معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت موجب ارتقاء کیفی و کمی کرک استان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، در روز دوم سفر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به شهرستان بافت از ایستگاه بز کرکی بازدید شد.

علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این بازدیدگفت: ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت موجب افزایش کمی و کیفی کرک استان کرمان و استان‌های همجوار شده است بطوریکه ظرافت کرک از ۱۹ میکرون به ۱۴ میکرون رسیده است و تولید به ازاء هر راس بز از ۳۵۰ گرم به ۵۰۰ گرم رسیده است.

او افزود: یکی از دلایل رتبه دار بودن استان در تولید کرک فعالیت این ایستگاه بوده است.

باقری تصریح کرد: کارخانه کرک در این دولت مجددا راه اندازی شده است و در حال حاضر در حال شستشو و موکشی کرک است.

او گفت:با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، شهرستان بافت از قطب‌های مهم دام استان کرمان محسوب می‌شود و با وجود مراتع نسبتا غنی، پرورش نژاد شاخص بز کرکی راینی همراه کشت محصولات علوفه‌ای در کنار نیروی انسانی با تجربه و فعال در این شهرستان را در زمره شهرستان‌های شاخص در پرورش بز کرکی راینی قرار داده است این ایستگاه در راستای کار‌های تحقیقاتی و اصلاح نژاد در سال ۱۳۴۲ احداث شده است.

او بیان داشت:تعداد دام ایستگاه در حال حاضر ۳۱۰ راس است که تعداد ۱۲۶ راس دام بز مولد ماده و تعداد ۴۰ راس بز نر مولد و ۱۰۳ راس بزغاله ماده و ۴۱ راس بزغاله نر است.

باقری اظهار داشت:از مشکلات ایستگاه بز کرکی نبود حضور سیستم قیمت گذاری برای خرید کرک از دامداران، خروج غیر قانونی کرک و مختلط نمودن با کرک نامرغوب، خشکسالی پی در پی و خشک شدن مراتع و محل چرایی دام، نداشتن تمایل و ماندگاری فرزندان عشایر در سیستم عشایری به دلیل زندگی سخت و نبود خرید کیفی کرک در نتیجه نداشتن سرمایه گذاری در خصوص اصلاح نژاد و بهبود کیفیت کرک است.

باقری گفت:با اختصاص ردیف اعتبار برای انجام کار‌های تحقیقاتی و اصلاح نژاد و آموزشی با اولویت ایستگاه، اصلاح نژاد بز کرکی راینی بافت و برنامه ریزی و حمایت برای تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پرورش دهندگان بز کرکی، ارائه برنامه مدون توسط مدیریت کار خانه جمیل کرک شهرستان برای خرید قرارداد کرک و ایجاد کارگاه تولید البسه کرک برای جلوگیری از صادرات کرک به صورت خام می‌توان این صنعت را رونق داد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار