معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، گفت: ۸۲ طرح بزرگ و شاخص عمرانی در فارس با اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: این طرح‌ها در بخش‌های مختلف زیربنایی شامل راه و حمل و نقل، آموزش، بهداشت و درمان، آب و فاضلاب، ارتباطات، برق رسانی، گازرسانی و سایر بخش‌های عمران شهری و روستایی فارس در حال اجرا است.

تحولات بی‌سابقه در حوزه راه

او، راه و حمل و نقل اعم از ریلی و جاده‌ای را یکی از مهمترین حوزه‌های مورد توجه مجموعه دولت و مدیریت اجرایی استان فارس در هفت سال گذشته دانست و تصریح کرد: تحولات انجام شده، در این بخش در دولت تدبیر و امید بی سابقه است.

رضایی، ادامه داد: راه آهن شیراز- اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر، آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر، بزرگراه لار، جهرم- بندرعباس، مسیر شیراز-فیروزآباد، بهسازی و ارتقای راه اصلی فسا – داراب و نیز اتصال بزرگراه شیراز- قائمیه از طریق تنگ ابوالحیات را از شاخص‌ترین طرح‌های قابل افتتاح حوزه حمل و نقل تا پایان امسال برشمرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با بیان اینکه راه آهن شیراز – اقلید- یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر تا پایان امسال بهره برداری می‌شود، افزود: افتتاح این طرح ریلی، جنوب غرب کشور را به شرق و شمال شرق کشور متصل می‌کند.

او، اضافه کرد: از اهداف راهبردی این طرح مهم زیرساختی ملی این است که ارتباط استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد را با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برقرار و حلقه مفقوده در شبکه ریلی کشور با این طرح  تکمیل می‌شود.

رضایی، با بیان اینکه طرح راه آهن شیراز – یزد قابلیت جا به جایی بیش از یک میلیون مسافر و حدود سه میلیون تن بار در سال را دارد، اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح بخش عمده صادرات محصولات مواد خام در استان فارس مانند سنگ آهن کارخانه فولاد و خاک نسوز از این طریق به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

مسیر شیراز – اصفهان ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، به طرح مهم و استراتژیک آزاد راه شیراز- اصفهان به عنوان یکی از برجسته‌ترین دستاورد‌های مهم دولت تدبیر و امید در استان فارس اشاره و اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح مهم عمرانی مسیر شیراز به اصفهان حدود ۲ ساعت به لحاظ زمانی و ۱۳۵ کیلومتر از نظر مسافت خطوط زمینی کوتاه‌تر می‌شود.

او، با تاکید بر بهره برداری از این طرح و اتصال مرکز استان فارس به شبکه ریلی کشور تا پایان امسال گفت: تاکنون برای این طرح اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

رضایی، ساخت بزرگراه شیراز – قائمیه از طریق تنگ ابوالحیات به عنوان یکی از طرح‌های شاخص عمرانی حوزه راهسازی در استان فارس دانست و بیان کرد: این طرح نیز تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: با افتتاح این محور مسیر شیراز- کوه چنار حدود ۲۲ کیلومتر کاهش یافته و استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را به استان فارس و سایر نقاط کشور متصل می‌کند.

نهضت گاز رسانی به روستا‌های فارس

او، به بخش دیگری از دستاورد‌ها و اقدام‌های عمرانی دولت تدبیر و امید در استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: تا کنون بیش از ۹۰درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار فارس بهره‌مند از گاز طبیعی هستند که شاخص گاز رسانی در دولت تدبیر و امید ظرف هفت سال گذشته حدود سه برابر گازرسانی به روستا‌های استان فارس تا قبل از سال ۹۲ است.

رضایی افزود: در سال ۹۲، ۶۰۰ روستای استان فارس از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که تعداد روستا‌های برخوردار از گاز در فارس با احتساب موارد قبلی به رقمی بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ روستا رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال بیش از ۱۵۰ روستای واجد شرایط گازرسانی در استان فارس از گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

او، اظهار کرد: از مجموع حدود چهار هزارو ۶۰۰ روستا و آبادی در استان فارس بیش از ۲ هزار و ۳۶۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۲۸ درصد جمعیت استان فارس روستا نشین هستند.

بهره برداری از ۵۰ طرح شاخص ورزشی

او، تاکید کرد: بیش از ۵۰ طرح بزرگ و شاخص از جمله سالن‌های چند منظوره ورزشی، استخر، زمین‌های چمن مصنوعی بزرگ و مینی فوتبال در مناطق مختلف شهری و روستایی استان فارس تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

رضایی گفت: بهره برداری از ورزشگاه و سالن چند منظوره ورزشی هر کدام با ظرفیت ۶ هزار نفر از مهمترین طرح‌های قابل افتتاح ورزشی است.

اجرای کامل خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز

معاون هماهنگی امور عمرانی با اشاره به سایر طرح‌های مهم و قابل افتتاح تا پایان امسال در استان فارس و اجرای کامل طرح آبرسانی پایدار به کلانشهر شیراز، بیان کرد: فاز نخست این طرح نیز با ظرفیت حدود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه تیرماه امسال از طریق ارتباط زنده از راه دور رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

او، میزان اعتبار هزینه شده برای فاز نخست این طرح را هزینه ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال دانست و تصریح کرد: با بهره برداری از فاز دوم و کامل این طرح مشکل ناپایداری و قطعی‌های مکرر آب در کلانشهر شیراز تا حد قابل ملاحظه‌ای رفع می‌شود که با اجرای کامل این طرح بیش از ۳۵۰ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

رضایی، ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ آغاز شد که این طرح شامل خط لوله، ایستگاه افزایش فشار، ساخت مخازن سه گانه، حفر تونل به طول پنج کیلومتر بوده، که با مشکلات موجود دنبال شده و در حال حاضر گام نخست این طرح به ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آماده افتتاح است.

بودجه ۴۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری‌های فارس

رضایی، میزان بودجه امسال شهرداری‌ها در ۱۱۳ شهر استان فارس را رقمی افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال بر شمرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد این اعتبار در حوزه‌های عمرانی هزینه می‌شود.

او، اضافه کرد: عمران شهری، توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقای سطح فضای سبز از جمله اولویت‌های عمرانی شهرداری‌ها است.

معاون عمرانی استاندار فارس اظهار کرد: میزان اعتبارات عمرانی امسال استان فارس ۳۴ هزار میلیارد ریال است.

رضایی مجموع کل طرح‌های در حال اجرای استان فارس را حدود سه هزار و ۱۶۰ مورد دانست و گفت: ۱۶۰ طرح از این تعداد در قالب طرح‌های ملی است.

او، تحولات رخ داده ودستاورد‌ها و اقدام‌های دولت تدبیر و امید در حوزه‌های دیگر از جمله بهداشت و درمان، محیط زیست و منابع طبیعی، عمران شهری و روستایی، آبرسانی، برق رسانی و انجام خدمات عمومی در این استان را بی سابقه عنوان کرد.

معاون عمرانی استاندار فارس، بهره برداری از سه بیمارستان در شهرستان‌های جهرم، فسا و رستم را از جمله طرح‌های مهم و شاخص در حوزه بهداشت و درمان برشمرد.

تحول و توسعه سد‌ها در فارس

او، به بهره برداری چندین سد از جمله سد تنگ خمار در شهرستان فسا و سد هایقر فیروزآباد تا پایان امسال اشاره و بیان کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت، مدیریت اجرایی استان فارس بویژه برای رفع چالش کم آبی در بسیاری از مناطق این استان مهار و مدیریت آب‌های سطحی و بویژه پیگیری و بازنگری مهندسی و فنی سد‌های موجود است.

رضایی، با بیان اینکه بهره برداری از این سدها، مشکل تامین آب بسیاری مناطق و شهرستان‌های استان فارس برطرف می‌شود، تصرح کرد: با اجرای سد هایقر در فیروآباد چالش کمبود منابع آبی در بسیاری از مناطق جنوب استان فارس رفع می‌شود.

سد هایقر بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهر فیروزآباد ساخته شده و ۲۲۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد.

تامین و پیش بینی حدود ۲۷ میلیون متر مکعب تخصیص آب آشامیدنی و اختصاص ۲۰ میلیون متر مکعب برای تالاب و دریاچه پریشان کازرون از جمله رهاورد‌های مهم بهره برداری از سد نرگسی در کازرون است.

معاون عمرانی استاندار فارس، بهر ه برداری سد تنگ خمار فسا را از جمله طرح‌های مهم قابل افتتاح در سال پایانی دولت تدبیر و امید دانست و ادامه داد: با بهره برداری از این طرح بیش از یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست در مناطق شیبکوه و نوبندگان فسا زیر پوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرد.

تعداد سد‌های در دست اجرا و یا قابل بهره‌برداری استان در دولت تدبیر و امید از پنج مورد به ۱۱ سد رسیده است.

رضایی، به موضوع توسعه آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و همچنین طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری در مناطق مختلف استان فارس بویژه در شهرستان‌های مرودشت، خرامه و زرقان از طریق سد درودزن اشاره کرد و افزود: با توسعه آبیاری نوین این مناطق در امسال تاکنون بیش از نیم میلیون تن غلات برداشت و تحویل سیلو‌ها داده شده است.

معاون عمرانی استاندار فارس اضافه کرد: اجرای همه این طرح‌ها و تحولات چشمگیر در حالی است که کشور بویژه استان فارس با چالش‌های اساسی از جمله فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه تا خروج یک جانبه آمریکا از برجام، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و ظرف چند ماه گذشته نیز بحران بیماری کرونا مواجه بوده که تمامی این اقدام‌ها و دستاورد‌ها در سایه این چالش‌ها بوده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار