" ابهامات مطرح شده در خصوص قرارداد ایران و چین" با حضور سفیر اسبق کشورمان در چین بررسی شد.

صفری: چینی‌ها از نظر تجارت در دنیا اول هستند/ کشور‌های عربی قراداد‌های بلند مدت با چین بستندبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صفری سفیر اسبق ایران در چین امشب ۲۹ تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ابهامات مطرح شده در خصوص قرارداد ایران و چین پرداخت.

صفری سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به ابعاد سند ایران و چین گفت: این سند یک همکاری همه جانبه در زمینه‌های مختلف انرژی، صنعت، معدن، نیروگاه سازی، جهانگردی، محیط زیست، سلامت، مسائل امنیتی، نظامی، دفاعی و سیاسی است.

او با اشاره به اینکه رئیس جمهور چین در دیداری که با روحانی در پکن داشت؛ روابط دو کشور را استراتژیک اعلام کرد افزود: از زمان اوباما، آمریکا تلاش می‌کرد تا از طریق جزایر ژاپن، فیلیپین و ویتنام نفت جنوب دریای چین را به چالش بکشاند، چینی‌ها از نظر تجارت در دنیا اول هستند و لذا تجارت برای چین امری ضروری و حیاتی است.

سفیر سابق ایران در چین با بیان اینکه کاش شش سال پیش قرارداد ۲۵ساله ایران و چین امضا شده بود؛ خاطرنشان کرد: کشور‌های عربی قراداد‌های بلند مدت با چین بستند پس چه طور برای آن‌ها حلال و برای ما حرام است.

او با اشاره به اینکه چینی‌ها پالایشگاه‌ها و ترمینال‌هایی را برای ما ساختند که اعتماد ما را جلب کرده است؛ اظهار داشت: چین برای حمل و نقل کالا از مسیر خشکی مجبور است جاده‌های ما را تجهیز کند که ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: تاکنون بیشترین کمک خارجی از چین به ایران بوده است/ با شایعات بی اساس باعث دلسردی نشوید


صفری با اشاره به اینکه رئیس جمهور چین روابط ایران و کشورش را استراتژیک اعلام کرد گفت: آیا ۲۰ سال پیش می‌توانستیم شریک استراتژیک چین باشیم یا نه، آمریکایی‌ها از زمان اوباما از طریق جزایر ژاپن، فیلیپین و ویتنام می‌خواستند نفت جنوب دریای چین را به چالش بکشانند، چینی‌ها احساس کردند اگر از این طریق محاصره شوند به مشکل می‌خورد، چین از نظر تجارت در دنیا اول است؛ به طوری که موضوع تجارت برای چین امری ضروری و حیاتی است.

او با اشاره به اینکه چینی‌ها دیدند اگر این موضوع ایجاد شود بحث واردات انرژی و صادرات به خارج از کشور به مخاطره می‌افتد ادامه داد: آن‌ها دیدند یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون را چگونه می‌توانند جمع کنند؛ رئیس جمهور چین نگاه به منطقه غرب آسیا و بحث یک کمربند یک جاده را مطرح کرد؛  لذا می‌خواستند مسیر خودشان را از طریق خشکی به اروپا، اروپای مرکزی، اروپای جنوبی و اروپای شمالی ببندند.

او با اشاره به اینکه مسیر روسیه به اروپای شمالی راه دوری است؛ افزود: آن‌ها دیدند راه دیگری از طریق جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به اروپای مرکزی و اروپای جنوبی می‌تواند ایجاد شود، ۲۰ سال پیش چینی‌ها ۴،۵ میلیون بشکه نفت از سراسر جهان  را وارد می‌کردند، اما امروزه حدود یازده و نیم میلیون بشکه نفت وارد کشورشان می‌کنند؛ بنابراین موضوع انرژی برای چینی‌ها امری استراتژیک است، از یازده و نیم میلیون بشکه فقط شش میلیون بشکه نفت از خلیج فارس تامین می‌شود.

