، برخی مورخان عقیده دارند که پس از دفن امام رضا (ع) روی قبر مبارک ایشان علامت و صندوقی گذاشتهاند و برخی دیگر نیز زمان ساختن و نصب صندوق را حدود سال ۵۰۰ هجری قمری میدانند.
این صندوقپوش دارای حاشیه و کتیبه با طرح محرماتی است و با نقوش گیاهی و پرنده تزیین شده است. حاشیههای پهن افقی در چهار ردیف وجود دارد که دو ردیف وسط به رنگ مشکی و دو ردیف بالا و پایین به رنگ آبی الماسی است.
این ردیف حاشیهها، نقوش محرماتی میانی را قطع میکند. در هر دو ردیف حاشیهها، سوره مبارکه فتح به خط ثلث بافته شده است. نوارهای عمودی محرماتی این صندوقپوش در رنگهای قرمز، مشکی، آبی الماسی، نباتی، طلایی و سبز روشن است.
در این نوارها نقوش گیاهی و حرکات اسلیمی و کتیبههای نام اهداکننده، بافنده، محل بافت، تاریخ بافت، اسماء متبرکه و دعای نادعلی بافته شده است. هر کدام از این کتیبهها، بهصورت واگیرهای (بندی) در یک نوار محرمات تکرار شدهاند. نام بانی اثر درکتیبهای شعری چنین آمده است:
کرده است این تحفه نظر مرقد شاه جهان کالجار حاجی اسوار از دیار لاهیجان
این کتیبه در دو مصرع و به طورعمودی و با کلمات زیر هم بافته شده است. در سطح بالایی این صندوق¬پوش، فقط کتیبههای نام بانی قرار دارد؛ اما در سطوح جانبی هر دو شکل کتیبه افقی و عمودی بافته شده است.
کتیبههای نام بافنده، تاریخ و محل بافت به صورت عمودی در یک نوار محرماتی و ادامه آن در فضای بین دو کتیبه بافته شده است. «شد به توفیق حی سبحانی عمل میر نظام کاشانی» کتیبه نام خالق این اثر هنری موجود در نوار محرماتی است. «عمل میر نظام کار رشت سنه ۹۵۲» نیز در فضای بین دو کتیبه نادعلی بافته شده است.
کتیبههای اسماء متبرکه «یا الله»، «یا محمد» و «یا علی» با سه طرح در حاشیههای محرماتی، به صورت عمودی و افقی در حاشیههای لبه اثر بافته شده است. متن «دعای نادعلی» در حالت بازوبندی در نوارهای محرمات در سطوح بالایی و جانبی، با رنگهای متفاوت قرمز، مشکی، سبز، آبی و طلایی بافته شده است.
آیات سوره فتح به خط ثلث در سطوح صندوقپوش به صورت افقی در بالا و پایین به رنگهای آبی الماسی و مشکی در نقشهای یکسان بافته شدهاند. در حاشیههای محرماتی، نقوش گیاهی، پرنده، گلهای ختایی و اسلیمی در رنگهای مختلف بافته و تکرار شدهاند؛ اما بین دو حاشیه تکراری سوره فتح، نقوش به رنگ قرمز هستند.
در بافت این صندوقپوش هم مانند همه پارچههای زربفت، علاوه بر کاربرد نخهای گلابتون طلایی بسیار ظریف، از تاروپود ابریشمی در شش رنگ قرمز، سبز روشن، طلایی، نباتی، آبی الماسی و مشکی استفاده شده است. ابریشم به کار رفته در این اثر، با رنگهای طبیعی، گیاهی و معدنی رنگآمیزی شده، گلابتون آن نیز زرین و سیمین است.
آستر صندوقپوش ابریشمی، بنفش ارغوانی و فن بافت کجراه است. دورتادور محل اتصال دو قطعه صندوق پوش، با قیطانی زیبا با مغز ابریشمی مشکی تزیین شده و پوشش گلابتونی با فاصلههای نیم سانتیمتر روی ابریشم تابیده شده است.