هرگونه درخواست جدید برای صدور پروانه ساختمانی در روستای گردشگری سرآقاسید به موافقت اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کوروش بابائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: هرگونه درخواست جدید برای صدور پروانه ساختمانی در روستای گردشگری سرآقاسید از توابع دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ به موافقت این اداره‌کل نیاز دارد.

او افزود: طرح‌های مرتبط با بهسازی بافت با ارزش روستای سرآقاسید و بازنگری طرح هادی این روستا با رویکرد گردشگری مصوب ۱۳۹۴ به منظور بهره برداری در اختیار مشاور طرح و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


بابائیان اضافه کرد: مشاور طرح نسبت به ارائه ضوابط اختصاصی و جزییات اجرایی لازم بر مبنای طرح‌های یادشده، ضوابط و مقررات ملی و ضوابط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام کند.

او ادامه داد: طرح تمامی ساختمان‌های دارای پروانه از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و مشاور قرار گیرد.

بابائیان گفت: در خصوص ساخت و ساز‌های بدون پروانه مقرر شد اقدامات قانونی از سوی دهیار انجام و نتیجه به جلسه بعدی ارائه شود.

او افزود: درخواست‌های جدید پروانه ساختمانی از سوی سایر اهالی سرآقاسید قبل از هرگونه اقدام، ضمن انجام استعلام بایستی نسبت به هماهنگی مکتوب با این اداره کل اقدام شود.

بابائیان اضافه کرد: به منظور حفظ سیما و منظر بافت سرآقاسید، آزادسازی قسط پایانی و هرگونه تسهیلات در خصوص ساخت و ساز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان، تنها پس از ارائه پایان کار و استعلام از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری انجام گردد.

او ادامه داد: مطالعات امکان سنجی مخابرات روستای سرآقاسید از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام و در فرآیند تصویب طرح از نظرات اهالی استفاده شود.

بابائیان گفت: پیشنهاد می‌شود برای ارائه طرح هادی روستای سرآقاسید حفظ الگوی معماری بومی روستا با توجه به ویژگی‌های منحصربه فرد آن مورد توجه باشد.

او افزود: اطمینان از استحکام بنا‌های موجود در سرآقاسید و مقاوم سازی آن‌ها در صورت نیاز، تسریع در بازسازی ساختمان‌های تخریب شده، الزام به رعایت مباحث و مقررات ملی ساختمان و همچنین مطالعات بازنگری طرح هادی روستای سرآقاسید با رویکرد گردشگری مصوب ۱۳۹۴ ضروری است.

بابائیان اضافه کرد: تهیه ضوابط و مقررات اجرایی به‌منظور حفظ الگوی معماری بومی روستای سرآقاسید از اولویت خاص برخوردار است.

او ادامه داد: پیش بینی سایت جدید خارج از روستا به منظور اسکان سرریز جمعیت و تأمین اعتبار لازم برای مشارکت در مرمت بنا‌های موجود سرآقاسید در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار