بر عهده نیرو‌های امنیتی است.

اعتراضات مردمی بهبهان

دستگیری برخی از تجمع کنندگان بهبهانی

او در خصوص وضعیت تجمع کنندگان پنجشنبه شب افزود: وقتی تجمع ها بدون هماهنگی و بدون کسب اجازه رخ می‌دهد قطعا دستگیری نیز وجود دارد. هر چند آمار همچنان نیز مشخص نیست و افرادی که بی گناه دستگیر شده بودند قطعا آزاد شدند، از جمله اشخاصی که به اظهار خودشان به صورت تصادفی در تجمع ها حضور یافتند و پس از آن رها می‌شوند. برخی از افراد نیز با «نیت» وارد می‌شوند و قصد بر هم زدن نظم عمومی را دارند که روند قضایی آن باید طی شود.

زمانی بیان کرد: تدابیر برای جلوگیری از وقوع تخریب و هراس میان مردم نیز اندیشیده شد، اما شرایط شهرستان بهبهان متفاوت است. هر چند از همان ابتدا وضعیت شهرستان سفید بود و مشکلی وجود نداشت، اما هنوز به جمع بندی نهایی در این حوزه نرسیده ایم. ضمن آنکه شیطنتی در بزرگ جلوه کردن این اعتراض ها وجود دارد که واقعیت ماجرا متفاوت است.

معترضان بهبهانی «فریب خورده» بودند

فرماندار بهبهان در خصوص اعتراض های ۲۸ تیرماه اظهار داشت: تجمع ها از سوی مردم، در اعتراض و در پاسخ به تجمع ۲ شب پیش از آن صورت پذیرفت.

تجمعات شامگاه شنبه در بهبهان

این مقام مسئول در پایان اذعان داشت: اطلاعات و اخبار جدید طی روز‌های آینده به اطلاع عموم مردم می‌رسد، زیرا اهداف برای ایجاد آشوب و بر هم زدن امنیت شهروندان بهبهانی بسیار فراتر از این ماجرا بود که به اهداف خود دست نیافتند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Masood
۰۰:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
والا بخدا همشون فقط یه مشت جوون بیکار وبدبخت وفقیر که فقط اومدن شاید دولت فشاری بهش بیاد به فکر گرونی وبیکاری مردم باشه.باور کنید اگه یکاری که ماهی فقط ۲تا۳ملیون به این جوونا بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
همین معترضین اگه بخوان روحانی رو استیضاح کنند میشن حامی دوآتیشه عملکرد دولت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
این همه جمعیت بعد میگن ۵۰تا۶۰نفر
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۳:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
میشه بگین کی اجازه دادین مردم بیان اعتراض کنن که میگین بدون اجازه اعتراض کردن. اعتراض کردن حق هر فردیه که مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۲۲:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
بیچاره ها خوب راست میگن !


