شیوع ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری از ابتدا تاکنون با فراز و فرود‌های متعددی همراه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، چهارمحال و بختیاری جزو آخرین استان‌های کشور بود که ویروس کرونا در آن شایع شد و مسئولان این استان فرصتی هرچند محدود را برای ایجاد آمادگی، تجهیز مراکز درمانی و اطلاع رسانی توصیه‌های بهداشتی به مردم داشتند و با انجام طرح‌های غربالگری عمومی، غربالگری هوشمند و راه‌اندازی سامانه‌های ارتباط مردمی ویژه بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای توانستند تا با شناسایی زودهنگام مبتلایان، در شیوع گسترده ویروس در سطح استان به موفقیت نسبی دست یابند.

فراز و فرود‌های ویروس هزار چهره کرونا در چهارمحال و بختیاری

این استان به طور رسمی از ۲۵ اسفند با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کرونا درگیر این بیماری شد و روند شیوع ویروس کرونا در این استان در فروردین ماه به اوج خود رسید، اما در روز‌های پایانی این ماه به ویژه با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، تا حد زیادی از روند صعودی شیوع کرونا جلوگیری شد و در این میان به اذعان مسئولان، همراهی و همکاری مردم نقش مؤثری در پایداری این وضعیت داشت و اردیبهشت ماه شاهد سیر نزولی این بیماری بودیم، اما با رفع محدودیت‌های اجتماعی شیوع ویروس کرونا در این استان از نیمه‌های خرداد، رشد فزاینده‌ای پیدا کرد به طوری که تمامی شهرستان‌های این استان در هفته‌های پایانی خرداد تا روز‌های کنونی قرمز گزارش شده است.


بیشتر بخوانید


این روند صعودی سبب شد تا ستاد استانی مقابله با کرونا با کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا دستور تعطیلی اصناف پرخطر نظیر سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی، رستوران ها، قهوه خانه‎ ها، استخرها، باشگاه‌های ورزشی و مراکز تفریحی و گردشگری را صادر کند و بسیاری از تجمعات، فعالیت‌های آموزشی، اقامه نمازجمعه و فعالیت مساجد، حوزه‌های علمیه، مصلای‌ها و کتابخانه‌های عمومی از ۱۵ تیرماه تعطیل شود.

هرچند به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی، همچنان وضعیت شیوع ویروس کرونا در این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارد و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقایسه با میانگین کشور بهتر است، اما این وضعیت بسیار شکننده است و چنانچه برخی از مردم که نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و خودداری از برپایی مراسم‌های جشن و ترحیم بی توجه هستند، به همین رویه خود ادامه دهند می‌تواند وضعیت استان را بحرانی‌تر کند.

با این وجود بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، روند صعودی شیوع کرونا در این استان طی روز‌های اخیر متوقف شده و ثبات نسبی در این رابطه حاکم شده است.

ناپایداری وضعیت حاکی از شیوع کرونا

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر ناپایداری وضعیت شیوع ویروس کرونا گفت: این استان همچنان در موج نخست این بیماری قرار دارد، اما در همین موج شاهد افت و خیز‌های متعددی بودیم، به طوری که در روز‌های پایانی اردیبهشت، استان در وضعیت بسیار بهتری قرار گرفت و بسیاری از بخش‌های ویژه کرونای مراکز درمانی استان تعطیل شدند.

فراز و فرود‌های ویروس هزار چهره کرونا در چهارمحال و بختیاری

او افزود: این شرایط سبب شد تا برخی محدودیت‌ها برطرف شود و با بازگشایی اصناف و بازار، برخی از مردم تصور کردند که خطر شیوع ویروس کرونا از بین رفته است از همین رو نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام لازم را نداشتند.

شیرانی اضافه کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان از ۸۰ درصد در ماه‌های ابتدایی سال به ۵۰ درصد در هفته‌های اخیر شاهدی بر این موضوع است که رعایت توصیه‌های بهداشتی در روز‌های اخیر کمرنگ شده است.

او با بیان اینکه درصد مبتلایان به ویروس کرونا در استان از ۱۲ درصد در ماه گذشته به ۲۷ مورد در هفته گذشته رسیده است، ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیشترین اوج گیری بیماری را در روز‌های پایانی خرداد و روز‌های ابتدایی تیرماه شاهد بودیم که وضعیت استان در حالت قرمز قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری همچنین از افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا در استان طی هفته گذشته خبر داد و گفت: میزان مرگ و میر در استان در هفته‌های اخیر به ۲.۵ درصد رسید به این ترتیب که به ازای هر ۱۰۰ مبتلا ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهد.

