به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهنام حیدری رئیس اداره آموزش وپرورش عشایر فارس گفت: در راستای زنده نگهداشتن تاریخچه تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایر در استان فارس و کشور، موزه آموزش و پرورش عشایر استان راهاندازی میشود.
او، هدف از برگزاری این نشست را هماندیشی و تبادل نظر به منظور ارتقاء کمی و کیفی آموزش وپرورش عشایر برشمرد و بیان کرد: راهاندازی موزه و نحوه مشارکت جامعه عشایر و فرهنگیان عشایر در غنیسازی این موزه، ایجاد کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش عشایر و بررسی راهکارهای مناسب برای جذب خیران مدرسه ساز و مدرسه یار از دیگر اهداف این نشست است.
حیدری با اشاره به تاریخچه ۶۴ ساله این اداره در کشور و استان فارس، تصریح کرد: مرحوم محمد بهمن بیگی با هدف ارتقاء جایگاه عشایر کشور، تعلیم و تربیت این قشر مهم و زحمتکش را در فارس آغاز کرد و ثمره آن شخصیتهای علمی و فرهنگی بزرگی است که هم اکنون به جامعه اسلامی خدمت میکنند.
رئیس اداره آموزشوپرورش عشایر فارس ادامه داد: از دیگر ثمرات این کار بزرگ، تربیت دانشآموزانی بود که با شروع جنگ تحمیلی ، برای دفاع از میهن اسلامی راهی جبهه نبرد حق علیه باطل شدند و جانخود را درراه کشور فدا کردند که یکی از نمونههای بارز آن تقدیم ۹۲ شهید از جمع دانش آموزان مدرسه عشایری شهید بهشتی شیراز در این دوران است.
او،افزود: به منظور حفظ تاریخچهای از اقوام و طوایف مختلف عشایر استان و فعالیتهای متولیان تعلیم و تربیت عشایر از سال ۱۳۳۵ تاکنون، موزهای از آثار به جای مانده از برنامهها و فعالیتهای آموزشوپرورش عشایر کشور و استان در شیراز راهاندازی میشود.
حیدری، این اقدام را در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش دانست و اضافه کرد: به همین منظور اطلاعیهای به سراسر استان ارسالشده تا آثار برجایمانده از فعالیتهای اداره آموزشوپرورش عشایری در استان را جمعآوری کنیم.
رئیس اداره آموزشوپرورش عشایر فارس با تقدیر از همکاری نهادهای مختلف همچون سپاه عشایر وادارات کل امور عشایر، نوسازی مدارس و آموزش وپرورش استان در توسعه کمی و کیفی آموزش دانش آموزان عشایر در فارس، اظهار کرد: اداره آموزشوپرورش عشایر فارس، برای تقویت فعالیتهای خود، در کنار کمکهای مالی نیازمند کمکهای فکری همه مسئولان نیز است.
محمد فیاض پور معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش فارس نیز در این جلسه خود را از دانشآموختگان مدرسه عشایری در استان معرفی کرد و گفت: توسعه فرهنگ و آموزشوپرورش، بستر و فضای توسعه همهجانبه کشور است و مرحوم بهمن بیگی با راهاندازی آموزش عشایر، به خوبی نقطه حساس و مهم توسعه عشایر و کشور را شناسایی کرد.
او، بیان کرد: آنچه از پیشینه اداره عشایری مشهود است، این اداره در آموزشهای خود برای دانش آموزان عشایر کشور از جدیدترین روشها و ابزار آموزشی و کمک آموزشی بهره می گیرند که میتوان به استفاده از راهبران آموزشی در کمک به بهبود روند آموزش و سر کشی منظم به مدارس حتی در دورترین نقاط کشور و استان اشاره کرد که این رویکرد هماکنون نیز در آموزش وپرورش کشور استفاده میشود.
فیاض پور، توجه به دانش روز در روان شانسی تعلیم و تربیت را از دیگر مزیتهای آموزش عشایری کشور درگذشته دانست و تصریح کرد: آنچه از فرایند آموزش دانش آموزان در این مدارس مشاهده میشود ، ثبت نتایج ارزشیابی بهصورت کیفی توصیفی است که میزان خود باروی و اعتماد به نفس دانش آموزان را ارزیابی کرده که شکوفایی استعدادها را هدف قرار داده و در حال حاضر نیز این روش در مدارس کشور متداول شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش فارس با اشاره به بحران کرونا و تأثیر آن بر تعطیلی آموزش حضوری دانش آموزان، ادامه داد: آموزش وپرورش در کنار سایر نهادها در این بحران توانست در تعادل روانی جامعه کمک مؤثری انجام دهد که اینگونه هویت و جایگاه ویژه معلم را زنده کند.
انتهای پیام/ت