به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روزانه تعداد زیادی از افراد با وسایل نقلیه خود در سطح شهر تهران تردد دارند که بخشی از آنها با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از ایجاد حادثه جلوگیری می کنند.
در حوادث رانندگی تنها نقش انسان تاثیرگذار نیست و نقاطی که به عنوان نقاط حادثه خیز وجود دارند، میتوانند بسیار مخاطره آمیز در برابر تصادفات و جان باختن رانندگان وسایل نقلیه باشند.
در سالهای ۹۷ و ۹۸ در شهر تهران ۱۲۵۵ تصادف منجر به فوت اتفاق افتاده است که این آمار تقریباً سه برابر فوتیهای حوادث رانندگی کشور سوئیس در سه سال گذشته بوده است.
۴۵ درصد از این تصادفات در شهر تهران عدم توجه به جلو توسط رانندگان بوده که خود این عدم توجه به جلو هم دلایل زیادی نظیر استفاده از تلفن همراه را در بر میگیرد.
بیشتر بخوانید
استفاده از تلفن همراه میتواند برای تماس گرفتن یا استفاده از مسیریابهای مختلف برای پیدا کردن مقاصد رانندگان باشد.
استفاده از مسیریاب برای پیدا کردن مسیر به علت اینکه نگاه راننده را جلب می کند میتواند بسیار مخاطره آمیز باشد که راه حل این موضوع روشن کردن صدای نرم افزار است، تا راننده وسیله نقلیه به تلفن همراه خود نگاه نکند.
در ساعات ۱۴ تا ۲۴ بامداد بیشترین تصادفات رانندگی در سطح شهر تهران رخ میدهد و حدود ۶۰ درصد فوتیها نیز ۱۸ تا ۴۰ سال سن دارند.
افرادی هم که به تازگی گواهینامه دریافت میکنند در صدر این آمار هستند.
خطرناکترین بزرگراههای سطح شهر تهران به ترتیب آزادگان، امام علی (ع)، شهید همت، شهید یاسینی، شهید چمران، یادگار امام و دماوند هستند که توصیه میشود عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران در این اتوبانها تردد نداشته باشند.
این در حالی است که ۸۵ درصد از فوتیها نیز موتورسیکلت سواران و عابرین پیاده بودهاند.
بیشترین تصادفات منجر به فوت در مناطق شمال غربی و شمال شرقی سطح شهر تهران بوده و منطقه ۱ نیز کمترین تصادف منجر به فوت را داشت.
پرخطرترین محلههای تهران در مورد تصادفات منجر به فوت در محلههای شریعتی جنوبی، شهید کاظمی، شیان، سرخه حصار، ونک، آرارات، آهنگ شرقی، جوادیه، گیشا، مشیریه، شمیران نو و اسماعیل آباد در این ۲ سال بودهاند.
بیشتر بخوانید
همه ما شهروندان هم در رفت و آمدهای روزانه خود حادثههای دلخراش رانندگی را در بزرگراههای شلوغ و پرتردد یا خیابانهای خلوت و عادی مشاهده میکنیم.
بیشترین آمار تصادفات کشور هم مربوط به شهر تهران است و در این کلانشهر تعداد زیادی نقطه حادثه خیز پرتصادف شناسایی شده که منجر به فوت تعداد زیادی از هموطنان شده است.
به گفته پلیس راهور هم بزرگراههای آزادگان، امام علی، همت، حکیم و بابایی بیشترین آمار تصادفات جراحتی شدید و فوتی را به خود اختصاص دادهاند.
یکی از اقداماتی که در راستای مشخص کردن نقاط حادثه خیز برای رانندگان وسایل نقلیه انجام شده، مشخص کردن آنها بر روی مسیریاب بلد است.
به گفته پلیس راهور تهران بزرگ بیشتر مردم از نقشه و مسیریاب برای رسیدن به مقصد خود استفاده میکنند و یکی از محلهایی که میتواند نقاط حادثه خیز را اعلام کند، همین مسیر یابها است.
درج نقاط حادثهخیز در مسیریاب میتواند قبل از رسیدن افراد به آن نقاط هشدارهایی را دهد تا راننده وسیله نقلیه حواس خود را جمع کند.
این کار برای اولین بار با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ مسیر یاب بلد انجام شده که با این هشدارها میتوان از تصادف و جان باختن تعداد زیادی از رانندگان وسایل نقلیه جلوگیری کرد.
البته با این کار تنها جان افرادی که مسیر یاب دارند شاید به خطر نیفتد و برای رفع نقاط حادثه خیز و همچنین کاهش آمار تصادفات رانندگی باید همه دستگاهها پای کار آیند و به حل موضوع بپردازند.
امروزه حوادث رانندگی ضررهای زیادی را به کشور وارد میکند و نیاز است که تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود.
با رفع نقاط حادثه خیز و اندیشیدن تمهیداتی میتوان شاهد کاهش آمار حوادث رانندگی بود، به شرط آنکه همهی دستگاههای مربوطه پای کار آیند.
انتهای پیام/
همچنین نصب دوربین های ثبت تخلف به صورت مخفی در جلوی داشبورد ماشین های نامحسوس پلیس راهنمایی رانندگی ، و گشت نیروها در سطح شهر و در جاده ها، که تخلفات بسیاری را ثبت می توانند بکنند و هر نقطه برای راننده ی متخلف نا امن خواهد بود و هر کجا میتواند در معرض رصد پلیس باشد. در حالت کنونی ، پلیس کاملا محسوس است و راننده متخلف فقط در حضور پلیس قوانین رو روعایت میکند و درغیر آن مواقع هر طور دلش میخوهد رانندگی میکند چون میداند که کسی حواسش نیست!
نه شرکتهای خودروسازی مقصر هستند
نه راهداری مقصره
همه چی امن و ایمن هست، مردم مقصرن
نقاط حادثه خیز اگر در تهران باعث 40 درصد از تصادفات شده در شهرستان ها مطمئنا بالای 60 درصده چون در شهرستان ها کم کاری ها بشدت بیشتر شده. دقیقا مانند تصادف منجر به مرگ یه دختر 22 ساله در ورودی شهر شیراز شده بود.
بی تفاوتی به راننده ای که در حال مکالمه و یا حتی چت با تلفن همراه است...
بی تفاوتی نسبت به شیشه دودی ماشین ها که دید خودرو را در سر میدان یا چهر راه کم میکند و معلوم نیست که راننده خودرو توجه به حق تقدم شما دارد یا خیر...
بی تفاوتی نسبت به تغییر در رنگ و شکل چراغ ها....
به تفاوتی نسبت به تغییر حالت خودرو و خواباندن آن که باعث کندی تردد در سرعت گیر ها می شود و نهایت تصادف...
به تفاوتی نسبت به عبور از چراغ نارنجی که باعث ترافیک می شود...
بی تفاوتی نسبت به پارک در سر کوچه ها که باعث سختی خروج خودرو های دیگر از کوچه و تصادف به علت دید ناکافی ناشی از پارک خودرو می شود...
به تفاوتی نسبت به پارک دوبل در سطح شهر حتی یک لحظه که باعث ترافیک و درگیری لفظی رانندگان می شود ...
فقط گیر میدن به کمربند در شهر که شما تو ترافیک هستی و سرعتت به 20 تا هم نمیرسه...
پول ندارن
بودجه ميخاد
جاده نداريم
ماشين ايمن نداريم
مردم هم بميرن فداي سر اون بالايي ها
باید قبل از گرفتن تصدیق رانندگی تست روان شناسی هم بدهند که اگر احتیاج شد .کلاس اموزشی روان شناسی بگذارند
کسی که افتخارش اینه عرص چند دقیقه به کرج رفتم و
پیش دوستانش پز میدهد .این شخص بیمار است و عقده
دارد که به هر قیمتی که شده .خود نمایی کند .
باید مشکلات ریشه یابی شوند
دولت دلسوز باید داشته باشیم و وطن پرست