رضاخواه گفت: مجلس به دنبال این است که در عین استفاده مردم از اینترنت و پلتفرم داخلی، امنیت لازم برای مردم فراهم و اطلاعاتشان حفظ شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی رضاخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرونده ویژه شیکه سه سیما با تأکید بر حفظ حریم خصوصی شهروندان در فضای مجازی گفت: ما در صحن علنی روز یکشنبه سوال‌هایی را در این باره از وزیر ارتباطات پرسیدیم  و آقای آذری جهرمی هم تأیید کردند که این اشکال‌ها باید بررسی شود.

او ادامه داد: مردم کشور در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، اطلاعات ما در این شبکه‌ها کجا می‌رود؟ فرصت دسترسی کشورهای خارجی به دیتای خصوصی آنها فراهم است و می‌توانند به این وسیله با استفاده از اطلاعات شخصی و اجتماعی مردم، جامعه را تحلیل کنند؛ این دغدغه جدی به شمار می‌رود و می‌توانند در موقعیت‌هایی مانند شورش‌ها و انتخابات و... تأثیر بگذارند.

رضاخواه به انتشار محتوای اطلاعات مردم و سازمان‌ها و همچنین به نام بردن نمونه‌هایی از آن  مانند انتشار اطلاعات ۴۰۰ هزار کاربر شرکت مخابرات ایران و محتوای ۲۳۰۰ نامه اداری شرکت هواپیمایی هما پرداخت و گفت: وزیر ارتباطات بعضی از پرسش‌های نمایندگان را وارد دانست و درباره بعضی از آنها هم اظهار کرد که نهاد متبوعش نباید پاسخگو باشد. باید معلوم شود حفاظت از اطلاعات مردم در این سازمان‌ها بر عهده چه کسی است؟

نماینده تهران بیان کرد: مجلس روی فضای مجازی تأکید دارد و به همین خاطر، به دنبال کمیسیون ویژه  فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال هستیم. 

او بر توسعه  اقتصاد دیجیتال تأکید کرد و تصریح کرد: این مسئله فقط مربوط به کشور ما نیست؛ در ۱۵ سال گذشته متوسط رشد اقتصاد دنیا حدود دو و نیم درصد بوده، اما متوسط رشد اقتصاد دیجیتال حدود ۱۰ درصد اعلام شده است. این نشان می‌دهد که عرصه اقتصاد در این حوزه، در حال توسعه است.

رضاخواه افزود: ایجاد پیشرفت در حوزه یاد شده ضروری است. استفاده از اپلیکیشن خارجی برای مسائل اقتصادی اشکال ندارد، اما اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد آنلاین ما در دو پلتفرم خارجی برود و اختیارش در دست خودمان نیست یا فردی در خارج از کشور و برای نمونه در آمریکا ببیند من چه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌کنم و همه فعالیت‌هایمان رصد شود ، ایجاد مشکل می‌کند.


بیشتر بخوانید

 فیلترینگ اینستاگرام از سوی مجلس دنبال نشد/ تعطیل شدن پروژه‌های فضایی، سیاسی بود/ دولت و وزارت ارتباطات در سود اپراتور‌ها سهیم هستند


نماینده تهران ادامه داد: چرا باید فضایی را فراهم کنیم که فعالیت اقتصادی ما در رصد خارجی ها باشد؟ اقتصاد دیجیتال باید دیتا و اطلاعات تولید کند که برای اقتصاد مفید باشد. نباید فضای قماربازی و شرط بندی را در اینستاگرام فراهم کنیم که  یک فرد جیبش خالی و فردی دیگر، جیبش پر شود. با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتال و پیش بینی آینده، باید بستر توسعه اقتصادی در فضای آنلاین را فراهم کنیم.

او در قسمتی دیگر از گفته‌های خود، با بیان اینکه بعضی برای کسب‌و‌کار در تلگرام و اینستاگرام ورود پیدا کردند، گفت: مشکل این است که بعضی برای اخلال و آشوب در امنیت کشور از دو بستر ارتباطی مذکور استفاده می‌کنند و معتقدیم باید پلتفرمی از سوی وزارت ارتباطات به وجود بیاید که در عین تسهیل فضای کسب و کار مردم در فضای آنلاین، در اختیار خودمان هم باشد. همچنین بر ضد مردم خودمان استفاده نشود و بدانیم به توسعه اقتصادی ما منتهی می‌شود.

رضاخواه تأکید کرد: مجلس به دنبال این است که در عین استفاده از اینترنت و پلتفرم داخلی، امنیت لازم برای مردم فراهم و اطلاعاتشان حفظ شود؛ همچنین در بستر داخلی فضای مجازی مردم ما مطمئن باشند که اطلاعات مردم در داخل کشور مورد سوء استفاده قرار نگیرد. بعضی از این دغدغه سوء استفاده می‌کنند تا کل موضوع شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی را زیر سوال ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار