طرح‌های تولید برق خورشیدی همزمان با افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی لارستان در شهرستان‌های شیراز، اقلید، لامرد و نی ریز به دستور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد. 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طرح‌های تولید برق خورشیدی همزمان با افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی لارستان در شهرستان‌های شیراز، اقلید، لامرد و نی ریز  به دستور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد. 

میزان سرمایه گذاری انجام شده در این طرح‌ها حدود یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال است.

عمده این طرح‌ها از سال ۹۷ آغاز شدهاست. ۶ نیروگاه یاد شده زمینه اشتغال ۲۹۵ نفر را فراهم کرده است، صرفه جویی در مصرف آب و برق و جلوگیری از انتشار گاز‌های آلاینده از جمله دستاورد‌های اصلی راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است.

این طرح‌های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شده علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی‌های پاک، بی اثر بودن فشار‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان را می‌رساند، به عقیده مسئولان و کارشناسان اجرای این طرح‌ها به ویژه در جنوب استان فارس همچنین می‌تواند دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را نیز رقم زند.

میزان سرمایه گذاری ریالی برای مجموع این ۶ طرح نیروگاه خورشیدی در استان فارس افزون بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه سالانه از انتشار ۱۳ هزار و ۷۱۲ تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری به عمل می‌آید و در هر سال از مصرف چهار هزار و ۲۷۲ مترمکعب آب کاسته خواهد شد.

جلیل حسینی اضهار داشت: همچنین این نیروگاه باعث صرفه‌جویی سالیانه ۵٫۶۴ میلیون مترمکعب معادل گازطبیعی در فرآیند تولید برق کشور می‌شود.

بهره‌برداری از ۶ نیروگاه خورشیدی در فارس

او یادآور شد: این نیروگاه از طریق فرآیند قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی توسط شرکت پارس انرژی تخت جمشید در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۲ میلیون یورو احداث شده است.

نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی منطقه کورده شهرستان لارستان استان فارس ۲۹ تیرماه سال گذشته (۹۸) با تزریق سالیانه ۱۶ گیگاوات ساعت انرژی به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

معاون استاندار فارس بیان داشت: با اضافه شدن این نیروگاه به دیگر نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس، اکنون ظرفیت تجمعی نیروگاه‌های تجدیدپذیر مگاواتی در این استان به ۵۸،۶ مگاوات رسیده است.

انرژی خورشیدی به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان منبع عمده تمام انرژی‌های موجود در زمین است و همانند سایر انرژی‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

نیروگاه خورشیدی یکی از راهکار‌های نوین است که امروزه در جهان نگاه ویژه‌ای به آن وجود دارد که با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل می‌شود.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز و در جنوب استان فارس واقع است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.