دشمنی ترامپ با توافق‌های بین المللی؛ از برجام تا نفتا+ فیلم

کاخ سفید امروز اعلام کرد که آمریکا از سازمان بهداشت جهانی هم مانند بسیاری دیگر از توافقات و معاهدات بین‌المللی خارج شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امروز کاخ سفید به طور رسمی خبر خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی را  اعلام کرد و یک مقام ارشد دولت این کشور هم  گفت واشنگتن روز سه‌شنبه روابط خود را با این نهاد جهانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا قطع کرده است.

این مقام آمریکایی گفت تصمیم واشنگتن به اطلاع دبیر کل سازمان ملل رسیده است. سناتور باب منندز از اعضای ارشد دموکرات کمیته روابط خارجه سنای آمریکا، در توئیتی گفت کاخ سفید تصمیم خود را به کنگره اعلام کرده است.

منندز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی از جان آمریکایی‌ها محافظت نمی‌کند، بلکه آن‌ها را بیشتر به خطر می‌اندازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  طی ماه‌های اخیر بار‌ها سازمان بهداشت جهانی را به خروج تهدید کرده بود. او این سازمان را به جانبداری از چین و همچنین واکنش ضعیف در برابر شیوع ویروس کرونا متهم می‌کرد.

با این حال، کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا هشدار‌هایی را در این رابطه مطرح کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند ممکن است این تصمیم به شیوع ویروس کرونا در جهان دامن بزند. بیش از ۳ میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. پیش‌تر ترامپ بودجه سازمان جهانی بهداشت را در ماه آوریل تعلیق کرده بود.

البته این اولین بار نیست که رئیس جمهور آمریکا از زمان روی‌کار آمدنش به توافق یا معاهداتی که امضای مقامات ارشد آمریکا پای آنها بود پشت‌پا می‌زند.

خروج از معاهده آسیا پاسیفیک،معاهده‌ای میان گروه اقتصادی کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام است که با هدف بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی بنا نهاده شده است، اما ترامپ دستور خروج از آن را صادر کرد.

همچنین پیمان آب و هوایی پاریس، نیز پیمانی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر محیط زیستی بود که رئیس جمهور آمریکا در همان روزهای ابتدایی ورود به کاخ سفید ساز خروج از آن را کوک کرد.

برجام معروف ترین و یکی از پرهزینه ترین  برجام توافق های بین المللی است که ترامپ بخاطر امضا سلف پیشین خود پای آن دلخوشی از آن نداشت و هرچند که با تبلیغات گسترده از آن خارج شد اما بعد از چندماه اظهار کرد که خواهان بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است که مورد قبول تهران و سایر اعضای این توافق قرار نگرفت.

خروج از معاهده تجارت تسلیحاتی که با هدف جلوگیری از انتقال غیر قانونی اسلحه ترتیب داده شده،  همچنین یونسکو ، نفتا (پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی) و معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (پیمانی میان روسیه و آمریکا که به امن‌تر شدن ) نیز از جمله دیگر معاهدات و توافقاتی است که رئیس جمهور آمریکا دستور خروج آنها را صادر کرده است.


براساس تهدید های ترامپ می‌توان حدس زد که آمریکا در آستانه خروج از معاهده آسمان‌های باز نیز قرار دارد. 


بیشتر بخوانید
نانسی پلوسی: خروج ترامپ از سازمان جهانی بهداشت بی‌معنی است


خروج ترامپ از برجام و سایر توافقات بین‌المللی بویژه سازمان بهداشت جهانی، همواره با نارضایتی هم‌پیمانان آمریکا و بسیاری از احزاب این کشور همراه بوده است.  

جو بایدن، نامزد دموکرات‌های در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز به دنبال انتشار  خبر خروج ترامپ از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات دوباره این کشور را به عضویت سازمان بهداشت جهانی درخواهد آورد.

بر این اساس، بایدن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آن هنگام که آمریکا در تقویت بهداشت جهانی نقش داشته باشد، شهروندان ما ایمن‌تر خواهند بود. در روز اول پیروزی در انتخابات به عضویت سازمان بهداشت جهانی باز خواهم گشت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار