سرمایه‌هایی که از دل خاک بیرون می‌آیند؛معادن و منابع عظیم خدادادی بر رشد اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی دارد و یکی از این منابع در داخل شهرستان مهاباد تولید باریت کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، از آنجایی که معادن و صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند و از معدن به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود، که این بخش به عنوان حلقه‌ی ابتدایی زنجیره زیادی از تولیدات صنعتی شناخته می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون فولاد، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، ساخت ماشین آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی و پروژه‌های عمرانی دارد و بسیاری از معادن غنی در ایران وجود دارد که بهره برداری از آن‌ها می‌تواند موجب کارآفرینی برای تعداد زیادی از کارگران شود؛ و در حال حاضر میزان تولید سالیانه باریت در کشور در حدود ۱۵۰ تن است،اما در این میان بهره برداری از معادن که رغیبی جدی برای صنعت نفت به حساب می‌آیند، نیازمند به حمایت و سرمایه گذاری بیشتر است.

در آمریکا ۹ معدن بزرگ باریت در Missoure, Tennesse, Georgia, Nevada وجود دارد.تولید باریت در چین حدود ۱۰ برابر بیشتر از آمریکا می‌باشد،هندوستان نیز از تولید بالایی برخوردار است و حدود ۴۰ کشور دیگر جهان تولید کننده باریت هستند.
بسیاری از ذخیره‌های جهان جنبه اقتصادی دارند،برای مثال در کشور چین این روند به دلیل وجود نیروی کار زیاد هزینه استخراج بسیار ارزان می‌شود، اما در برخی از کشورها استخراج این ماده معدنی مقرون به صرفه نیست.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

از باریت در حفاری چاه های گاز طبیعی و نفت استفاده می‌شود و هم اکنون بیشترین مصرف باریت در آمریکا برای حفاری است. به هر حال مصرف باریت هر ساله متغیر بوده و بستگی به استخراج و قیمت نفت و گاز دارد.

گنج نهفته‌ای که چرخ تولید و اشتغال را به گردش در آورده است

بیشتر محصولات باریت به عنوان عامل سنگین کننده در گل حفاری به کار می‌رود و چون این گل‌ها دانسیته بالایی دارد، باعث می‌شود تا میله‌ی دریل به سمت پایین حرکت کند، ذرات برش خورده از وسط خارج شود و از فضای بین میله و دیوار به سطح برگردد.

باریت همچنین به عنوان یک رنگ دانه در رنگ‌ها و پرکننده‌ی سنگین برای کاغذ، پوشاک و لاستیک به کار می‌رود؛ کاغذ‌هایی که در کارت‌های بازی استفاده می‌شود، مقداری باریت بین فیبرهایش دارد و این دانسیته خیلی بالایی به کاغذ می‌دهد و برای بازیکنان این امکان را فراهم می کند که خیلی راحت با کارت‌ها سر و کار داشته باشند.

میهنی مدیر معدن باریت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: در معادن باریت،سنگ استخراج شده را فرآوری و پس از بارگیری به شهرک صنعتی انتقال داده می دهیم.

او افزود: ما در تلاش هستیم از لحاظ کیفی سطح فاصله خود را با استاندارد‌های جهانی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا کمتر کنیم و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

چرخ واحد‌های این زنجیره یکپارچه با تکیه بر دانش جوانان بومی شتاب بیشتری می‌گیرد

پناهی مدیر تولید کارخانه باریت شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: کارخانه و معادن شرکت به طور مستقیم بالغ برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد و به طور غیر مستقیم هم بیش از ۱۰۰ نفر با شرکت در اتباط هستند.

علی آقا از کارکنان کارخانه باریت به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: من بیش از ۱۰ سال است که در این کارخانه مشغول به کار هستم و می‌توانم خرج و مخارج خانواده ام را تامین کنم.

