نبض آب کویر این بار در دستان سپاه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: در حال حاضر مهمترین پروژه استان یزد، آبرسانی به این استان از طریق سد خِرسان است.

آبرسانی به یزدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، گفت: این مساله موجب افزایش تنش آبی شده و مشکلات بهداشتی فراوانی در بر دارد.

او افزود: فاز اول آبرسانی به استان یزد خط لوله اصفهان- یزد به همت قرارگاه خاتم الانبیا بوده که با وجود ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال به دلیل محدودیت‌ها تنها ۵۰ میلیون متر مکعب آب را انتقال می‌دهد، این موضوع موجب استفاده بی رویه محلی از چاه‌ها و مشکلات بهداشتی ناشی از آن شده است.

دکتر محمد با بیان لزوم اجرای خط دوم آبرسانی گفت: در ابتدا سد بهشت آباد مبدا آبرسانی به یزد در نظر گرفته شد که با توجه به تغییرات تاسیساتی و ظرفیتی این سد و مشکلات تخصیص آب استانی، انتقال آب به یزد امکان پذیر نبود.

او ادامه داد: با توجه به نیاز استان به آب و تخصیص حجم مورد نظر در استان، سد در حال احداث خِرسان در منطقه‌ای میان بروجن و ایذه عهده دار آبرسانی به یزد است که امکان بهره برداری از آن پیش از اتمام پروژه با احداث بند و ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به نبود منابع مالی کافی برای تکمیل پروژه بیان کرد: این خط حدود ۴۵۵ کیلومتر طول دارد و ۷۰ درصد منابع مالی مورد نیاز صرف تامین لوله‌ها می‌شود.

به گفته محمد، مشکلات مالی تاکنون بزرگترین مانع روند کار بوده که با رایزنی‌ها این پروژه تا دو سال آینده قابل بهره برداری می‌شود و اکنون مهمترین پروژه استانی یزد به حساب می‌آید.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار