ویژگی های خاص لباس کردی اعم از طرح، رنگ و تنوع در میان سایر ملل در آنسوی مرزها خودنمایی می کند.

خود نمایی لباس کردی در ویترین جهانی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، تا اواخر سال‌های دهه هفتاد شمسی استان کردستان و سایر مناطق کردنشین کشور را به نوع پوشش و استفاده از لباس‌های محلی می‌شناختند و همواره یکی از دلایل اصلی حضور مردم سایر استان‌های کشور در این مناطق دیدن نوع پوشش خاص و محلی  است .

لباس یکی از بارزترین عوامل فرهنگی بصری در هر جامعه ای به شمار می رود و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و خواستگاه آنها را مشخص کرد.

با توجه به تهاجم فرهنگ غرب لازم است فرهنگ حفاظت از فرهنگ و آداب و سنن در بین اقوام مختلف جامعه نهادینه شود تا این آیین‌ها به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

حالا هم دوزنده لباس محلی پشت ویترین جهانی آوازه شهرت جانی بر تن داده و بزرگترین تولید پوشاک شمال غرب کشور را اداره می کند.

خانم پیرمندی کارآفرین مهابادی حدود سه دهه است با برند ایرانی، علاوه بر ارزآوری، کمک شایانی به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه کرده است. لباسی بی نظیر که از زیباترین و متنوع ترین لباسهای دنیاست.

 

صدایی از جنس کار و تولید

چرخ‌هایی که چرخ رقابت با کالای خارجی را به حرکت در آورده

یکی از لازمه‌های تولید در حوضه‌ی پوشاک، ارتباطات و همکاری است.

از ابتدای کار که احتیاج به تامین متریال است تا انتها که باید پوشاک عرضه شده و به فروش برسد، احتیاج به ارتباطات و کانال‌هایی است که با این موارد در ارتباط هستند و هر چه این ارتباطات بیشتر و مورد اعتماد‌تر باشد، مستقیما بر روی تولید تاثیر می‌گذارد. فروشندگان متریال، همکاران، واسطه گران، فروشندگان جزئی و بنکداران مثال‌های روشنی من باب این موضوع می‌باشند.

 پیرمندی که کار خیاطی را چند سال پیش در خانه خود آغاز کرد بزرگترین کارگاه تولید پوشاک شمال غرب کشور را اداره می‌کند.

مسئول کارگاه تولیدی خیاطی شهرستان مهاباد در این باره در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: حالا بزرگترین واحد تولیدی شمالغرب را مدیریت می‌کنم و محصولات این کارگاه به خارج از کشور صادر می‌شود.

او حالا یکی از بزرگترین واحد‌های تولیدی-صنعتی را اداره می‌کند و برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

صدایی از جنس کار و تولید

 

دست‌های هنرمندی که حالا هم به کار آفرینی کمک کرده / هم سبب عرضه کالای وطنی در آنسوی مرز‌ها شده

محصولاتی که آوازه کیفیت آن‌ها حداقل در اینجا نای نفس را از برند‌های خارجی گرفته است.

خانم احمدی از کار در این تولیدی را به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: تقریبا من ۲ ساله اینجا کار می‌کنم هم برای اینکه به خیاطی علاقه دارم و هم برای کسب درآمد و زندگی روزانه و مخارج شخصی ام.

البته احداث شعبه در خارج از کشور هم گامی دیگر در رونق تولید این واحد بوده است.

صدایی از جنس کار و تولید

خانم پیرمندی با ایجاد ۳ شعبه در خارج از کشور هم برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

مدیر تولیدی کارگاه آرمانا در شهرستان مهاباد اظهار کرد: دوره کار آموزی را برای خانم‌ها جوری طراحی کردم که بتوانند در آینده‌ای نزدیک به برند جهانی معروف شوند.

خانم ذهابی دوره کارآموزیش را در این کارگاه تولیدی با دستان هنرمند خانم پیرمندی می‌آموزد و در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: من اینجا کار آموز هستم و به خاطر علاقه شدیدی که به کار طراحی و دوخت دارم به این کارگاه تولیدی مراجعه کردم تا آموزش ببینم و برای زندگی و آینده ام کسب درآمدی باشه و هم به علاقه‌ای که دارم برسم.