مردم واقعا حق دارن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
من کرایه نشینم آیا حکومت کار ی کرده تورا خدا ببینید وزیر راه گفت پول پیش رابه کسانی میدهیم که حقوق ثابت میگیرند پس ما چی که یک روز کار داریم دوروز نداریم نه بیمه نه چیزی آیا این راه امام خمینی بود چقدر فرق میگذاریدبین مردم شما یار ثروتمندان ودوزدها هستیدچرا زمین رایگان در اختیار مستاجران نمیگذاریداگر راست گو هستید
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۱:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
جالبه دقیقا همون 25 میلیونی ک رآی دادن ب ایکس همونا الان معترضند و کلا این جماعت همیشه و همش معترضند..
بقیه رآی دهنده ها مطمئن نباش اعتراضم ندارن..
رآی دادید خب پاش وایستید تا تموم بشه دوره اش.. البته بانوان رفتن ورزشگاه حالا عیب نداره گرونی هاو دیوارم کشیده نشد تو خیابون ها...
کاری میکنید پاش بمونید..
ناجا هم باید برخورد کنه با هنجارشکن ها وگرنه اینجام میشه سوریه و عراق
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
منم یک فریب خورده هستم، چون نالانم از وضعیت اقتصادی، من یک فریب خورده هستم چون حال مردم کشورم خوب نیست، من یک فریب خورده هستم چون مسئولین کشورم در خونه های چندصد متری و ویلاهای چندهزار متری زندگی میکنن ولی مردم کشورم روز به روز فقیرتر میشن، من هم یک فریب خورده هستم چون مردم کشورم رو میبنم که روز به روز نا امیدتر میشن، من هم یک فریب خورده هستم چون اعتراض دارم به وضع موجود، من هم یک فریب خورده هستم چون میخوام فریاد بزنم از اینهمه بی عدالتی، من هم یک فریب خورده هستم چون میخوام داد بزنم سر مسئولین کشورم بخاطر حرفای متناقض و رفتار های دوگانه ای که میکنن، من هم یک فریب خورده هستم چون معترضم به شنیدن دروغ...
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۹:۴۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام وقتی میخوای اعتراض کنی هرجابری میگن به ماچه مام مثل شما،مجبورن مزدم یجوری اعتراضشونوبه گوش شمابرسونن،گوشی برای شنیدن بوداین ملت فهمیده ترازاین حرفان ،وقتی یکی یه پستی داره میری پیشش همچین رفتارمیکنه انگارمقصزماییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
ملت از گرانی دارن له می شن چرا صدای مردم و نمی شنوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اکثریت تجمع کنندگان همان کسانی هستند که علیرغم نتیجه بی حاصل دوره چهار ساله اول ، مجددا به آقای روحانی رأی دادند و به این گرانی سرسام آور رسیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا کیانی
۱۹:۰۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
تمامی نظرات را که مشاهده کردم جزاعتراض به گرانی واختلاس وبی تفاوتی مسولین چیزی نیافتم هرکسی دوستداروطن وپیشرفت سرزمین ورفاه خانواده اش است.واز برچسب آشوبگرواختشاش گر و...متنفراست ولی اینکه کسی بخواهداعتراض خودرابه اختلاس ووضع موجود به گوش مسولین برساند چه کاری بایدانجام دهدکه اغتشاشگروآشوبگروبرهم زننده نظم عمومی و... خوانده نشود.
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۹:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
لطفا خبرگزاری عزیز در رابطه با برادر جرج فلوید و برادر جمال خاشقچی چند سطری هم بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
عامل وضع موجود همین شما هستید که میخواستید از ایران کشوری مثل عربستان و آمریکا بسازید
مگه اصلاحات عربستان الگوی شما نبود؟حالا هم ساختید دیگه حرفتون چیه؟چون قتل خاشقچی و فلوید و امثالهم گنداب مدینه فاضله شما رو به چشم جهانیان کشیده و رسوا کرده از آوردن اسمشون هم کهیر میزنید!ایران رو شما به این روز انداختید زبونتون هم که درااااز
خاشقچی جرج فلوید خاشقچی جرج فلوید
حالا برو سرتو بکوب به دیوار و کهیراتو بشمار مزدور بن سلمان
جورج فلوید خاشقچی جرج فلوید خاشقچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
یعنی نمیشه وضعیت معیشت مردم رو یه کم بهتر کرد
کافیه دلار رو ثابت نگه داریم هیچ چیزی تغییر قیمت پیدا نمیکنه
از یه ماه گذشته چند بار افزایش قیمت بوده و معلومه فشار میاد رو مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
چرا صدای ما شنیده نمیشه؟؟؟بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
مردم چگونه باید صدا ی خود را به مسئولین برسانند راه درست را به مردم بگویید تا افراد سود جو این وسط سوء استفاده نکنند مردم با گرانی و بی نظمی اقتصادی مشکل دارند
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۷:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
شک نکنید این روزها هرتجمعی بوجود بیاد ازانطرف آب مدیریت میشود ازمامورین أمنیتی میخواهیم دوروز اول وارد ماجرا نشوند تادنیا ببیند چگونه اپوزسیون خارج نشین اعتراضات راتبدیل به اغتشاش میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
راست میگی تو یا اقا زاده ای یا زیادی بهت رسیده شکمت سیره نه دغدغه معیشت داری نه کار
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۳:۲۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
نفست از جای گرم بلند میشه یا توی مملکت زندگی نمی کنی ب واقعا بدبختی مردم رو نمی بینی
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
خودرو خودروی چینی مفت مفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
مردم دارن از گرانی بدبخت میشن. صداشون دردشون مصیبتاشون با خونه نشستن که شنیده نمیشه. باید به این طریقصداشون شنیده بشه. حالا چون اومدن بیرون حرف دلشون رو بزن فریب خوردن. از باشگاه خبرنگاران خواهش میکننم طوری انتشار خبر کنن که درد مردم شنیده بشه نه بگن مردم فریب خوردن. بذارید خدا هم از تو ن راضی باشه
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۵:۱۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
بچه وقتی گشنه اش میشه گریه می‌کنه.یه عده از مردم شدیداً زیر فشار هستن.دولت باید شناسایی کنه و دستشون رو بگیره .فشار اقتصادی نباید باعث بشه ضعف رو فراموش کنیم .به مردم کمک کنین .حال همه خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
دولت باید کاری کند که اصلا اعتراضی وجود نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
دولتم مگ داریم کجا هستن اگ بودن ی کاری میکردن چقد گرونی چقد فساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
شاهدان عینی گرونی و بیکاری رو نمیبینن
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۴:۳۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
حرف حق رو باید زد . مردم ،مخصوصا افراد کم درآمد واقعا در شرایط مادی و معیشتی خیلی بدی هستند بالاخره آستانهٔ تحملشون حدی داره .
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اخه مردم دردشون بی کی بگن کی هس ب درد این مردم برسه وا اسفا وا اسفا وا اسفا
تا هم مردم حرف میزنن برچسب اشوبگر بهشون میزنن
بابا یکی بیا بگه مردم چکار کنن
yjc تویی ک‌ خبراینجوری میزاری پیگیرم اینم باش ک‌مردم برای اعتراضشون کجا برن چکار کنن
اون رییس نیروی انتظامی ک گفت تمجع مردم غیر قانونیه
روش تجمع قانونی هم بیاد توضیح بده
اگ راس میگن بیاد توضیح بده ک‌مردم چجور تجمع مشکلاتشونو بگن
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اخه مردم دردشون بی کی بگن بگید ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
بدبخت به ما مردم بیچاره داریم فریاد میزنم
ما جوانیم
کار نداریم
پول نداریم
این همه دزدی
اختلاص میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
۴سال درس خوندم بیکار
گرونی داره ماها رو له میکن نونم گرون کردن این ربط ب دلار داره میگردن قیمت پایینا رو پیدا کنن ببرن بالا خدایا خودت بری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اول دختر و داماد وزیر صنعت را بگیرین و مجازات کنین بعد به مردم زیر بار گرونی وفشار اقتصادی بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
تا صدا مردم در میاد میگین اغتشاش کننده و........
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۴۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
هیچ کس حق ندارد به بیت المال خسارت وارد کند هر کس این کار کرد مجرم است و باید جریمه بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
آقازاده ها از بیت المال ببرن و بخورند ایراد ندارد و کسیم صدای اعتراض دارد نسبت بدهند به انور آبی . انور آبیا غلط بکنن از اعتراضا استفاده بکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
منم با این حرف موافقم ب بیت المال نباید خسارت زد بیان بگن اعتراض کنن از گرونی واز وضعیت بد اقتصادی اما ب بیراهه نرن شعارهاری هنجارشکن ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۱۰:۳۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
له شدیم زیر گرانی
به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
پ
۱۰:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
والا مردیم از فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
گرونی های بی حدو حصر کمر مردم رو شکسته، حقوق کارگر رو نمی تونن مشخص کنند، دولت آمارهای بدون پشتوانه به مردم اعلام می کنه، دلار و بازار اقتصاد اصلاً ثابت نیست، آخه تا کی باید صبر کرد، سکوت کنیم و مراعات که نکنه ضدنظام از وضعیت سو استفاده کنه، شما خودت از این مردمی که گزارش رو نوشتی، خداوکیل دیگه کارد به استخون رسیده، این که بیای و اعتراضتو نسبت به این وضعیت اعلام کنی ، فقط کافی فشار روی مردم رو درک کرد.
وضعیت رو درست کنند و به شعور مردم احترام بزارن به خدا مردم حق شناس هستند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۵۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
مردم به سختی به سختی زندگی می کنن. چرا مسولین خودشون رو زدن به کوچه علی چپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
تا صدا مردم در میاد میگین آشوب گر و فتنه گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۳:۵۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
آخه اینو نگن چی بگن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اکثریت تجمع کنندگان همان کسانی هستند که علیرغم نتیجه بی حاصل دوره چهار ساله اول ، مجددا به آقای روحانی رأی دادند و به این گرانی سرسام آور رسیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۹:۴۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
آخه ماکه ازیه روستابیرون نزدیم عوامل خارجی ازکجادیدیم که بخوان ماروفریب بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اینجوری دیگران مقصر جلوه داده میشن و مقصر اصلی به کار خود ادامه میدهد