به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو سال پیش بود که اتاق بازرگانی با تهیه و ارسال طرحی به دولت خواستار تعلق گرفتن یارانه بنزین و پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به خانوارها شد. در آن زمان، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود که ما در گذشته به هر خودرو ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانهای میدادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰ لیتر بنزین، میتوانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از ساز و کار کارتی که یارانه نقدی به آن واریز میشود، به هر خانوار پرداخت کنیم یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو دهیم، به خانوار بدهیم.
نکته مهم درباره پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است، چرا که در روش فعلی، افراد ثروتمند نسبت به قشرهای متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند و نکته ناعادلانه آن این است که هر چقدر فردی پولدارتر و در دهک بالای درآمدی باشد، مصرف بنزینش هم بیشتر است.
در آذر ۹۷ خبرهایی از تهیه و تدوین طرحی در مرکز پژوهشها به گوش رسید که طبق آن یارانه بنزین به تمام ایرانیهای دارای کد ملی تعلق میگیرد.
احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، در مجلس دهم طرحی ارائه کرد که به موجب آن دولت موظف بود به هر ایرانی دارای کد ملی ۲۴ لیتر بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد و مصرف خارج از سهمیه براساس ۹۰ درصد فوب خلیج فارس محاسبه شود، اما این طرح بنابر دلایلی نتوانست اکثریت رأی نمایندگان را به دست آورد.
حال نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» را به منظور اجرای عدالت و بهرهمندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زدهاند، اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که چنین طرحی زمینه ساز ایجاد رانت و بازار سیاه میشود و حتی در ادامه مشکلات امنیتی و اقتصادی به بار میآورد، اما وکلای مردم معتقدند که این طرح عدالت را به نوعی در جامعه برقرار خواهد ساخت و حتی اگر فردی خودرو نداشته باشد میتواند با واگذاری و فروش آن درآمدی کسب کند.
بیشتر بخوانید
مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به طرح مجلس برای ارائه سهمیه بنزین به خانوارها گفت: طرحی در مجلس دهم مطرح شده بود که نحوه اعطای سهمیه به افراد متقاضی و نیازمند را از خودرو به خانوار تغییر داد، اما متاسفانه این طرح به نتیجه نرسید و ما بر مبنای همان طرح قبلی برای عادلانهتر شدن نظام سهمیه بندی دوباره طرحی را کلید زده و آن را به هیئت رئیسه تقدیم کردیم. طبق این طرح افرادی که از سهمیه یارانه بنزین استفاده میکنند فقط اشخاص دارای خودرو نخواهند بود، چرا که بیش از ۵۰ درصد خانوارهای کشور فاقد وسیله نقلیه هستند.
شریعتی بیان کرد: براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانههای بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز میگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد که معتقدم این طرح بار مالی جدیدی برای دولت نخواهد داشت، چرا که منابع آن از قبل مشخص است و ما تنها این امکان را به افراد خواهیم داد تا خودشان تصمیم بگیرند که چگونه میخواهند سهمیه بنزین شان را مصرف کنند. ما در مبحث انرژی وضعیت خوبی نداریم و افراد ثروتمند بیشتر از یارانه انرژی بهره میبرند و ما باید این رویه را اصلاح کنیم.
اسپند دود کنید چشم نخورند
اگه بنزین گرونتر از این بشه و الان هم اینا در فشارن
برای ضعیف کاری نکنید بهتره
کجا بهتر شد برای ضعیف کاری کردید
طرح خوبیه ولی کارشناسی بیشتری میخواد.
یعنی چی که باید به همه تعلق بگیره!؟
لطفا شناسایی کنید و به کسایی بدین که جز اقشار ضعیف جامعه هستند.کسی که ماشین گرون قیمت داره حتما پول بنزینشو هم داره،ولله بنزین ۳۰۰۰ تومنم برای این پولدارا مفت مفت! باید بنزین قشر مرفح که با دلار مسفرت میرن با دلار محاسبه و گرفته بشه و مالیاتشم فراموش نشه.
اگه به هر کد ملی اختصاص داده بشه عادلانه تر خواهد بود.
آقا به قول دوستان ،شما به مشکلات کم که نداریم.!همش فکر بریدن یارانه ها هستن و گرون کردن بنزین.
خسته شدیم از این همه دودستگی مسولامون که به جای همکاری با هم فقط رو طبل سهم خواهیشون می زنن!!
حالم بد میشه وقتی این طرحهای گداپروریشونو مطرح میکنن
شما نمیخواد پول بنزینو به مردم بدی .از اساتید دانشگاه برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور کمک بگیرین
مستقیم به خانوار تعلق بگیره خودش میتونه مدیریت کنه چقدر استفاده کنه و چطور استفاده کنه
خانواری که هیچگونه خودرویی نداره بنزینشو کی و کجا مصرف میکنه