صدایی از جنس کار و تولید

خانم پیرمندی از کار‌های انجام شده سطح جهانی می‌گوید: من از سال ۷۶ شروع به کار تولیدی کردم و به شیوه کاملا متفاوت به روز رسانی کردم و سال ۸۰ شروع به طراحی سایتی کردم که از طریق سایت بتوانم لباس ها‌ی دوخته شده را به دنیا عرضه کنم و به خاطر کیفیت کاریم و استقبالی که مشتری‌ها از من داشتند توانستم لباس هایم را به کل کشور‌های اروپایی و آسیایی عرضه کنم.

او افزود: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید نامگذاری شده من از مسئولان انتظار دارم که پشتیبانی خودشان رو از تولیدی‌ها ادامه دهند و کمک‌های مالی و بازار فروش را برای محصولات ما در نظر بگیرند.

پیرمندی از روند کندی صاداتش این چنین به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: من اگه بخواهم محصولی را به خارج از کشور بفرستم ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد و به خاطر اینکه مشتری‌ها جنس هار رو زودتر تحویل بگیرند باید برای سهولت کار‌ها اقداماتی را انجام و ما را حمایت کنند.

او گفت: با این کار ما می‌توانیم ارزی را وارد کشور کنیم که با این ارز بتوانیم خودمان را از دست اینکه محتاج بیگانه باشیم رها کنیم.

صادراتم رو از طریق سایت به همه کشور‌های اروپایی و آسیایی صادر می‌کنم؛ و برای فروش اینترنتی دوتا از خانم‌هایی که اینجا مشغول به کار هستند را بکارگیری کردم.

تولیداتی که از روش‌های نوین تجاری هم عقب نمانده است

از چندین مواردی که بر روی سفارش یا فروش یک تولیدی لباس تاثیر مستقیم دارند، شناخت سلیقه‌های جمعی روز و ابتکار عمل می‌باشد.

این موضوع در عین بیان آسان، بسیار پیچیده و مشکل بوده و اهمیت ویژه‌ای دارد.

صدایی از جنس کار و تولید

شناخت سلیقه‌ی حاکم بر عموم (Mode) و ابتکار عمل در تولیدات لباس، زمانی تحقق خواهد یافت که با عزمی جدی و نگاهی دقیق و کارشناسانه، در بازار‌های موجود گشت و گذار کرد.

توصیه بسیاری از افراد حاذق اینست که لباس‌های موجود در بازار را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و از پوشاک عامه پسند، نمونه خریداری کرد.

خانم سعیدیه خانم مدیر فضای مجازی و وب سایت تولیدی آرمانا در مورد فروش در فضای مجازی و جذب سفارش به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: به مدت ۱۰ ساله که در این حیطه کار می کنم و هر سال با توجه به اینکه تغییراتی در بازار دیجیتال مارکتینگ را با جزئیات و سایت رو به روز رسانی می‌کنیم.

صدایی از جنس کار و تولید

او از امکانات فضای مجازی در این باره عنوان کرد: امکاناتی که فضای مجازی برای ما ایجاد کرده می‌تواینم با این کار با بیشتر مشتریان ارتباط برقرار کنیم و، چون یک فضای دیالوگ هستش این امکانات را به ما داده که در سراتا سر جهان تبادل و تعامل داشته باشیم و بتوانیم محصولاتمان را بعنوان یه برند خوب جهانی به دیگر کشور‌ها و همچون برند‌های دیگر بشناسانیم.

محصولاتی که نیاز‌های مشتریان ایرانی و خارجی را در فضای مجازی هم تامین می‌کند

خانم راد که هر چند بار از گوگل سایت برند‌های معروف را سرچ می‌کند این بار با تولیدی برند جهانی روبه رو شده و در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: من برای مدلی که در نظر داشتم دنبال یه برند خوبی بودم که توی گوگل سرچ کردم و تولیدی آرمانا را پیدا کردم.

صدایی از جنس کار و تولید

او افزود: خوشبختانه تو شهر خودمون هم بودند و من مراجعه کردم و خیلی از لباس هام راضی بودم، چون یه برند جهانی بود.

 


بیشتر بخوانید

 



کرونا ویروس، دامن گیر صادرات

خانم پیرمندی کارآفرین مهابادی، پارسال بیش از ۵۰ هزار دلار پوشاک به خارج از کشور صادر کرده است، اما هم اکنون به خاطر ویروس کرونا صادراتش به کندی صورت می‌گیرد و خواستار حمایت بیش از پیشتر محصولاتش از مسئولان شد.

