در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

گزارش یک شاهد عینی/ شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

در ساعات پایانی شب در تهران می‌توان خیلی‌ها را یافت که برای امرار معاش خود، در سطل‌های زباله‌ به جستجوی طلای کثیف می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه شب بود در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، سایه روشنی به وجود آمده بود، بعضی چراغ‌های خیابان پر نور، بعضی خسته و کم نور و بعضی هم در حال استراحت و خاموش بودند. در حال قدم زدن در شهر بودم، همه جا تعطیل بود، چند مغازه ساندویچی و رستوران هنوز تعطیل نشده و مشغول تمیز کردن و نظافت بودند، هر از چند گاهی یک موتوری رد می‌شد و با صدای بلندش نمی‌گذاشت ساکنان محله به خواب بروند و استراحت کنند، گاهی هم یک خودرو عبور می‌کرد که با صدای آهنگش ما از بروزترین آهنگ‌ها با خبر می‌شدیم و از صدای بلندش خیلی‌ها را از خواب می‌پراند و بلندگو‌هایی داشت که صدایشان کفاف یک مجلس عروسی را می‌داد. بوی بدی مدام به مشامم می‌رسید که بعضی مواقع کم و بعضی مواقع زیاد احساس می‌شد.

خش خش جارو کشیدن پاکبان‌ها نیز نشان می‌داد که کم کم شروع به کار کرده‌اند، کامیون‌های حمل زباله هم مشغول به کار بودند و سر هر سطل آشغال توقف می‌کردند. دو نفر با لباس فسفری رنگ سریعاً از عقب کامیون‌ها پیاده می‌شدند و با عجله سطل‌ها را خالی می‌کردند، به محض توقف کامیون در خیابان‌های باریک و کم عرض ترافیک کوچکی ایجاد می‌شد. خودرو عقبی نیز باید علاوه بر تحمل بوی زباله‌ها همزمان با خودرو حمل زباله حرکت می‌کرد و با هر توقف خودرو زباله، او هم متوقف می‌شد و با به حرکت افتادن او حرکت می‌کرد.

همین طور که به قدم زدنم در خیابان ادامه دادم موضوع دیگری توجهم را جلب کرد. در آن سایه روشن کسانی را دیدم که لباس هایشان با رنگ و روی خیابان هماهنگ شده بود، همان قدر کثیف و دود گرفته، آن‌ها زباله‌ گرد‌های شهر تهران هستند.


بیشتر بخوانید


اینجا محله نظام آباد در شرق تهران است. هر سطل زباله‌ای که درونش مقوا و پلاستیک باشد، احتمال حضور یکی از این جویندگان طلای کثیف در کنار یا درونش بالا می‌رود؛ بیشتر این زباله‌ گردها جثه‌ نحیف و لاغری داشتند، حتی بعضی از آن‌ها هم کودک بودند. در بین زباله گرد‌ها همه قشری یافت می‌شد از پیر، جوان، کودک و زن، معتاد و غیر معتاد؛ ایرانی و افغانی هم ندارد خلاصه همه بودند.

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

هر کدام کیسه‌های بزرگی بر دوش داشتند که اصلا به هیکلشان نمی‌خورد بعضی یک کیسه داشتند، بعضی دوتا و بیشتر و اندازه هایشان هم مختلف بود.

هر کسی کیسه‌ بیشتری داشت و کیسه‌اش پُر‌تر بود نشان از این بود؛ بهتر کار کرده و وقت بیشتری را گذاشته است. هم تنها کار می‌کردند، هم گروهی، اکثراً یکدیگر را می‌شناختند.

در همین حال و هوا بودم که چرا این همه زباله گرد در این خیابان وجود دارد و اینکه واقعاً درآمدش خوب است یا به اجبار این کار را انجام می‌دهند، کامیون بزرگی را دیدم با یک اتاق بزرگ که در حال پر شدن از گونی‌های بزرگ بود و ۵ نفری اطراف آن مشغول به کار بودند.

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

کامیون شباهتی به کامیون‌های شهرداری نداشت و هیچ گونه نشان یا نمادی از شهرداری بر روی آن نبود، افرادی که برای آن کامیون کارتون و پلاستیک جمع می‌کردند هم لباس فرم شهرداری به تن نداشتند؛ همین که خواستم با تلفن همراهم از آن‌ها و کامیون و بارشان عکس بگیرم، آن‌ها با بی تفاوتی گفتند: از چی عکس می‌گیری، ما بازیافت شهرداری هستیم.

سوالی برایم پیش آمد که اگر این افراد برای شهرداری کار می‌کنند، چرا به این شکل، چرا حداقل لباس فرم یا ماسک و دستکش ندارند که کمترین موارد بهداشتی رعایت شده باشد.

کامیون که حرکت کرد و رفت، وانت‌هایی را دیدم که باربند آن‌ها نارنجی رنگ بود و حداقل نشانی از بازیافت و شهرداری داشتند، اما هیچ گونه نظافت و رعایت بهداشتی در آن‌ها دیده نمی‌شد.

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

با یک پیاده روی حدود یک ساعته آنقدر زباله گرد دیدم که خبر از فراوانی آن‌ها در جامعه را می‌داد. یکی از آن‌ها چیز‌هایی که جمع کرده بود را بسته بندی می‌کرد. با او شروع به صحبت کردم، بعد از سلام و خسته نباشید اسمش را پرسیدم، او گفت رضا هستم. گفتم آقا رضا چند سال داری؟، او گفت ۳۵، اما سنش بیشتر از این‌ها به نظر می‌رسید.

به ظاهرش نمی‌خورد معتاد باشد، اما از دندان‌های ردیف بالایش یکی مانده بود و دندان‌های ردیف پایینش هم یک در میان بودند، ریش‌ها و موهایش نیز پر بود از مو‌های سفید، صورت و دست‌هایش هم آنقدر سیاه بود که در آن نور کم نمی‌شد تشخیص داد که چقدر چین و چروک در صورتش است.

گزارش یک شاهد عینی از شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

گزارش یک شاهد عینی/ شب‌های تهران؛ تمام شهر پر از جویندگان طلا

پرسیدم این چیز‌هایی که جمع می‌کنی را چقدر می‌فروشی؟ گفت مقوا کیلویی ۱۲۰۰ تومان و پلاستیک کیلویی ۱۵۰۰ تومان.

پرسیدم آقا رضا کجایی هستی؟، گفت یکی از شهر‌های مشهد، اما در محله امام حسین(ع) خانه‌ای اجاره کرده‌ام، خودم اینجا و زن و بچه‌ام هم شهرستان هستند.

پرسیدم کار دیگری سراغ نداری که مجبور به زباله گردی نباشی؟، او در جواب من گفت قبل از کرونا کار‌های نظافتی و خدماتی انجام می‌دادم، اما از وقتی کرونا آمده مجبور به این کار شدم.

به نظر درآمد بدی هم در زباله گردی نداشت، روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به شرط خوب کار کردن.

وقتی به خانه برگشتم چند سوال بزرگ در ذهنم شکل گرفت که آیا راه دیگری برای تفکیک و جداسازی این زباله‌ها وجود ندارد؟ با وجود این همه زباله گرد چه فکری برای ساماندهی آن‌ها شده که چهره شهر هم بهتر شود؟ مسئول اشتغال این افراد چه کسی است؟ چه اتفاقی افتاده که این افراد مجبور به انجام این کار هستند؟ و سوالات دیگری مانند کودکان کار، خطر سلامتی این افراد و جامعه و سوال‌های بسیار دیگر... که بی جواب هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
کثیفیش واسه زباله گردها میمونه
طلاش واسه کارخونه دارها
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۴۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
هرگز شب‌ها از این مکان‌های ترسناک و مرموز در ایران دیدن نکنید!!!
کلا شبها از در خونهاتون بیرون نیایید و روزها هم با احتیاط توکل بر خداوند جل جلاله بیایید بیرون و از هیجا دیدن نکنید چون کل کره زمین مرموز و ترسناک شده است کلا افتاد دست کافرهای لامذهبهای بی دین و آیین بی غیرتهای بی ناموسهای دروغگوهای قالتاق شالتاقهای کلاشهای شامورتی بازان دلالهای ولدچموش تخم جن و ویروسهای کشنده بی رحم مختلف از جمله کرونا و جنیهای کافر و زامبیهای از گور گریخته و آدمخورا و دزدان اشرار قاتلان جنایتکاران نژادپرستان شیطان پرستان حرامزادهای حرام لقمه های سفاکان اراذل و اوباشهای روانپریشهای الکل خور مواد مخدر کشهای فاسدین و فاسقین فی الارض شکنجه گران بلا بدور بلا بدور بلا بدور !!! دور از جونتون چیزی که کم شده و در بعضی مواردش اصلا وجود ندارد روی کره زمین راستگویی ، صداقت ، ایمان پاک به خداوند جل جلاله و رسولانش ، انصاف ، سخاوتمندی ، مومنین واقعی ، انسانیت ، عشق محبت واقعی ورزیدن ، غیرت ، شعور ، معرفت ،جوانمردانگی و شرافتمندی و صبر و بردباری و احترام به حق و حقوق دیگران و رعایت حق و حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی است .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
x man
۱۸:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
گیر دادین به این بدبختا که از فشار گرسنگی و فقر دارن تو اشغالها باهزار بدبختی روزیشونو در میارن که شب گرسنه نمونن یا دزدی نکنن
تا کسی مجبور نباشه اینکارو نمیکنه .شما هم اصل رو ول کردین چسبیدین به فرع
الان مهم اینه که چرا ینفر باید تو این وضع باشه
با شنیدن و دیدن این صحنه ها مسولامون باید از خجالت اب بشن برن زمین
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
واقعا این زباله ها خیلی با ارزشن کاش ی جوری باشه که بشه به طور بهداشتی جمع آوری بشه و این افرادم اشتغال ثابت داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۶:۲۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به نظر من شهرداری باید به این موضوع رسیدگی کند و در ضمن گدا و خیابان گرد ها خیلی بد بخت و بی پول هستند و ما باید با کمک های مردمی کمک به کم بضاعت ها کمک کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کشوری که ۵۷ برابر اروپا نفت و ذخایر معدنی داره آیا ملتش باید اینطور امرار معاش کنن؟ملت سرافراز ایران مستحق این زندگی نیست.چرا اینقد به مردم ظلم می کنید؟طناب ظلم کوتاهه.مگرحدیث پیامبر را نشنیده اید که:《المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ》ممکن است سرزمینی در کفر باقی بماند ولی با ظلم باقی نخواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام اگه فرهنگ جا سازی وتفیک توخونه انجام بشه چیزی نمیمونه واسه جدا سازی برون ازخود ن شر
Iran (Islamic Republic of)
کارگر ایرانی
۱۲:۳۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این همان اب مفت برق مفت بلیت اتوبوس مفت مسکن رایگان و عزتمندی ماست. از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
نه پول نفت را بر سر سفره آورده اند,مسکن هم نخرید رایگاه می دهند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بخدا ۴درصدتواین مملکت دارن زندگی میکننایندرصدخون ملتومثل زالومیمکن اونا زمان جنگ فرار کردن ولانم دارن پادشاهی میکنن...خیلی وضعیت ما خراب شده داریم توفقردستوپا میزنیم وهرروز یک اختلاس بزرگ رونمایی میشه.‌‌باشگاه محترم خواهشن نظرم رابزار
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۲:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ممنونم باز این مطلب خوب و تلنگر زنننده تون یکی از عجیب ترین پارادوکس های زباله گرد ها ماسکی هست که گه گاه وسط اون همه الودی میزنن و با همون دست ها هم مدام تو صورتشون جابجاش میکنن کاش میشد فکری هم برای این ادما کرد و هم برای تفکیک درست زباله ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سقط جنین اگر ازاد بود این افراد وارد چرخه ی طبیعت نمی شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خواهشن شما به فکر اینا نباش بذار بی درد سر بیچارهها خرج لجام گسیخته زندگیشونو در بیارن برو از کسایی که تیلیارد تیلیارد بی درد سر با ...در میارن گذارش بگیر تا کمکی به این بد بختها بسه تا حقشون ضایع نشه در ضمن ساماندهی ازن وفراد به قیمت بیکار شدنشان وپر شدن جیب بعضی ادما به نام پیمانکار که مثل بعضی کاروخونه ها انحصاری میشه ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
Iran (Islamic Republic of)
باشناس
۱۲:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فعالیت سامان نیافته و نظارت نشده ی اینگونه افراد بی هویت و ناشناس در این اوضاع کرونایی که معمولاً از اتباع پاکستانی یا افغانی میباشند و با لباسهای بسیار کثیف و چهره های سیاه و ژولیده که حداقلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند، تهدیدی جدی در برابر بهداشت و امنیت مردم میباشد و به گونه ای است که وقت و بی وقت آزادانه کیسه های زباله را پاره نموده و محتویاتش را در داخل پیاده رو و خیابان میریزند، گونیهای بسیار بزرگ و کثیف زباله را بر دوش میکشند یا بر چرخهای دستی حمل مینمایند. مزاحم ترافیک و وسایل نقلیه عبوری میگردند تا به زباله ارزشمند خود دست یابند. سگهای ولگرد هم به دنبال آنها داخل شهرها و مناطق مسکونی میگردند و در پیاده روها میخوابند و بعضاً باعث وحشت اهالی میگردند. من نمیدانم رفتگر زحمتکش شهرداری چه تقصیری داره که همه روزه از ساعت ۵ صبح باید کثافتهای برجامانده از فعالیت این زباله گردهای ناشناس را از تمیز کند؟ چرا این زباله گردهای مردم آزار تحت پیگرد قانونی قرار نمیگیرند و ساماندهی نمیشوند و اگر بیگانه هستند چرا به کشور متبوع خودشان دیپورت نمیگردند؟ فعالیت آنها چه نفعی برای کشور و مردم ما دارد که باعث شده مسئولین سکوت پیشه نمایند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
هزار تا بیماری و ویروس داخل این سطل هاست . بگیری بدبخت میشی میمیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دزدی ک نمیکنن شاید واقعا مجبورن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۱۴:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
حتماً مجبورن وگرنه کسی از روی شکم سیری ودلخوشی تا کمر توی سطل آشغال خم نمیشه ویا از توی جوی فاضلاب دستمال کاغذی استفاده شده رو با دستهای بدون دستکش برنمی داره.
Iran (Islamic Republic of)
عـلـی خـانـی
۱۱:۵۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بـدون شـرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
شهرداری باید اینها رو سرو سامان بده ؛ جمعشون کنه ، سازماندهی کنه و ازشون در امور خدماتی مشابه اما مثبت استفاده کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تنها ساماندهی که آقایون به ذهنشون میرسه اخذ مالیاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تا اقازادها پول این مملکتو به تاراج میبرن وضعیت ازاین بدترمیشود...یاد شعراشک یتیم مرحوم اعتصامی افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چون دیدن برای خودشون بازخورد داره از کتابا حذفش کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باید از مسئولین سوال کرد البته جاهایی اونا مسئول هستند از این مشکل ها وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان روزی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آخه چرا . ما که چهل سال پیش وضعمون اینجوری نبود توی سطل زباله دنبال نون نبودیم . حالا باید ما ایرانی ها داخل سطل زباله دنبال غذا بگردیم تا یه مدت دیگه همه ی ما باید داخل یطل زباله دنبال یه لقمه نون بگردیم تازه اگه دیدن که مشتری های سطل زباله ها زیاد شدن یه مالیات عجیب و غریب هم روی اونا میبندن تا دیگه نتونیم این یه لقمه نون رو هم پیدا کنیم اون وقت میگن چرا زاد و ولد کم شده . آخه چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگه همه زباله گرد بشیم که دیگه کی زباله بندازه توی سطل ها فقط 4 درصد اشرافی جامعه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عجب اسمش اینجا طلاست .اشغال جم کردن نیست:)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خب؟ همین؟ همه میدونن. خسته نشین.
Iran (Islamic Republic of)
ف. نامدار
۰۹:۴۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
صیانت ازسلامت تمامی شهروندان ازهرقوم ، گروه سنی و....... یک ضرورت اجتناب ناپذیر است واین مهم برعهده متولیان و مسوولین( مدعیان تحقق این هدف) بوده و می باشد، دولتمردان و صاحب منصبان باید جهت حفظ وارتقاء سلامت این قشر،تدابیرویژه ای بیاندیشند،مثلا پایگاه های سلامتی با حضورنیروهای متخصص درمانی(داوطلبین)،ضمن هماهنگی وزارت بهداشت ودرمان و واحدهای سلامت سرای محله(شهرداری ها)وهم چنین سایرنهادهای ذی ربط وموظف،اهتمام مستمربرای رسیدگی ونظارت وپایش سلامتی افرادزباله گردوخانواده آنان داشته باشند وازهرنظر اقدامات آموزشی ومراقبتی ودرمانی (اختصاص تسهیلات وبودجه) برای این گروه انجام شود .باعنایت به مطلب مندرج درگزارش فوق ،واقعا باعث تاُسف وتاثر است یک مرد ۳۵ ساله که دراین شرایط به اجباربرای تامین رزق وروزی خانواده زباله گردی می کند،طبق مشاهدات نویسنده ، به نوعی درواقع دندان ندارد! مقامات دلسوزمحترم وحتی اعضاءمحترم گروه/ انجمن دندانپزشکی ، گروه های خیر و هرآن که امکانات مالی ومسوولیتی و..... دراختیاردارید ، بی تفاوتی به این نوع محرومیت های جانکاه سوال انگیز است و مطمئنا به موجب قصور وعدم توجه به این مظلومین ،درپیشگاه الهی موردپرسش وخطاب وعتاب قرارخواهیدگرفت. فقط یک لحظه خودتان رابه جای این قشر(ازکودک کار تاجوانان وسالمندانی که ازاین طریق امرارمعاش نموده وروزگارمی گذرانند)قراردهید. مشاهده وضعیت مشقت بار و آلام این صنف (زباله گردها)دل هر 《انسانی》 رابه درد می آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تفکیک زباله مختص شهرداریه، این کار باعث انتقال بیماری میشه ، و کار بسیار خطرناکیه ، ممنون از گزارش باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
از کدوم درد بنالیم، مگه درد ما یکی‌دو تاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این لکه ننگی است بر دامان دولت که توان ایجاد اشتغال نداره
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
گذاشتن این مطلب به حدکافی برامون خجالت آوره پس بحث کردنش هم خجالت آورتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
جویندگان طلا
شما سخره نکنید کی مسخره کنه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
گرانی گرانیyjc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
زباله گردا فقط بايد تو مراكز تفكيك زباله اونم خارج از شهرا باشن نه وسط شهر
اينا دارن حق اونايي كه اونجاها با رعايت مسائل بهداشتي شهر كار ميكنن رو ميخورن و بايد دستگير بشن و بفرستنشون اونجا و بهشون بگن اگه ميخواين زباله گردي كنين برين اونجا و وسط شهر جاي اين كارهاي كثيف كننده نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بايد يه فكري كرد والا شهر پر از زباله گرد و ميكروب و ويروس ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اینها همه از عواقب فقری تست که بر جامعه مستولی شده کجای دنیا بدین شکل است
.اختلاف طبقاتی که متاسفانه از زمان اول انقلاب هر روز بیشتر شده و میشود.واین باعث سر افکندگی است. که ملتی زباله گرد شود با ای ن همه منابع خداییش از الام قشر ضعیف جامعه چه کسی خبر دارد.همه در کاخ های بالای شهر نشسته اند بعد ملت باید در فقر و نداری دست وپا بزنند عجب عدالت و مسا واتی بعد دم از پیشرفت می زنند.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فقروبیکاری باعث همه اینهاست چرا هیچ مسئولی به فکر مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ماشماراعزت میدهیم دلخوش به این نباشیدمسکن میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با همین حرفها جلو آمدند و کارشان را پیش بردند و می برند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۵:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام
چرا شهرداری هر کاری دلش میخواهد میکند .
تمام باز یافتی های جوان و مهاجر روزانه به زباله صد خانه دست میزنند آنهم بدون دستکش و ماسک .
خب اگر فقط ۳ درصد این صد خانه ها فقط ۳ درصد به بیماری کرونا مبتلا باشند که هستند . توجه بفرمایید ۳ درصد مبتلا .
ما تعدادی مبتلا داریم که سطل آشغال را زیر رو میکنند .
اگر اروپا تنوانست مهار کند یا کم کند شاید در این زباله ها از ما جلو تر هستند .
اگر تمام مردم را قرنطیه کنید باز نمیتوانید در این بخش کاری کنید .
باید به شدت در این رابطه عمل کرد شاید شاید نتیجه کمی گرفت وای به زمانی که چراغ خاموش تولید مبتلا میکنیم .
آب باید از سرچشمه درست شود .
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۰۴:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چرا اتباع بیگانه را جمع نمیکنید ؟؟؟؟ یک شهر رو در اختیار اتباع خارجی قرار دادید که حتی اشغالها رو تبدیل به پول میکنند مفرستن کشورشون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۳:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عامل بیکاری و فقر قشر کارگر حضور اتباع بیگانه افغانیه.که من مانده ام چرا از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.زیاد تعجب نکن وضع مردم خیلی بدتر از اینه که دیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدایاما نمیگزریم خدایا رسوا که هستند رسوا ترشان کن
Russian Federation
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
من الان مدتهاست که بدلیل اینکه صاحبخونه بیرونم کرده کنار سطل آشغال میخوابم. محله کوچه مروی
Sweden
یکی
۰۱:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مهم اینه امریکا رو به افوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
قصه شب واقعی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عجب فقط عجب عجب عجب به کجا چنین شتابان
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه سران جمهوری اسلامی ایران رو که مردم رو به چه روزگاری انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چی بودیم چی شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
هر چقدر هم درآمدش خوب باشه این بنده های خدا به بدترین شکل باید درآمد داشته باشن و این خیلی درد آوره و جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
لطفا هر چه سریع تر رسیدگی شود .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
طرف خالی بسته برات الان پلاستیک یا همون لاک کیلویی حدود 5000تا 7000تومان بسته به رنگ و جنسش هست ، واسه اینکه در جریان باشی الان زباله گرد در روز حدود 500000تا 600000تومان درامدشه. علت اینکه زیاد شدن به خاطر درامد خوب و بالاست ، نقد همونجا بهت میدن
قیمتا رو میتونی حتی از تو سایت های ضایعاتی در بیاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدا نگذره ارشون با مردم چکار کردند این ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مردم رو دریابید. زندگی برای خیلی از مردم سخت شده.
آخرین اخبار