کریم زاده مسئول سالن پودر باریت با اعلام اینکه چند کیلومتر آن طرف‌تر سنگ‌های معدنی به پودر تبدیل می‌شود،افزود: در این قسمت سنگ باریت توسط آسیاب خرد و پودر شده و سپس برای فروش بسته بندی و آماده می‌شود.

فرآورده‌ای که نفس خام فروشی باریت را بریده است

شجاعی کارشناس امور صنایع اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: ارزش افزوده هر تن باریت فرآوری شده در مرحله فروش نسبت به باریت خام ۳۰ تا ۵۰ درصد با خام فروشی تفاوت دارد.

شجاعی افزود: با ایجاد کارخانه‌های فرآوری این سنگ معدنی با ارزش، علاوه بر ارز آوری، برای جوانان این منطقه نیز اشتغالزایی خواهد داشت.

او همچنین اظهار کرد: شهرستان مهاباد ۱۹ معدن باریت دارد که ۵۰ درصد باریت کشور را تامین می‌کند.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

بهره برداری از معادن نیازمند حمایت سرمایه گذاری بیشتر

جهین رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان مهاباد شمار معادن فعال این شهرستان را ۳۳ مورد عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: ۲۴ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش،کاهش ساخت ‌و ساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده،غیرفعال است و ۱۶ معدن نیز در طول سال گذشته سلب صلاحیت شده است.

جهین اظهار کرد: سال گذشته ۳۳۶ هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲۶ درصد افزایش داشت.

او با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود،افزود: مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده به ترتیب شامل سنگ لاشه آهکی به میزان ۱۳۸ هزار تن، سنگ آهن با ۶۱ هزار و ۶۰۰ تن و سنگ سیلیس با ۵۸ هزار و ۵۰۰ تن است.

باریت چه کاربردی دارد؟

باریت (Baryte) از کلمه Baros آمده است که به معنای سنگین بودن یا وزین بودن است و این نشان دهنده این است که باریت سنگی وزنن بالایی داشته و سنگین است.

باریت به عنوان یک ماده افزودنی سنگین است که در گل حفاری برای چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود، در صنایع کاغذ و لاستیک سازی و رزین، به عنوان پرکننده یا توسعه دهنده در تولیدات صنایع پارچه – جوهر و پلاستیک، در رادیوگرافی به عنوان گاز ربا در لامپ‌های خلاء، بعنوان اکسیژن زدایی از مس ( احیاء کردن مس )،به عنوان روان کننده در روتور‌های آندی در لامپ‌های اشعه X، به عنوان نوعی آلیاژ در شمع ماشین و در رنگدانه‌های سفید کاربرد داشته و در تولید لنت ترمز مصرف بسیار دارد.

جهین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد را یکی از قطب‌های اصلی استخراج سنگ «باریت» در کشور دانست و بیان کرد: پارسال ۳۶ هزار و ۷۰۰ تن سنگ باریت که ماده موثر در استخراج صنعت نفت به شمار می‌آید از معادن این شهرستان استخراج و فرآوری شد.

جهین ادامه داد: از سنگ باریت در خنک سازی و روان کاری مته‌های حفاری، پوشش درونی چاه‌های نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشار‌های غیرعادی درون چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان مهاباد اظهار کرد: برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشور‌های همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

او افزود: ۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد؛ هم‌اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

از کاربرد‌های شگفت انگیز باریت چه می‌دانید؟! / از گل حفاری برای چاه‌های نفت و گاز تا صنایع کاغذ

باریت دارای توانایی است که اشعه‌های X و گاما را جذب می‌کند،در نتیجه در علم پزشکی برای تست‌های خاص اشعه X برای روده کاربرد دارد.همچنین با سیمان مخلوط شده و برای ساختن محفظه‌ها یا اتاقک‌های نگهدارنده مواد رادیواکتیو کاربرد دارد و اخیرا برای ساختن لنت ترمز و کلاچ ماشین و کامیون (ماشین‌های سنگین) کاربرد دارد.

بررسی امکان فرآوری باریت در آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی دارای معادن فعال و ذخایر اکتشافی فراوانی در زمینه تولید باریت است.

بابایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: این استان با دارا بودن ۳۴/۲۱ درصد معادن باریت کشور، از استان‌های غنی در زمینه ذخایر باریت محسوب می‌شود.

بابائی افزود: در بین مواد معدنی که در ساخت دارو مورد استفاده قرار میگیرند، کانی‌های صنعتی جایگاه ویژ‌های دارند. این کانی‌ها به دو صورت فعال کننده و پرکننده در صنایع داروسازی استفاده می‌شوند.

بابایی تصریح کرد: باریت از جمله کانی‌های صنعتی مورد استفاده در صنایع دارویی، رادیولوژی وپزشکی است.

از معادن باریت مهاباد تا معروفیت شاخ سفید / استخراج 36 هزار و 700 تن سنگ باریت 

تاکنون ۳۶ هزار و ۷۰۰ تن سنگ باریت  ماده موثر در استخراج تولیدات صنعت نفت در کشور از معادن این شهرستان استخراج و فرآوری شده است.

محمد جهین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد با اعلام اینکه مهاباد یکی از مهم‌ترین قطب‌های استخراج سنگ باریت ماده موثر در استخراج تولیدات صنعت نفت در کشور است،در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: شمار معادن فعال شهرستان مهاباد ۳۳ مورد است که تاکنون ۳۶ هزار و ۷۰۰ تن سنگ باریت از معادن این شهرستان استخراج و فرآوری شده است.

جهین ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت‌و ساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده، غیرفعال است.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

او با بیان اینکه ۱۶ معدن استان آذربایجان‌غربی در طول سال گذشته سلب صلاحیت شده است، ادامه داد: سال گذشته ۳۳۶ هزار تن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد در جنوب آذربایجان غربی با اشاره به سهم ۴۵ درصدی این شهرستان در استخراج باریت کشور، گفت: سالانه بیش از ۹۰ هزار تن از این ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود.

او با اشاره به اینکه باریت در صنعت نفت،کاربرد و اهمیت زیادی دارد،افزود: ۱۷ معدن از ۳۳ معدن فعال این شهرستان دارای سنگ باریت است.

جهین اضافه کرد: از این ماده در خنک و روان کردن مته‌های حفاری، پوشش درونی چاه نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشار‌های غیرعادی درون چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه پودر باریت در برخی وقت‌ها نیز به محلول آب و گل رس اضافه می‌شود و به خاطر خواص مفید این مخلوط نظیر سنگینی، خنثی بودن از نظر ترکیب شیمیایی و قیمت به نسبت ارزان آن، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد،اضافه کرد: به علت جرم و وزن مخصوص و خنثی بودن ساختمان شیمیایی باریت، حدود ۹۰ درصد از این ماده معدنی در حفاری‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰ نوع ماده معدنی از معادن مهاباد استخراج می‌شود که تراورتن و مرمریت بعد از سنگ باریت در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

نیل به جهش تولید با جهش صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی شرط دستیابی به جهش تولید را جهش صادرات دانست و در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: برای رسیدن به جهش تولید باید اول در زمینه صادرات محصولات تولید داخلی جهش داشته باشیم, واحد هایی در تولید موفق هستند که بتوانند سهم بازار خوبی در بازارهای خارجی کسب نموده و تولیدات خود را علاوه بر بازارهای داخلی به بازار های خارجی نیز صادر کنند.

مهاباد قطب تولید باریت کشور

بابایی افزود: سال‌های متناوبی است که از سوی مقام معظم رهبری مباحث اقتصادی مورد تأکید قرار می‌گیرد و هرسال به یک نام برای رسیدن به اهداف والای اقتصادی از مزین می‌گردد و همه قوای کشور برای افزایش میزان درآمد، تاب آوری کشور و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمینه‌ها و زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند و قوه مجریه نیز برای تحقق منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار می‌بندد.

او اضافه کرد: در سال گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سطح ملی با برش استانی ۷ برنامه در ۳۱ محور را در برنامه خود قرار داد تا بتواند در بحث رونق تولید موثر باشد و به موفقیت‌های هم در زمینه حمایت و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان، احیاء واحد‌های راکد، افزایش حداکثری ظرفیت تولید واحد‌های تولیدی صنعتی، و بهره برداری از ۹۴ واحد با پیشرفته بالای ۶۰ درصد دست یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ واحد تولیدی صنعتی با سرمایه گذاری کاملاً خارجی با حجم سرمایه گذاری ۳۸ میلیون دلار در حال فعالیت می‌باشند و همچنین ۵ واحد دیگر نیز با حجم سرمایه گذاری ۳۶ میلیون دلار در حال اجرا است.

بابایی افزود:استان آذربایجان غربی از ۲ مزیت و پتانسیل برخوردار می‌باشد که از این طریق هم می‌توان به اهداف رونق و جهش تولید رسید، یکی بحث مواد معدنی و صنایع معدنی و دیگری مزیت مرزی بودن و دسترسی به بازار‌های خارجی از مسیر کریدور شرق به غرب است.

او عنوان کرد: اگر به دنبال جهش تولید هستیم، باید الزاماتی را رعایت کنیم تا بتوانیم بازار‌های خارجی مطمئنی داشته باشیم و با توجه به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کالا‌های با کیفیت بالا با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه و کشورمان تولید کنیم که توان رقابت در سطح بین المللی را داشته باشد و باعث رسیدن از جهش صادرات به جهش تولید گردد.

باریت متشکل شده از مواد معدنی سولفات باریم (BaSO۴)

 بیشتر باریت‌ها از لایه صخره‌های رسوبی که تشکیل شده از باریت و در اعماق اقیانوس‌ها بوده استخراج می‌شود.

در بعضی از استخراج‌ها باریت به صورت رگه‌های سنگی دیده می‌شود که در این حالت به مقدار کمی استخراج می‌شود. سولفات باریم در اعماق زمین به وسیله آب‌های گرم زیر زمین تشکیل می‌شود.در برخی موارد نیز باریت محصول فرعی استخراج موادی مانند سرب، فلز روی، نقره یا سایر فلزات است.

در این فرآیند باریت فشرده شده و با آب مخلوط می‌شود و سایر افزودنی‌ها اضافه شده و سپس به داخل حفره چاه پمپ می‌شود.
وزن بالای این مخلوط باعث کاهش سرعت خروج نفت و گاز با فشار بالا می شود و همچنین این امر از انفجار گاز و نفت آزاد شده از زمین جلوگیری می کند.

کلام پایانی:

با وجود اینکه مقدار استفاده از کانی‌های صنعتی در صنایع دارویی نسبت به دیگر کاربرد‌ها حجم بسیار اندکی دارد، اما نوع پودر فرآوری شده این کانی ها، مطابق با استاندارد‌های دارویی،دارای ارزش افزوده بسیاربالایی در حدود ۵۰۰-۴۰۰ درصد است.

باریت یکی از کانی‌های صنعتی است که کاربرد‌های فراوانی در صنایع مختلف از جمله گل حفاری چاه‌های نفت، پرکننده در تهیه الستیک،مشمع و کاغذ‌های مرغوب،کابلسازی،گرانولسازی، پلاستیک سازی و رنگ) به ویژه رنگ سفید سرامیک، ساخت شیشه‌های شفاف، صنایع چینی، لوازم آرایشی، جوهر سفید، ساخت لباس‌های عایق، تهیه آلیاژها، لعابکاری، لنت ترمز، چاشنی فشنگ، چراغ‌های راهنمایی با نور سبز و انواع خالص آن در تهیه دارو، مصارف شیمیایی و نیز بلغور مورد نیاز رادیولوژی پزشکی کاربرد دارد.

انتهای پیام / س خ 

گزارش از : سپیده خشمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۴:۲۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
عالی بود.موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
سپاس از شما
۲۰:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سپاس