سعدون بهار معاون اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولید محصولاتی که نیاز‌های مشتریان ایرانی و خارجی را از طریق فضای مجازی هم تامین می‌کند از پدیده شوم قاچاق جلوگیری خواهد.

محمد جهین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در شهرستان مهاباد ما در چند سال اخیر در رسته خیاطی تعداد زیادی واحد‌های تولیدی مشغول به فعالیت هستند که خوشبختانه یکی از واحد‌های که دارای برند جهانی است به اسم واحد تولیدی آرمانا که پروانه بهره برداری از سازمان صنعت معدن و تجارت گرفتند و جزو واحد‌های بسیار موفقی در سطح شهرستان هستند.

صدایی از جنس کار و تولید

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اظهار کرد: این واحد تولیدی با سطح برند جهانی شان و صادرات به اقصی نقاط دنیا و فعالیت و ایجاد شغل در ۳ کشور توانستند جزو واحد‌های موفق شوند که متاسفانه بعد از شیوع کرونا روند صادراتشون تا حدودی به کندی صورت می‌گیره با مشکلاتی مواجه شدند.

جهین برای حمایت از این چرخه واحد تولیدی تصریح کرد: با مشوق‌های از طرف دولت محترم تدبیر و امید مصوب شده برای سال ۹۹ و با تمدید مشوق سال ۹۸ انشاالله بتوانیم مشکلات شان را در کمترین زمان رفع کنیم و باعث پایداری و افزایش اشتغال این واحد باشیم و روند صادرات به قبل از شیوع بیماری کرونا برگردد.

بیش از ۳۲۰۰ فعال صنفی آسیب‌دیده از کرونا 

بیش از ۳۲۰۰ فعال صنفی آسیب‌دیده از کرونا در مهاباد برای دریافت تسهیلات در سامانه کارثبت نام کرده اند.

دانشمند رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: سه‌هزار و ۲۱۸ فعال صنفی آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا در این شهرستان برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند.

دانشمند افزود: کسب و کار‌های بهره‌مند از این تسهیلات شامل مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده و رستوران‌ها، حمل و نقل عمومی، مراکز گردشگری و هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، مرکز باشگاهی و مجتمع‌های ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی و آرایشگاه، تولید و توزیع صنایع دستی و توزیع آجیل است.

او در ادامه گفت: ازاین تعداد صنف وکسب و کار، چهارهزار و ۶۴۹ نفر شاغل بوده و برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد با اشاره به اینکه شرط اصلی پرداخت تسهیلات به این واحد‌ها فعال بودن کارگاه‌ها و تعدیل نشدن نیروی کار است، اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات پرداختی به این مشاغل، ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت با احتساب دوره تنفس ۲۴ ماه از ابتدای مهر سالجاری است.

او افزود: مبلغ تسهیلات برای واحد‌های تعطیل شده اجباری مبلغ ۱۶ میلیون تومان و برای واحد‌های کسب‌وکار فعال تعطیل نشده به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان است.

دولت برای حمایت از کسب‌وکار‌های خسارت دیده از کرونا تسهیلاتی اختصاص داده است که ۱۴ رسته با ۱۵۰ زیررسته شغلی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات و صنوف مختلف را شامل می‌شود.

دهقان معاون امور صنایع اداره صمت آذربایجان غربی با اعلام اینکه اصنافیان برای دریافت تسهیلات بانکی باید در سامانه کارا ثبت نام کنند، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: واحد‌های که با کمبود مواد اولیه مواجه شدند می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه کارا مراجعه کنند.

این مقام مسئول استانی تصریح کرد: متقاضیان واجد شرایط در سامانه کارا به آدرس https://kara.mcls.gov.ir ثبت‌نام کنند تا پس از بررسی توسط دستگاه‌های مرتبط چنانچه حایز شرایط باشند از سوی بانک‌های عامل به آن‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود.

آذربایجان غربی به عنوان دروازه صادرات کشور به اروپا بیش از ۳۰ درصد صادرات کالای وطنی را برعهده دار دارد.

کلام پایانی:

حمایت از تولید کنندگان داخلی راه بازار‌های خارجی را برای ما هموار و از طریقه‌ی شوم قاچاق جلوگیری خواهد کرد.

دنیای تجارت نو توام است با استفاده از روش‌های جدید ارائه کالا و خدمات که زمینه ساز معرفی برند‌های نو در بازار‌های جهانی است.

انتهای پیام / س خ 

گزارش از سپیده خشمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.