او با اشاره به مراجعه بیش از ۱۴ هزار بیمار مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، اظهار داشت: برای نمونه‌گیری از این بیماران مشکوک ۲ آزمایشگاه در استان فعال شده است که هر یک به صورت جداگانه، ظرفیت تشخیص روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ مورد نمونه‌گیری را دارد.

شیرانی اضافه کرد: در دو هفته ابتدایی تیر روزانه بین ۶۰ تا ۹۰ مورد مثبت قطعی در استان شناسایی می‌شد، اما با اعمال محدودیت‌ها از نیمه تیرماه تاکنون روند شیوع تا حدی فروکش کرده و انتظار می‌رود در روز‌های آینده شاهد کاهشی شدن تعداد مبتلایان باشیم.

او همراهی مردم با مسئولان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از موضوعات امیدآفرین در رابطه با کنترل و مهار شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: اگر مردم در همین خصوص همت بیشتری به کار گیرند و مجالس عروسی، جشن و ترحیم را تعطیل کنند و در تجمعات و مراکز شلوغ حضور پیدا نکنند بی‌شک روند نزولی شیوع کرونا شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

فراز و فرود‌های ویروس هزار چهره کرونا در چهارمحال و بختیاری

شیرانی با اشاره به زیرساخت‌های بهداشتی این استان گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در استان در اختیار داریم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچگاه با کمبود تخت مواجه نشدیم و حتی نقاهتگاه‌هایی که در مناطق مختلف استان برپا شد نیز مورد استفاده قرار نگرفت، اما با خستگی شدید کادر درمان مواجه هستیم که این موضوع می‌تواند با طولانی شدن روند شیوع ویروس کرونا به چالش جدی تبدیل شود.

شیوع خوشه‌ای کرونا با برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی

به گفته مسئولان شیوع ویروس کرونا در این استان خوشه‌ای است و همین موضوع چالش جدی برای مهار این ویروس نوپدید را فراهم کرده است.

با عادی شدن فضای جامعه پس از رفع محدودیت‌های اجتماعی، برخی از خانواده‌ها بدون توجه به عواقب کار خود، به برگزاری جشن‌های تولد، عروسی، مهمانی‌های خانوادگی و مراسم ترحیم اقدام کردند که این مجالس بنا بر برآورد‌های دانشگاه علوم پزشکی عامل ۹۰ درصد شیوع کرونا در استان به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه گفت: بار‌ها به مردم استان توصیه شده است تا از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند، اما برخی به این موضوع توجه لازم را نداشته و با اقدام به برگزاری جشن در این شرایط کرونایی، کام عروس و داماد‌ها در ابتدای زندگی مشترکشان تلخ شد و این مراسم نه تنها برای این افراد خاطره خوشی به همراه نداشته است بلکه به یکی از تلخ‌ترین رویداد‌های زندگی‌شان تبدیل می‌شود.

شیرانی افزود: بی‌توجهی در این موضوع سبب شد تا دادگستری نسبت به افرادی که اقدام به برگزاری جشن می‌کنند و منجر به بیماری تعدادی از افراد شرکت‌کننده در این مراسمات می‌شوند به عنوان مدعلی‌العموم وارد شده و با این افراد به جرم اقدام علیه بهداشت عمومی جامعه برخورد کند.

او در خصوص ساماندهی مراسم ترحیم در استان نیز گفت: با هماهنگی شهرداری شهرکرد و دادستان مقرر شد تا مراسم ترحیم در آرامستان‌های استان با کمتر از ۱۰ نفر انجام گیرد و برخی آرامستان‌ها روز‌های پنجشنبه و جمعه تعطیل شود.

اما در کنار شیوع خوشه‌ای کرونا در استان، با نگاهی به بازار و محل‌های پرتردد مردم به ویژه در بازار شاهد آن هستیم که با وجود اینکه بیشتر مردم خود را ملزم به استفاده از ماسک و دستکش کرده‌اند، اما استفاده نکردن از ماسک از سوی برخی از افراد به یکی دیگر از چالش‌های اصلی استان در رابطه با مهار شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.

استفاده نکردن از ماسک خطر شیوع را افزایش می‌دهد

منوچهر رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در همین خصوص گفت: دو گروه جوانان و افراد هنجارشکن با استفاده نکردن از ماسک خطر شیوع ویروس کرونا را در استان افزایش می‌دهند.

