یک سال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها

با گذشت یک سال از آتش سوزی میدان حسن آباد، نه شهرداری جوازی صادر کرده و نه شورای شهر از شهردار سوال می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بدین وسیله اولین سالگرد تخریب مرحوم حسن آباد، هشت گنبد را به اطلاع پیروز حناچی شهردار تهران، برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و عموم علاقمندان به حفظ آثار تاریخی ایران می‌رسانیم.

مرحوم حسن آباد در سال ۱۳۰۹ توسط شهردار وقت تهران ساخته شد و در ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۸ در دوران مدیریت شهری پیروز حناچی، ضلع شمال غربی آن دچار آتش سوزی شد که هر دو گنبد این ضلع به علت شدت سوختگی تخریب شدند.

یکسال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها
نمای این ضلع آسیب جزئی دید و بخش‌های داخلی هم که مربوط به بانک شهر، بانک صادرات، یک صرافی و یک انبار بود، به شدت در آتش سوخت.

از آنجایی که این بنا دارای مالک خصوصی است، شخص مالک یک روز پس از حادثه برای بازسازی اعلام آمادگی کرد، اما شهرداری تهران ترجیح داد که خودش کار را به دست گیرد تا شاید کاری برای این شهر کرده باشد.

در نهایت پس از چند ماه که کاری انجام نشد، شهرداری ترجیح داد کار بازسازی را به دست مالک بسپارد، مالک هم طی چند ماه اقدام به آواربرداری و انتقال مواد سوخته به خارج شهر کرد، اما پس از آواربرداری، شهرداری دوباره هوای بازگشت به این پروژه را کرد و این بار از دانشگاه تهران خواست که برای بازسازی این پروژه طرح‌های خود را ارائه دهد، به همین منظور در آبان ۹۸ مسابقه‌ای برگزار شد و تا بهمن ماه هم آثار آن دریافت شد و حدود یک ماه پیش هم نتایج مسابقه مشخص شد.

مالک: طبق تفاهم نامه پیگیری جواز بر عهده سازمان زیباسازی شهرداری است

جاهد مالک پروژه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی توافقی که بین بنده، سازمان زیباسازی و وزارت میراث فرهنگی شکل گرفته، مقرر شد کار ساخت داخل بنا بر عهده من باشد و ساخت نما و پیگیری‌ها برای صدور پروانه ساخت هم از طرف سازمان زیباسازی شهرداری انجام شود، اما تا امروز مجوزی به ما نداده‌اند، در حالی که اگر داده بودند من تا حالا داخل را ساخته بودم.

او افزود: من از پارسال قبل از مسابقه دانشگاه تهران طرحم را ارائه دادم، اما هیچ مجوزی صادر نکردند.

یکسال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها

رئیس زیباسازی شهرداری تهران: پیگیری صدور مجوز ساخت بر عهده ما نیست

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیگیری صدور مجوز ساخت بر عهده شما است؟، بر خلاف سخنان مالک گفت: پیگیری مجوز‌ها بر عهده ما نیست، اما ما کمک می‌کنیم تا فرآیند صدور مجوز‌ها تسهیل شود.

او افزود: در تفاهمی که با مالک داشتیم وظایفی را برای او مشخص کردیم و وظایفی هم بر عهده ما است که کمک می‌کنیم تا مالک بتواند راحت‌تر اقدام به بازسازی کند.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به طرح اولیه که از سوی مالک ارائه شده بود، گفت: مالک یک مشاور استخدام کرده بود که طرح او در کارگروه ما بررسی شد و تشخیص کارگروه این بود که این طرح جامع و مناسب نیست.

او ادامه داد: بر این اساس فراخوانی به دانشگاه‌ها دادیم تا پس از بازدید از فضای موجود طرح‌های خود را ارائه دهند که در این فراخوان ۹ تیم از دانشگاه تهران طرح‌هایشان را ارائه دادند و پس از داوری سه طرح برگزیده شدند.

ضرغامی خاطر نشان کرد: در مرحله بعد طرح‌ها در اختیار مالک قرار داده شد و مقرر شد که او هم آن را در اختیار مشاورش قرار دهد تا بر اساس طرح اولیه او به یک طرح جدید برسیم.

رئیس سازمان زیباسازی شهداری تهران تصریح کرد: در صورت ارائه طرح از سوی مالک، آن را به شورای راهبری می‌بریم و اگر موافقت شود، کار را شروع می‌کنیم.

شرط و شروط شهردار تهران برای حمایت از مالک

با گذشت یک سال که در این پروژه آجری بر روی هم قرار نگرفته، مالک و کسبه اطراف بنای تاریخی آسیب دیده میدان حسن آباد روز به روز به خاطر عدم رفت و آمد مردم و کاهش مراجعات کسب و کارشان کسادتر می‌شود.

پیروز حناچی شهردار تهران هم به جای اینکه توضیح دهد چرا این پروژه با تأخیر یک ساله مواجه شده و در این یک سال جز توئیت زدن و رکاب زدن با دوچرخه برقی و محافظ چه کار کرده، ترجیح می‌دهد به جای اینکه جایگاه شهردار بودنش را خرج همکاری و حمایت از مالک برای بازسازی این بنای تاریخی و میراث ملی کند، آن را اهرم فشاری به مالک برای تن دادن به شرط و شروط‌هایی کند که قرار داده است.

یکسال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها
پیروز حناچی شهردار تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال تشویق مالک هستیم که اگر چارچوب‌های ما را رعایت کند، حمایت هم می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم و کار اجرایی آن را تا یک سالگی این حادثه آغاز می‌کنیم.

حناچی به جای آن که برای حفظ این میراث ملی بی چون و چرا، تمام همت خود را در مسیر بازسازی این بنا قرار دهد، شرط و شروط می‌گذارد و با چارچوب بندی نگاه خود را از تأخیر یک ساله احیای حسن آباد دریغ می‌کند.

یکسال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها

نصب بنر پوششی برای شُل کاری شهرداری تهران

بنر‌هایی که در روز‌های اول در مقابل بنای حسن آباد نصب شد، این پیام را می‌داد که هدف از نصب آن‌ها مانند همه ساختمان‌هایی که در حال ساخت و ساز هستند، تنها پوششی برای راحت‌تر کار کردن کسانی است که می‌خواهند نمای این بنا را مرمت کنند. حال آن که این بنر‌ها موضوع مهم‌تری را پوشش می‌دادند که آن شُل تحرکی، بی برنامگی و تعطیلی اقدامات اجرایی برای این بنا بود.

یکسال گذشت؛ مرحوم حسن آباد هشت گنبد در انتظار جواز شهرداری/ شورا مشغول نامگذاری برای ملی مذهبی‌ها

چرا شورای شهر از شهردار تهران سوال نمی‌کند؟

اکنون که به یک سالگی آتش سوزی و تخریب ضلع شمال غربی میدان حسن آباد رسیده‌ایم، شورای شهر تهران باید به عنوان دستگاه ناظر، حناچی شهردار تهران و ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری را مورد بازخواست قرار دهد و با همان جدیتی که در نامگذاری خیابان‌های شهر به نام مصدق و بازرگان داشته، دلایل تأخیر یک ساله در بازسازی این میراث ملی را هم از شهردار سوال کند. شهرداری که شعار «تهران؛ شهری برای همه» را سر می‌دهد، باید پاسخ دهد چگونه در شرایطی که پروانه ساخت ملکی در جماران در یک شب صادر می‌شود، پروانه ساخت میدان حسن آباد که یک میراث ملی است، با گذشت یک سال هنوز صادر نشده است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خب بنر زدن دیگه
شما هم توقعتون زیاده ها
یکم قناعت داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اینا بابا به همدیگه نون قرض میدن.
کی از کی بپرسه؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
درحکومت جمهوری ایسلامی هرکی به فکر خویشه (منافع ) و اگر جائی برای حضرات منفعت نداشته باشد کاری نمیکنند
Denmark
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
شهرداری برای ملک رییس جمهور توی یه شب جواز صادر کرده اون وقت برای یه میراث ملی بعد یه سال کاری نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خدایا شر تمام مدیران بی لیاقت را از سر مردم ایران رها فرما.
United Arab Emirates
زیارانی
۰۹:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اصلاح طلبان انقدر توی بزن بگیر خود هستن که اینها بیادشان نمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خداپدرت رابیامرزد اینها دستشان توی یک کاسه است چه باز خواستی
Iran (Islamic Republic of)
لالا نکن!
۰۸:۲۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
تنبلی آرَد به چشمان تو خواب
می شود آینده ات یکسر خراب
آخرین اخبار