مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از احیای نمدمالی سنتی روستای ده بهار طارم خبر داد.

 نمدمالیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: سال‌های گذشته شغل و حرفه نمدمالی یکی از رایج ترین صنایع دستی دربین مردمان روستای ده بهار شهرستان طارم بود. صنعت نمدمالی به شکل سنتی سالهاست که در این روستا فراموش شده بود و با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم زمینه برای احیای آن در این روستا فراهم شده است.

ارجمند تصریح کرد: پس از سال‌ها مجددا کارگاه نمدمالی با همراهی صنعت گران و مربی محلی در روستای ده بهار راه اندازی شد. نمد از جمله صنایع دستی است که قابلیت به روز شدن را دارد و احیای نمد در همین راستا می‌تواند نقش مهمی را در استمرار این هنر ایفا کند.

او اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا جوانان روستای ده بهار با اعمال ابتکار و خلاقیت در تولید محصولات جدید و جذاب نمدی مشغول این حرفه شوند و نه تنها زمینه برای اشتغال جوانان فراهم شود بلکه درآمدزایی خوبی هم برای آن‌ها داشته باشد.

نمد نوعی بافته سنتی و زیراندازی است که از پشم تولید می‌شود به شکلی که با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم رفتن الیاف پشم می‌شود و ۲ خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.