فرهنگستان علوم یکی از فرهنگستان‌های ایران و وابسته به نهاد ریاست جهموری است که وظایف گوناگونی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهنگستان علوم موسسه‌ای با شخصیت حقوقی و وابسته به نهاد ریاست جهموری است.

این نهاد ملی در تمام کشور‌های جهان با عنوان فرهنگستان علوم شناخته شده است که هدف بنیانگذاری آن ارتقای علم، دانش و تشویق به پژوهش است. اولین فرهنگستان‌های علوم در قرن هفدهم در اروپا یعنی کشور‌های ایتالیا، انگلستان و فرانسه بنا نهاده شدند.

فرهنگستان علوم ایران فعالیت خود را به صورت رسمی از سال ۱۳۶۹ شروع کرد. اولین رئیس فرهنگستان علوم علی شریعتمداری بود که از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۷ در این حوزه به صورت جدی فعالیت داشت و مسئولیت آن را بر عهده گرفت. بعد از شریعتمداری، رضا داوری اردکانی سمت رئیس فرنگستان علوم را از سوی رئیس جمهور وقت دریافت کرد و در این حوزه به فعالیت مشغول شد.

گروه فرهنگستان علوم شامل اعضای افتخاری، وابسته و مدعو است. اعضای افتخاری مادام العمر بوده و همانند اعضای پیوسته به حساب می‌آید. اعضای وابسته هم برای دوره چهار ساله انتخاب و انتخاب مجدد اعضای آن‌ها  امکان پذیر نیست. گروه مدعو برای فعالیت در فرهنگستان علوم به مدت ۲ سال انتخاب و همانند اعضای وابسته انتخاب مجدد آن‌ها میسر نیست. فرهنگستان علوم پزشکی، فرهنگستان زبان، ادبیات فارسی و فرهنگستان علوم دولتی بوده و فرهنگستان علوم اسلامی غیر دولتیهستند.

اهداف و وظایف فرهنگستان علوم 

از اهداف و وظایف فرهنگستان علوم می‌توان به توسعه علوم و فنون در کشور، تقویت روح پژوهش، ارتقا و پیشرفت سطح علمی و فرهنگی کشور، دسترسی به آخرین و به روز‌ترین یافته‌ها و نوآوری‌ها در حوزه دانش توسط فعالیت‌های گروهی، پذیرش یا جذب و حمایت و تشویق دانشمندان و پژوهشگران برجسته، افزایش مرز‌های دانش و پژوهش در کشور، تحلیل وضعیت‌های علمی، فنی، آموزشی و پژوهشی در کشور، اظهار نظر در مباحث اساسی علمی و پژوهشی از سوی دولت و مراکز علمی، مطالعه و بررسی تجربیات کشور‌ها در کسب و توسعه علوم و تکنولوژی اشاره کرد.

تشویق پژوهشگران به تولید آثار علمی از طریق حمایت‌های مادی و معنوی، ایجاد تسهیلات لازم و اساسی به منظور تبادل نظر بین دانشمندان و محققان، برگزاری سمینارها، کنفرانس ها، کنگره‌ها در جدیدترین یافته‌های علمی، فنی و فرهنگی، ارائه جوایز به موسساتی که فعالیت‌های ممتاز علمی و یا فرهنگی انجام داده اند، پیشنهاد برای تخصیص اعتبار و امکانات تحقیقاتی به منظور فعالیت‌های دانشمندان برجسته و ... از دیگر وظایف فرهنگستان علوم است. 

فرهنگستان ملی علوم ارمنستان درسال ۱۹۴۳، فرهنگستان‌های پادشاهی علوم و هنر بلژیک در سال ۱۷۶۹، فرهنگستان علوم برزیل در سال ۱۹۱۶، فرهنگستان علوم بلغارستان در سال ۱۸۶۹، فرهنگستان علوم چین در سال ۱۹۴۹، فرهنگستان پادشاهی علوم و نوشتار دانمارک در سال ۱۷۴۲، فرهنگستان علوم و نوشتار فنلاند در سال ۱۹۰۸، فرهنگستان علوم فرانسه در سال ۱۶۶۶، فرهنگستان علوم پزشکی فرانسه درسال ۱۷۳۱، فرهنگستان علوم لویولدینای آلمان در سال ۱۶۵۲، فرهنگستان ملی علوم هند در سال ۱۹۳۴، فرهنگستان علوم ایران در سال ۱۳۶۹ خورشیدی و فرهنگستان علوم پزشکی در سال ۱۳۶۶ گشایش یافتند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار