تولید خودروی گازسوز با استاندارد یورو ۵ منطقی نیست و سازمان محیط زیست مساعدت‌هایی برای ادامه تولید این خودرو‌ها با استاندارد یورو ۴ داشته است.

کیانوش پور مجیب معاون تحقیق و توسعه گروه خودروسازی ایران خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید خودرو یورو ۵ گفت: بنا بود که از ابتدای امسال تمام خودروها با استاندارد یورو ۵ تولید و شماره گذاری شوند، حجم کاری که باید صورت بگیرد بسیار زیاد است، اما با کمی تاخیر تمام خودرو‌های بنزین سوز ما به سیستم یورو ۵ مجهز شد. فقط خودرو‌های گازسوز باقی ماندند و تعداد محدودی تندر نود ckd و پژو۲۰۷ al۴ که گیربکس ۴ دنده اتومات دارند. طبیعتا با خروج پژو از ایران و قطع ارتباط نمی‌توان از این شرکت انتظار همکاری برای ارتقای استاندارد داشت.

او بیان کرد: در موضوع گازسوز استدلالی داریم که استاندارد یورو ۵ برای ماشین گازسوز بی‌معناست. اگر به دنبال مجهز شدن این خودرو‌ها به استاندارد یورو ۵ باشیم باید کاتالیست‌های گرانقیمت‌تری روی خودرو نصب کنیم که طبیعتا قیمت تمام شده محصول را به صورت چشمگیری افزایش خواهند داد. با توجه به فلزات گرانبهایی که در این کاتالیست‌ها استفاده می‌شود این اقدام خروج ارز زیادی به همراه خواهد داشت.

معاون تحقیق و توسعه گروه خودروسازی ایران خودرو درباره علت تولید این محصولات گفت: تاکسیرانی، مردم و پخش و پالایش از ما انتظار تولید دارند. از طرفی حتی اگر با این افزایش قیمت‌ها به استاندارد یورو ۵ دسترسی پیدا کنیم، تنها محدوده تولید گاز متان را کنترل خواهیم کرد و این در حالی که متان از نظر اثر گلخانه‌ای اثر بسیار محدود و حتی کم‌تر از بخار آب دارد پس انجام این کار چندان به صرفه نیست.

او با اشاره به این که اعمال استاندارد یورو ۵ بر خودرو‌های بنزینی هم خیلی فوری نبود، تصریح کرد: اعمال استاندارد یورو ۵ برای خودرو‌های بنزین سوز قابل پذیرش است، اما در خودرو‌های گازسوز و دوگانه سوز ماجرا نمی‌توان آن را پذیرش نیست. رئیس سازمان محیط زیست هم برای مساعدت‌هایی در این حوزه داشت تا خودرو‌های دوگانه سوز با استاندارد یورو ۴ در تعداد و مدت محدود تولید شود. به همین دلیل مدت‌هاست خودرو گازسوز تولید نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ط.فرحی
۱۰:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
چرا اینقدر تناقض وجود داره تو حرفهاتون. آقای پورمجیب دو روز پیش گفتند که فرصت یکساله گرفتند برای تولید خودروهای یورو 5 اما امروز میگن که خودروهای بنزینی یورو 5 هستند. بالاخره کدوموش درسته. چهار ماه هست که منتظر یک پلاک هستم تا بتونم از خودرو استفاده کنم.
آخرین اخبار