رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه از کاهش پرونده‌های ورودی مروبط به جرائم نیرو‌های مسلح استان به این سازمان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ غلام الواری رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه با بیان اینکه قضا و قضاوت یک نیاز ضروری برای احقاق حق، رفع تبعیض و اجرای عدالت در جامعه است، گفت : براساس قانون اساسی، حسن اجرای قوانین، احیای حقوق عامه، حفظ حقوق شهروندی، گسترش عدل و آزادی‌های مشروط و اجرای عدالت از جمله وظایف محوله به قوه قضاییه است که توسط دستگاه‌های زیرمجموعه این قوه اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هم از جمله این دستگاه‌ها است، گفت : این سازمان بصورت اختصاصی وظیفه رسیدگی به جرائمی که توسط نظامیان در راستای وظایف نظامی و انتظامی مرتکب می‌شوند را دارد.

او بااشاره به اینکه رسیدگی به جرائم نیرو‌های مسلح در دو مرحله انجام می‌گیرد، افزود: پس از انجام تحقیقات مقدماتی در رابطه با جرم در دادسرای نظامی و صدور کیفر خواست، پرونده به دادگاه نظامی ارسال و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه افزود: دادگاه نظامی برای فرد مجرم براساس نوع جرم انجام گرفته تشکیل می‌شود و اگر جرم فرد سنگین باشد در دادگاه نظامی یک و اگر سبک باشد در دادگاه نظامی دو مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بجز در موارد محدود و نادر به دعاوی حقوقی رسیدگی نمی‌کند و تنها رسیدگی به جرمی که یک نظامی در راستای وظایف نظامی و انتظامی مرتکب شده را بر عهده دارد.

الواری گفت: تمام احکام و آرایی که در دادگاه‌های نظامی نیرو‌های مسلح صادر می‌شود، به دقت مورد نظارت قرار می‌گیرند تا خطایی در صدور آن‌ها رخ نداده باشد.

او به اقدامات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان برای پیشگیری از وقوع جرم بین نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت: در این راستا طی سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای را از نظر آموزشی انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به انجام ۱۰۵ هزار نفر آموزش یگانی پیشگیری از وقوع جرم در سه سطح فرماندهان نظامی، کارکنان نظامی و سربازان اشاره کرد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه بابیان اینکه اجرای برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر و برگزاری برنامه‌های خودسازی همچون مراسم مذهبی و تقویت مبانی دینی از دیگر اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از وقوع جرم بین نیرو‌های مسلح است، ادامه داد: مجموعه این فعالیت باعث شده تا علیرغم اینکه هرساله بر تعداد نظامیان ما افزوده می‌شود، با کاهش ورودی پرونده‌ها و جرائم این حوزه مواجه باشیم.

او با بیان اینکه این سازمان در کرمانشاه در حوزه تقویت بنیه علمی نیرو‌های مسلح هم فعالیت‌هایی دارد، گفت: در این راستا طی سال گذشته ۶۰ ساعت آموزش درون سازمانی داشتیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.