ایران می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند

صفری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند و لذا ما توانستیم شریک استراتژیک چین در منطقه باشیم.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه پیشنهاد همکاری همه جانبه ۲۵ ساله مطرح شد؛ گفت: ‌ای کاش این قرارداد شش سال پیش امضا می‌شد تا ما از کشور‌های دیگر عقب نمی‌ماندیم؛ در سفری که رئیس‌جمهور چین به ایران داشتند این قرارداد را پیشنهاد کردند. حداقل اگر چهارچوب امضا می‌شد ما تا به امروز می‌توانستیم در بخش‌های مختلف به خصوص بحث انرژی و حمل و نقل کار را اجرایی کنیم و این مسئله خیلی به نفعمان می‌شد.

او ادامه داد: یکی از موارد مطرح در قرارداد این است که ۲۵ سال تعهد بدهیم تا نفت به چین بفروشیم و چین هم ۲۵ سال از ما نفت خریداری کند؛ روابط استراتژیک و طولانی بهتر است برای این که طرفین از لحاظ همکاری بتوانند دیدگاه درازمدتی با یکدیگر داشته باشند؛ اگر کار را شروع کرده بودیم بین سه تا چهار پالایشگاه می‌توانستیم داشته باشیم یعنی یک و نیم میلیون بشکه نفت را می‌توانستیم به محصول تبدیل کنیم و بفروشیم.

سفیر اسبق کشورمان در چین با اشاره به اینکه چین از طریق مسیر چابهار به شمال، مشهد و ترکمنستان می‌توانست حلقه رابطی را از طریق قزاقستان ایجاد کند گفت: مسیر دیگری از طریق مشهد به ترکیه می‌توانست وصل شود لذا از این دو مسیر می‌توانست کالای زیادی ترانزیت شود و برای ما اشتغال زایی ایجاد می‌کرد و سبب به حرکت درآمدن اقتصاد می‌شد لذا این مسئله هم به نفع ما و هم به نفع چین است زیرا چین از این طریق امنیت خود را تامین می‌کند.

صفری با اشاره به اینکه آن‌ها گوآدر را انتخاب کردند، زیرا ما در چابهار عقب بودیم گفت: گوآدر مسیری ناامن و صعب العبور است و لذا مسیر ما برای آن‌ها مسیری ساده‌تر بود که می‌توانست راحت‌تر شکل بگیرد.

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح است؛ اظهار داشت: ما در منطقه ابرقدرت هستیم و آمریکا این موضوع را درک می‌کند؛ در بحث موشکی آمریکا به ما فشار می‌آورد و این مسئله برای آمریکایی‌ها نگران کننده است، امام خمینی فرمودند هر وقت غربی‌ها از شما خوب گفتند نگران باشید و اگر از شما بد گفتند بدانید که مسیر درست است.

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه وزیر امور خارجه آمریکا نگران ما شده است؛ بیان کرد: اگر در خیلی از پروژه‌ها فاینانس ایجاد کنیم می‌توانیم اشتغال زایی خوبی را داشته باشیم و لذا این قرارداد برد برد است.

او با اشاره به اینکه اگر از فرصت استفاده کنیم می‌توانیم مسیر تهران - تبریز را با سرعت بالا طی کنیم اظهار داشت: ما مشکل در هواپیما داریم و لذا از این طریق می‌توانیم با قطار‌های سریع السیر این مشکل را حل کنیم.

صفری با اشاره به اینکه این قرارداد تحولی را در بخش صنعت جهانگردی ایجاد می‌کند و در نهایت سبب اشتغال زایی می‌شود افزود: همکاری ایران و چین می‌تواند بازار صنایع دستی بزرگی را ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسرائیل‌ها نگرانِ این قرارداد هستند و فضاسازی می‌کنند افزود: اگر بتوانیم خیلی از پروژه‌ها را فاینانس کنیم می‌توانیم موتور اقتصاد را با سرعت بیشتری به حرکت درآوریم.

ویلیام جونز سردبیر اقتصادی مجله رویو با اشاره به اینکه چین کشوری قدرتمند در پهنه تاریخ است؛ گفت: این موضوع می‌تواند غربی‌ها را نگران کند در بحث برجام چین کشوری بود که از اقدامات ایران حمایت می‌کرد؛ لذا این وضعیت آمریکا را نگران کرده است؛ بنابراین قرارداد ۲۵ ساله در جایی درست و مکانی درست منعقد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواست شبکه اقتصادی ایران را کور کند؛ افزود: این قرارداد ظرفیت عالی را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند؛ حتی برای کشور‌های منطقه این قرارداد مهم است به طوری که پاکستان و هند نیز از این مسئله سود خواهند برد.

سردبیر اقتصادی مجله رویو با اشاره به اینکه این یک قرارداد دراماتیک و برجسته است که می‌تواند برای هر دو کشور ارز‌های زیادی را ایجاد کند افزود: آمریکا از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین فکر می‌کند چیزی را از دست خواهد داد، چین سیاست مقاومت را در مورد ایران پیاده می‌کند؛ برخی از کشور‌های دنیا از آمریکا روی برگردان شده‌اند.

هژمونی آمریکا از قرارداد ۲۵ ساله ضربه خواهد خورد

جونز با اشاره به اینکه چین به عنوان ابرقدرت آسیا مطرح است؛  خاطرنشان کرد: هژمونی آمریکا از قرارداد ۲۵ ساله ضربه خواهد خورد، نباید به این قرارداد ساده‌انگارانه نگاه کرد؛ این قرارداد مهم است و برای هر دو طرف منفعت زاست، چین برنامه‌های اقتصادی زیادی دارد و ایران هم می‌تواند برنامه‌هایی را برای چین پیاده کند.

مایک بیلینگتون کارشناس اقتصادی موسسه جی آی آر در ادامه برنامه طی ارتباط تصویری با اشاره به اینکه نیروگاه برق چین و ایران تا حد زیادی می‌تواند به کشور لبنان کمک کند گفت: ما وضعیت اقتصادی کشور‌ها را بررسی می‌کنیم لذا موضوع قرارداد ایران و چین ترامپ را نگران کرده است این در حالی است که دو کشور ایران و چین قدرتمند و در منطقه در حال همکاری با یکدیگر هستند، منفعت‌های زیادی نصیب ایران و چین خواهد شد و این موضوع آمریکا و غرب را نگران کرده است.

او تصریح کرد: این قرارداد برای زیرساخت‌های ایران بسیار حائز اهمیت است و وضعیت توسعه‌ای در روند تثبیت صلح در منطقه غرب آسیا موثر است، روسیه، چین و ایران کشور‌هایی هستند که می‌توانند با یکدیگر در مباحث اقتصادی به خوبی همکاری کنند.

سفیر اسبق ایران در چین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه چینی‌ها در بخش انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدید پذیر بسیار جلوتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند ادامه داد:برای وارد کردن یک یونیت زیمنس از آلمان و اروپا کاملاً تحریم هستیم، اما به راحتی می‌توانیم از طریق چین این یونیت را با همان کیفیت زیمنس بیاوریم و نصب کنیم.

او با اشاره به اینکه اگر بتوانیم از فرصت استفاده کنیم می‌توانیم به دستاورد‌های خوبی برسیم ادامه داد: ما از این امتیازات می‌توانیم استفاده کنیم، چینی‌ها سالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار توریست در دنیا دارند، با توافقی که شده ایران جزو این اهداف قرار گرفته است، اگر یک الی دو میلیون از توریست‌های چینی را جذب کنیم تحولی در بخش جهانگردی ایجاد خواهد شد.

صفری با اشاره به اینکه قبل از چین پیشنهاد قرارداد بلندمدت را به غربی‌ها دادیم، اما قبول نکردند؛ افزود: در مورد سرمایه گذاری‌های بالادستی و پایین دستی قوانینی داریم و جمهوری اسلامی ایران طبق قرارداد کار انجام می‌دهد.

ایران و چین با یکدیگر شریک استراتژیک در تمام زمینه‌ها شده اند

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه در مورد قطار سریع السیر آن‌ها پروژه را فاینانس می‌کنند و این موضوع در حمل و نقل ارتباطی به انرژی ندارد گفت: آن‌ها یا سرمایه گذاری می‌کنند و یا اینکه پروژه را اجرا می‌کنند و پولشان را می‌گیرند، ممکن است طول فاینانس از هشت سال به ۲۰ سال هم نیز برسد، در کشور اندونزی این کار را به سی سال رساندند، قیمت نفت قیمت روز است لذا قیمت‌ها به صورت عادی خواهد بود.

او با اشاره به اینکه چین چهار الی پنج نیروگاه اتمی را در انگلیس فاینانس کرده اظهار داشت: چطور این کار برای آن‌ها حلال است و وقتی یک حرکتی را ایران می‌خواهد انجام دهد با آن برخورد می‌شود.

صفری افزود: دو قدرت ایران و چین با یکدیگر شریک استراتژیک در تمام زمینه‌ها شده اند، دزدی دریایی سومالیایی مشخص است که کار کیست و آمریکا پشت سر این قضیه است، آمریکا فضاسازی‌هایی را انجام می‌دهد ومتاسفانه در داخل کشور عده‌ای به دنبال تقویت کردن آن هستند.

چند سال پیش چین استراتژی نظامی خود را تغییر داد

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه در استرالیا چینی‌ها به خصوص در بخش معادن در حال سرمایه‌گذاری هستند گفت: ما دیر کردیم و باید زودتر از این‌ها کار را اجرا می‌کردیم، اما نمی‌توانیم بگوییم که چینی‌ها از سه دهه پیش این علاقه استراتژیک را با ما داشتند، روند تحولات چین را باید ملاحظه کرد در ابتدا آن‌ها به کشور‌های غربی خیلی وابسته بودند و آن موقع هم شاید بر روی قدرت ایران حساب باز نمی‌کردند.

او تصریح کرد: چند سال پیش چین استراتژی نظامی خود را تغییر داد و دید جهانی پیدا کرد، چین می‌خواهد امنیت تجارت خود را تضمین کند.

صفری با اشاره به اینکه اغلب پتروشیمی‌های ما به وسیله چینی‌ها ساخته شده است و ایرانیان در این ماجرا نیز کمک کردند گفت: چین اعتماد سازی نسبی در مقایسه با کره داشته است، توتال چندسال پروژه‌های نفتی ما را گروگان گرفت و هیچ عملی را انجام نداد و همسایه‌های ما در منطقه به خاطر این گروگانگیری توانستند استفاده‌هایی را ببرند.

صفری گفت: کشور فیلیپین که آمریکایی‌ها پایگاه خود را در آنجا احیا کردند در حال حاضر بهترین روابط را با کشور چین دارد و همچنین اندونزی که یک متحد آمریکا بود اکنون چینی‌ها بیشترین کار‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در این کشور انجام می‌دهند.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مواد اولیه دارو که به جهان صادر می‌شود از چین است خاطر نشان کرد: مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی را چینی‌ها محلی کردند و در حال ساخت هستند.

تمدن قدیمی و مشترکی با چین داریم

صفری با اشاره به اینکه چین در شرق آسیا قرار دارد؛ همان‌طور که اندونزی، مالزی، کره و ژاپن در آن قرار دارند افزود: ما سیاست نه شرقی نه غربی را تغییر ندادیم؛ چین تنها کشوری است که تاکنون مشکلی با آن‌ها نداشته ایم.

او با اشاره به اینکه چین کشوری است که با آن‌ها مشکل مرزی نداشتیم و تمدن قدیمی و مشترکی با یکدیگر داریم گفت: آن‌ها از نظر فرهنگی غنی هستند، ما سیاست نه شرقی و نه غربی را عوض نکرده ایم و همان سیاست را ادامه می‌دهیم.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
نکنید این کارارو. چرا آمریکاپرستا رو سکته میدید؟ چرا واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۰۹:۵۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
اینکه همیشه میگفتن ایران قلبه جاده ابریشمه و شاهراه بین قاره آسیا و اروپاست واقعا درسته.
چین برای تکمیل اتصال خودش به اروپا به ایران احتیاج داره و بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاری سنگین چین در صنایع مختلف زیراسختی مثل راه اهن و مخابرات.
ان شاالله خیر است.
آخرین اخبار