معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: چهار هزار تن گل محمدی از هزار و ۷۵۰ هکتار زمین زیرکشت این محصول در استان برداشت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این سال زراعی چهار هزار تن گل محمدی از باغ های زیرکشت این گل در استان تولید و برداشت شد.

او افزود: این میزان برداشت گل محمدی از هزار و ۷۵۰ هکتار زمین در این استان برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از این میزان برداشت محصول شامل گل و گلبرگ گل محمدی حدود ۵۰ درصد تبدیل به گلاب شده و ۵۰ درصد دیگر به شکل غنچه و گلبرگ خشک شده است.

ساربان بیان کرد: سطح زیرکشت و تولید گل محمدی در این استان سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه میانگین برداشت گل از هر هکتار معادل ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم است، تصریح کرد: افزایش کشت گل محمدی در صورت برخورداری از ابزار و دستگاه‌های فرآوری و گلاب‌گیری به باغداران توصیه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  تاکید کرد: باغداران باید امکان فرآوری گل را داشته باشند، زیرا در صورتی که صرفا به کارخانجات فرآوری و گلابگیری متکی شوند در زمان اوج تولید شاهد کاهش قیمت شده و متضرر خواهند شد.

ساربان اظهار کرد: توصه کارشناسان این است که باغداران گل محمدی دستکم دستگاه سنتی تولید گلاب را داشته باشند تا بتوانند محصول را تبدیل به گلاب کنند یا اینکه گلبرگ و غنچه را خشک کنند تا ارزش افزوده بیشتری نصیبشان شود.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.