یک استاد دانشگاه گفت: برای ایجاد هماهنگی میان مرکز آمارایران و ثبت احوال تفاهم نامه‌های کاری نیاز است.

مجید ابراهیمی استاد دانشگاه  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این سوال  که قرار بود نظام آماری کشور ثبتی مبنا شود، آیا تا سال ۱۴۰۰ زیرساخت‌های ملی اجازه این امر را خواهد داد؟ گفت: نظام آماری ثبتی مبنا یک نظام آماری پیشرفته است که در کشور‌های پیشرو از لحاظ آماری اجرا می‌شود در کشور ما نیز چند سالی است توجه و سیاستگذاری‌ها در این زمینه شروع شده است، ولی بستر‌های لازم ممکن است در یک بازه پنج ساله یا بیشتر ایجاد شود و هماهنگی‌های بین سازمانی به عنوان مثال بین مرکز آمارایران و ثبت احوال نیازمند تفاهم نامه‌های کاری است.

کارشناس اقتصادی درباره  تعدد مدل  محاسبه‌ای تورم میان بانک مرکزی و مرکز امار هم تصریح کرد: طبق مصوبات دولت نهاد رسمی متولی تولید و اعلام نرخ تورم مرکز آمار ایران است، ولی در چند سال اخیر برخی سازمان‌ها مانند بانک مرکزی هم این عمل را انجام می‌دهند که در برخی موارد موازی کاری منجر به ناهماهنگی در برنامه ریزی‌ها و سردر گمی نهاد‌های تصمیم گیر خواهد شد. پارامتر‌های موثر در محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی با پارامتر‌های موثر در محاسبه نرخ تورم مرکز آمار ایران متفاوت بوده و سبد کالا‌های موجود در محاسبات نیز متفاوت است. به نظر می‌آید نظام مبنا ثبتی و یکپارچه آمار‌های رسمی می‌تواند کمک شایانی به حل این مسآله کند.

 او با اشاره به عملکرد دولت اظهار کرد: قطعا همه دولت‌ها در صدد هستند که با ایجاد سازوکار‌های مناسب در زمینه‌های مختلف اقتصادی عملکرد مناسبی ارائه دهند. اما شرایط تحریم‌های ظالمانه و کرونایی به هیچ دولتی امکان سرعت بخشیدن به این مسله را نخواهد داد.به نظر  می رسد وحدت ملی در راستای منافع ملی توسط همه قوا بتواند بستر لازم در ایجاد رشد اقتصادی را بهبود بخشد.

ابراهیمی  ادامه داد:  متاسفانه با توجه به شرایط موجود در فضای اقتصاد کرونا زده جهان در بیشتر کشور‌ها از جمله ایران انتظاررشد اقتصادی منفی را باید داشته باشیم این موضوع هم شامل رکود و هم شامل تورم خواهد بود که برآیند آن‌ها منجر به رشد منفی خواهد شد

او درباره افزایش اختلاف ها  توضیح داد: بعید است که شکاف طبقاتی کاهش یافته باشد حداقل ضریب جینی نشان می‌دهد که این شکاف اندکی افزایش یافته است. به نظر می‌آید که کارشناسان مرکز آمار ایران بهتر باشد که در برآورد محاسبات فاصله طبقاتی تجدید نظر کنند و بادقت و فاصله اطمینان بهتری محاسبات را انجام دهند

 کارشناس اقتصادی با اشاره به  تورم موجود در کشور و کاهش شکاف طبقاتی ادامه داد: اتفاقا کارشناسان امار براساس همین ضریب جینی اومدن گفتن این شکاف طبقاتی کاهش پیدا کرده است. بله متاسفانه در گذشته پژوهشکده آمار بر برخی از محاسبات مرکز آمار نظارت می‌کرد وبا طرح پژوهشی اشکالات محاسبات کارشناسان مرکز آمار را گوشزد می‌کرد، اما چند مدتی است که پژوهشکده آمار نقش چندان موثری در این امر ایفا نمی‌کند

او افزود: معمولا رئیس سازمان برنامه و بودجه عضو وریس هیت امنای پژوهشکده آمار هم هست و معمولا سایر اعضای هیت امنا پژوهشکده آمار چند شغله هستند وبر کار هیت علمی پژوهشکده نظارت کافی ندارند و این مسئله باعث شده که طرح‌های پژوهشی مصوب پژوهشکده غالبا به سمت موضوعات غیر اساسی سو گیری کند.از طرفی برخی از اعضای پژوهشکده آمار همان مدیران مرکز آمار هستند که طبیعتا نمی‌توان خودشان بر گزارش های  تهیه شده در دفترخود اشکالی بگیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: درست مثل اینکه بگوییم حسابرس شرکت که باید شخصیت حقوقی مستقل داشته باشد خودش یکی از ذینفعان شرکت است ودر تهیه گزارش حسابداری شرکت نقش داشته که نقض غرض است. با کنترل و مدیریت نرخ تورم و همچنین با شفاف سازی هزینه و درآمد شرکت‌های دولتی و شبه دولتی به نظر می‌آید که بتوان تا حدود زیادی این شکاف طبقاتی را کاهش داد. همچنین با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در اختیار قرار دادن آن‌ها برای طبقات پایین جامعه که منجر به افزایش قدرت خرید آن‌ها شود نیزمی توان شکاف طبقاتی را کاهش داد.

 او  در خصوص بهبود شرایط اقتصاد کرونا زده هم گفت:  به نظر می رسد در سه ماه آینده وضعیت اقتصادی اندکی بهبود یابد، ولی با شروع موج دوم کرونا در اواسط پاییز که منجر به محدودیت‌های اقتصادی جدید خواهد شد انتظار رشد اقتصادی منفی را می‌توان داشت.

این کارشناس اقتصادی  در پایان در پاسخ به اینکه دولت برای دوران موج دوم کرونا برنامه ریزی خاصی در دستور کار خود دارد؟ تصریح کرد: به نظر  می رسد دولت  باید تلاش کند که در سال آخر کاری خود  دست به ریسک‌های بالاتری نسبت به گذشته برای بهبود فضای کسب وکار بزند، ولی اینکه این تلاش‌ها تا چه حد موفقیت آمیز باشد بستگی به پارامتر‌های زیادی دارد. باید برنامه ریزی کند وگرنه کشور دچار مشکلات و بحران‌های جدی خواهد شد. به این معنا که پیش بینی و اقدامات لازم برای موج دوم کرونا در اولویت کاری دولت باید قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام، خدا قوت
واقعا تیتر این خبر به جز یک جمله به بقیه مطلب ربطی دارد؟
دست کم برچسب‌ها را مناسب‎تر انتخاب می‌کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
آمارهای سفارشی
آخرین اخبار