مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: در حال حاضر ۵۰ باب کتابخانه نهادی و ۳۰ باب مشارکتی در کردستان فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ باب کتابخانه نهادی و ۳۰ باب مشارکتی در سطح استان فعال است، افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در سطح استان ۲۱ هزار مترمربع است.

مخدومی خاطرنشان کرد: ۱۴ کتابخانه از این میزان عمومی روستایی و بقیه شهری هستند و تلاش در راستای توسعه این ظرفیت به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این نهاد با جدیت دنبال می‌شود.

او گفت: ایجاد و راه اندازی کتابخانه در روستا‌های پرجمعیت و مناطق حاشیه‌نشین شهری از اهداف کتابخانه‌های عمومی استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تعداد منابع کتابخانه‌های عمومی را ۷۵۰ هزار جلد عنوان کرد و افزود: به لحاظ فراوانی بیشترین تعداد کتابخانه‌ها در سنندج و کامیاران در رتبه دوم قرار دارد.

او به شیوع کرونا و تعطیل شدن فعالیت بسیاری از اماکن و مراکز در راستای قطع زنجیره این ویروس در سطح کشور و استان گریزی زد و گفت: کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در ایام کرونایی مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» ویژه کودکان و پویش معرفی کتاب «هر خانه یک کتابخانه» و جشنواره کتابخوانی رضوی را برگزار کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبین مواجه شد.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر ۵۰ هزار کردستانی در کتابخانه‌های عمومی در سطح استان عضویت دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: ۱۰ کتابدار کردستانی در میان برگزیدگان پویش ملی «هر کتابدار یک کتابخوان» نهاد کتابخانه‌های عمومی حضور دارند که ۲ نفر از این تعداد برگزیده ملی و ۸ نفر برگزیده استانی هستند.

مخدومی خاطرنشان کرد: پویش «هر کتابدار یک کتابخوان» با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی پس از تعطیلی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

او عنوان کرد: در این پویش کتابداران و سایر علاقه‌مندان با ارسال ویدئو‌های کوتاه در پیام‌رسان سروش یک کتاب را به طور خلاصه معرفی و برای خواندن سایر علاقه‌مندان معرفی می‌کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان بیان کرد: در میان برگزیدگان ملی پویش «هر کتابدار، یک کتابخوان»، حامد عبدالمالکی از شهرستان قروه و شیرین نوری کتابدار کتابخانه عمومی شهید برهان عالی شهرستان سنندج حضور دارند.

مخدومی اظهار داشت: میترا گله داری، شیرین نوری، علی رستمی، سمیه کی منش، زیبا عبدالملکی، سالار ایرانی و حیدر رحمتی نیز برگزیدگان استانی پویش هستند که از آن‌ها تقدیر به عمل آمده است.

او اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی از زمان شیوع بیماری مهلک کرونا، برنامه‌های فرهنگی خود را در فضای مجازی اجرا کرده است که پویش «هر کتابدار، یک کتابخوان» از آن موارد است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.