اردکانیان به منظور افتتاح خط انتقال آب رسانی از سد ماملو به شهرستان پیشوا امروز (۲۳ تیرماه) وارد شهرستان پیشوا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ رضا اردکانیان وزیر نیرو و هیئت همراه دقایقی پیش برای افتتاح پروژه آیین بهره برداری خط انتقال آب رسانی از سد ماملو به شهرستان پیشوا از توابع استان تهران وارد این شهرستان شد و مورد استقبال مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت. این پروژه‌ شامل بهره‌برداری از خط انتقال آبرسانی از سد ماملو به شهر پیشوا و آغاز عملیات اجرایی فاز‌های ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و مخزن ذخیره بتنی ۲۰ هزار متر مکعبی محمودآباد در مجموع با سرمایه‌گذاری ۶۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی است.

بهره‌برداری از خط انتقال آبرسانی از سد ماملو به شهر پیشوا با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان برای ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر دیگر به طور غیرمستقیم فرصت اشتغال فراهم کرده است که با حضور وزیر نیرو در محل پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

این پروژه شامل ۸.۵ کیلومتر خط انتقال آب به قطر ۶۰۰ میلی‌متر و جنس چدن داکتیل است که با اهداف افزایش منابع تولید و افزایش رضایت مشترکان از طریق بهبود کمی و کیفی آب شرب آماده بهره‌برداری است.

وزیر نیرو در این مراسم اظهار کرد: پویش سال گذشته نتیجه خوبی داد و ما به وعده‌ای که به دولت و مردم داده‌ایم با لطف خدا وفا کردیم و ۲۰ اسفند بود که ۲۲۷ پروژه با سرمایه گذاری بیش از ۳۳ میلیارد تومان به ثمر رسید و به اتکاء آن تجربه و با اعتماد به نفسی که حاصل شد امسال کار بزرگتری آغاز و ۲۵۰ پروژه را در یک سال تحریمی با اتکا به منابع داخلی کلید زدیم.

او با بیان اینکه از ۶۸۷ میلیارد تومان، مبلغ ۶۴۰ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه‌های ۷ و ۸ جنوب تهران به کار گرفته شده است، گفت: از این ۶۴۰ میلیارد تومان حتی یک ریال بودجه دولتی نیست، تدارک و مدیریت این منابع و فراهم آوری تجهیزات و برنامه ریزی برای اجرا بسیار بزرگتر از اعتباری است که به یک دستگاه و وزارتخانه و یک مدیر داده شود.

اردکانیان تصریح کرد: این موضوع ثمره سطح بالای شعور و آگاهی ملت ایران است که در سخت‌ترین سال‌های تحریم که چشم دنیا به این جنگ نابرابر بوده این بار هم مثل جنگ تحمیلی، ملت ایران همچون ققنوس از خاکستر تحریم‌های ظالمانه بر خواهد خواست و سطح بالایی از خود اتکایی و فاصله گرفتن از درآمد نفتی را به نمایش خواهد گذاشت.

از دل تحریم‌های تحمیلی دستاورد‌هایی را کسب خواهیم کرد

وزیر نیرو ادامه داد: وقتی قرار است ما از درآمد‌های نفتی و خام فروشی رها شویم، زیبایی مکر الهی در این است که این کار توسط دشمنان ما صورت بگیرد، ما می‌دانیم که تحریم سخت است و از تحریم استقبال نمی‌کنیم و تمام تلاش را برای شکستن آن به کار می‌گیریم، اما حالا که تحمیل شد قطعاً از دل تحریم‌های تحمیلی دستاورد‌هایی را حاصل خواهیم کرد که باور ظرفیت و توجه به منابع سرشاری است که در این کشور قرار دارد.

او اظهار کرد: از مجموعه پروژه‌های امسال تا امروز ۳۵ پروژه در ۱۳ استان افتتاح شده، ۱۱ هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و از سد و آبرسانی شهری و روستایی و احداث تصفیه خانه و فاضلاب گرفته تا نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر و ان‌شاءالله تا پایان این هفته پروژه‌های عظیمی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح خواهد شد و طرح‌های مهم تأمین آب سالم و با کیفیت برای مردم بندرعباس و مردم بشاگرد و راه اندازی نیروگاه حرارتی قشم جز این طرح‌ها خواهد بود و مجموعاً ۴۲ پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان افتتاح شده که تا پایان سال این چرخ خواهد چرخید و قطار پویش در یک یا ۲ استان توقف خواهد داشت.

اردکانیان گفت: تلاش و پیگیری‌های نمایندگان در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌تواند در سال آخر فعالیت دولت، چرخ‌های اجرایی را سرعت بخشد.

به گفته وزیر نیرو امروز موضوع جمع آوری و تصفیه فاضلاب از موارد مهمی است که نه تنها در کشور که در سطح جهان وجود دارد و زمانی این موضوع از لحاظ بهداشت محیط مطرح بود، اما امروز استفاده از پساب تصفیه شده مطرح است.

تا پایان امسال ۴ واحد تصفیه خانه فاضلاب  در غرب تهران افتتاح خواهد شد

او ادامه داد: هم اکنون ۱۲ تصفیه خانه فاضلاب در طرح بلند مدت تهران با جمعیت وسیع مد نظر است که از این تعداد ۶ تصفیه خانه در مدار بهره برداری قرار دارد و تا پایان امسال ۴ واحد دیگر در غرب تهران افتتاح خواهد شد و ۲ واحد امروز که کلنگ زنی می‌شوند تا ۱۴۰۳ به مدار بهره برداری خواهد آمد و فقط ۲ تصفیه خانه جنوب تهران و فیروز بهرام در غرب تهران قادر هستند که ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی را تصفیه کنند که به معنای این است که جمعیت قابل توجهی از تهران تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

اردکانیان در خصوص شبکه جمع آوری در تهران گفت: این شبکه در تهران حدود ۹ هزار کیلومتر است که ۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر اجرا شده و بیش از ۶۰ درصد در این دولت صورت گرفته است و تمرکز بیشتر بر تصفیه خانه‌های فاضلاب است و ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده ظرف ۴ سال آینده تکمیل می‌شود و ما از پایتخت‌هایی خواهیم بود که از این مگاپروژه بهره مند می‌شویم.

گفتنی است، بنابر این گزارش، عملیات اجرایی دو پروژه فاز‌های ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و مخزن ذخیره بتنی ۲۰ هزار متر مکعبی محمودآباد نیز با اعتبار مجموع ۶۵۶ میلیارد تومان، امسال آغاز و به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید. بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۴۶۰ نفر به‌طور مستقیم و برای ۲۹۰۰ نفر دیگر به‌طور غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

در پروژه فاز‌های ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب این استان محسوب می‌شود، دو واحد تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۲۳۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز احداث می‌شود که شامل عملیات لجن فعال پیشرفته با قابلیت حذف نیتروژه و فسفر، آخرین بخش تکمیل کننده تصفیه‌خانه جنوب تهران است.

این تصفیه‌خانه با جمعیت تحت پوشش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، استفاده از پساب تولیدی جهت مصارف کشاورزی و تغذیه مصنوعی آبخوان اجرا می‌شود.

مخزن ذخیره بتنی ۲۰ هزار متر مکعبی محمودآباد هم که شامل یک مخزن ذخیره مدفون بتنی آب شرب است، با هدف افزایش رضایت مشترکان از طریق بهبود فشار شبکه توزیع آب، مدیریت فشار شبکه توزیع و کاهش حوادث و اتفاقات شبکه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر نیرو ، سد ماملو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار