مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر گفت: بیش‌از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان امسال به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مجید فیاضی مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر اظهارداشت: جهاد کشاورزی ایرانشهر با هدف افزایش راندمان تولید و کاهش اتلاف آب سیستم نوین آبیاری را در زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا میکند.

او  افزود: ٨۵ درصد تسهیلات بلاعوض از سوی جهاد کشاورزی برای اجرای سیستم نوین آبیاری در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی ایرانشهر با اشاره به مزیت‌های بالقوه آبیاری تحت فشار خاطرنشان کرد: در آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از خاک اطراف بوته، گیاه یا درخت آبیاری شده که این امر کاهش تبخیر از سطح خاک، نبود رواناب سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می‌شود.

او افزود: در این روش قسمت‌های اضافی خاک که معمولا در روش‌های سنتی مرطوب شده و آب آن مصرف تبخیر یا تعرق علف‌های هرز می‌رسد، خشک باقی می‌ماند.

فیاضی گفت: در آبیاری قطره‌ای این امکان وجود دارد تا کود‌های شیمیایی محلول را به تدریج و همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار داد که بدین ترتیب خطر شسته شدن کود‌ها به عمق خاک یا خارج شدن آن‌ها همراه با رواناب سطحی وجود ندارد.

او اظهارداشت: روش‌های نوین آبیاری علاوه‌بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می‌شود به طوریکه راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد و در آبیاری قطره‌ای ٩٠ درصد است.

مدیرجهاد کشاورزی ایرانشهر با بیان اینکه تا پایان امسال بیش‌از پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شود گفت: آبیاری نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به ۲ شکل قطره‌ای و بارانی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.