فراز و فرود‌های ویروس هزار چهره کرونا در چهارمحال و بختیاری

او افزود: جوانان با این تصور که بیماری زمینه‌ای ندارند و یا این بیماری برای افراد مسن است دچار یک اعتماد به نفس کاذب شده‌اند و باور دارند که به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و با همین تصور بدون استفاده از ماسک در دورهمی‌های دوستانه حضور پیدا می‌کنند که بسیار خطرآفرین است.

رحمانی اضافه کرد: عده‌ای دیگر از افراد هم هستند که بسیار تعدادشان اندک است، اما در هر موضوعی هنجارشکنی می‌کنند و مطابق قوانین و عرف جامعه عمل نمی‌کنند، این افراد هم این روز‌ها کمتر خود را مقید به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌دانند که توصیه می‌شود برای سلامتی خود و خانواده‌هایشان از ماسک استفاده کنند.

او با بیان اینکه تاکنون هیچ واکسنی برای پیگیری از ابتلا به ویروس کرونا کشف نشده است، اظهار داشت: مهمترین و موثرترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا، استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی صحیح دست‌ها است.

رحمانی خاطرنشان کرد: در زمان اعمال محدودیت‌ها ضریب ابتلا به کرونا یک به سه بود، اما از زمانی که مراودات بیشتر شد و فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفت، یک فرد به طور متوسط می‌تواند ۱۰ نفر را ابتلا کند از همین رو همه افراد با تلقی اینکه ممکن است ناقل بدون علامت باشند باید استفاده از ماسک و رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

او با بیان اینکه طبق پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی، استنشاق هوای آلوده به قطرات تنفسی نیز موجب سرایت این ویروس به افراد سالم می‌شود، تصریح کرد: به طور معمول این ویروس دوره نهفتگی بین پنج تا هفت روز دارد که می‌تواند تا ۱۴ روز نیز طولانی شود که در همین مدت افراد ناقل به ظاهر سالم می‌توانند افراد زیادی را به این ویروس مبتلا کنند از همین رو تاکید می‌شود همه افراد نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی جدیت لازم را داشته باشند.

نظارت ۸۴ تیم بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی چهارمحال و بختیاری

سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز از ایجاد ۱۰۳ پروتکل بهداشتی ویژه اصناف و دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: ۸۴ تیم نظارتی بر نحوه اجرای صحیح از ۱۸ تیرماه در استان فعال شده است.

او افزود: از این تعداد ۱۵ تیم ویژه در مرکز استان مستقر شده است و روزانه بر نحوه فعالیت اصناف و دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کنند و چنانچه تخلفی در این خصوص گزارش شود واحد متخلف با برخورد شدید مواجه می‌شود.

جزایری اضافه کرد: در روز‌های اخیر شاهد روند صعودی شیوع ویروس کرونا در استان هستیم، اما از آنجا که قدرت بیماری کاهش یافته، بسیاری از بیماران بدون هیچگونه علامتی به زندگی خود ادامه می‌دهند و روند بهبودی سایر بیماران نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است.

ناقلان بدون علامت آمار شیوع کرونا را بالا می‌برند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، وجود ناقلان بدون علامت را از عوامل مؤثر در صعودی شدن شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: تنها ۱۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا دارای علائم بالینی هستند و چنانچه این افراد در اجتماعات حضور پیدا کنند به راحتی ویروس را به اطرافیان خود انتقال می‌دهند.

فراز و فرود‌های ویروس هزار چهره کرونا در چهارمحال و بختیاری

او افزود: از بیمارانی که جواب آزمایش آن‌ها مثبت قطعی می‌شود، تعهدنامه گرفته می‌شود تا به مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی را رعایت کنند و چنانچه به این تعهد پایبند نباشند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

جزایری، همراهی مردم این استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از میانگین کشوری دانست و گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ۵۰ درصد اعلام شده در حالی که میانگین کشوری آن ۲۲ درصد است.

او با اشاره به فعالیت مستمر مراقبین سلامت و ماموران بهداشت محیط بر فعالیت اصناف استان، خاطرنشان کرد: رفع محدودیت اصناف چالش بزرگی در خصوص صعودی شدن روند شیوع ویروس کرونا ایجاد نکرده بلکه بزرگترین و اصلی‌ترین چالش ما مراسمات عروسی و ختم است.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشور‌های جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار