افتتاح بزرگترین مجتمع دامپروری و اصلاح نژاد شرق کشور در مشهد

بزرگترین مجتمع دامپروری و اصلاح نژاد شرق کشور با ظرفیت ۵ هزار راس دام و ۲۵۰۰ راس دام مولد افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این طرح با حضور تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان سازمان اقتصادی رضوی به بهره برداری رسید.

فرزادنیا مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی گفت: ساخت این پروژه به منظور توسعه واحد‌های دامپروری آستان قدس رضوی، با رویکرد تولید شیرخشک نوزاد (IMF Grade) در سال ۹۵ آغاز و امروز با حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه ساخت و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه دام به بهره برداری رسید.

او افزود: مساحت این پروژه ۴۵ هکتار است که در کنار مجتمع قدیمی کنه بیست رضوی مجموعه‌ای ۶۰ هکتاری را با عنوان «طرح توسعه کنه بیست رضوی» تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهبود وضعیت ژنتیکی دام در موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی

مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی با بیان این که مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی هم اکنون حدود ۱۰ درصد از شیر خشک نوزاد کشور را تولید می‌کند، ادامه داد: با افتتاح این پروژه تا ۳۰ درصد از واردات شیر خشک نوزاد جلوگیری شده و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در ارز یارانه‌ای صورت خواهد گرفت.

فرزادنیا بیان کرد: دلیل دیگر اجرای این پروژه ورود به حوزه‌های نوین در صنعت دامپروری، پرهیز از تصدی گری و رقابت با بخش خصوصی است؛ بدین ترتیب این مؤسسه با تأسیس "گله الیت" دام سنگین در مجتمع دامپروری کنه‌بیست‌رضوی برای اولین بار در غرب آسیا نسبت به ایجاد یک گله دام سنگین برای تولیدات ژنتیکی و رفع وابستگی به این نیاز اساسی قدم گذاشته است.

او تصریح کرد: این گله الیت پایه تولیدات ژن محور در کشور خواهد بود که می‌تواند کشور را در سالیان آینده از واردات انواع اسپرم گاوی بی نیاز کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب با بهره برداری از این پروژه و تاسیس نخستین گله الیت ممتاز با ایجاد مولفه فنی RGI مخصوص گله‌های آستان قدس رضوی، این موسسه به بزرگترین تولید کننده محصولات پروتئینی شرق کشور تبدیل خواهد شد.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.