خورشیدگرفتگی اول تیر انجام می شود

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با اشاره به همراه بودن خورشیدگرفتگی فردا (اول تیر) با انقلاب تابستانه خورشید، گفت : این خورشیدگرفتگی در سراسر کشور به صورت جزیی قابل رویت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمدخدایاری رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه گفت : خورشید گرفتگی فردا (اول تیر) از حدود ساعت ۹ صبح شروع می‌شود و حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۲۰ دقیقه در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد و تا ساعت یازده و ۳۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند.

او با اشاره به حلقوی بودن خورشیدگرفتگی اول تیرماه، گفت : حتی در بهترین مکان برای رصد این خورشیدگرفتگی هم نمی‌توان گرفت کامل خورشید را نظاره گر بود، چون از نظر نجومی در هنگام خورشیدگرفتگی ماه در اوج بوده و لذا نمی‌تواند سطح خورشید را به طور کامل بپوشاند و یک حلقه باریک از خورشید دیده خواهد شد.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با اشاره به جزیی بودن خورشید گرفتگی اول تیر، گفت: این خورشید گرفتگی در کشور ما از حوالی استان اردبیل و با ۳۰ تا ۳۵ درصد گرفت شروع و در قزوین، کرمانشاه و سنندج حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد گرفتگی خواهد داشت.

خدایاری با بیان اینکه این خورشیدگرفتگی در همه استان‌ها به صورت جزیی قابل رویت است، افزود: میزان گرفتگی خورشید در استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۶۵، ۷۵ و ۸۵ درصد است و در دریای عمان میزان گرفتگی به ۹۵ تا بیش از ۹۸ درصد خواهد رسید.

او بهترین مکان در کره زمین برای رصد خورشیدگرفتگی اول تیر را شمال کشور هند عنوان کرد و افزود: خورشیدگرفتگی در شمال هند ۳۸ ثانیه طول می‌کشد.

خدایاری سپس با بیان اینکه خورشیدگرفتگی اول تیر مسیری موازی خط استوا را طی خواهد کرد، گفت: این خورشیدگرفتگی از جمهوری کنگو در آفریقای جنوبی آغاز و بعد وارد اتیوپی شده و پس از آن در پایین شبه جزیره عربستان شامل کشور‌های یمن و عمان و ایران قابل رویت بوده و پس آن در پاکستان و بعد چین قابل رویت خواهد بود و در نهایت دراقیانوس اطلس به اتمام خواهد رسید.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با هشدار در مورد خطرات مشاهده مستقیم خورشیدگرفتگی، گفت: مشاهده مستقیم خورشید گرفتگی می‌تواند آسیب زیادی به چشم وارد کند، لذا توصیه می‌شود افراد فقط با چشم مسلح خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

او ادامه داد: افرادی که به امکانات نجومی دسترسی ندارند می‌توانند با استفاده از فیلتر‌های جوشکاری شماره ۱۴ و یا استفاده روی هم دو فیلتر جوشکاری شماره ۹ و یا با استفاده از تصویرسازی با عدسی روی کاغذ، این خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

خدایاری با اشاره به رصد این پدیده نجومی در پارک شیرین کرمانشاه از ساعت هشت و نیم فردا (اول تیر) از سوی انجمن نجوم کرمانشاه، از علاقمندان خواست تا برای رصد این پدیده نجومی به پارک شیرین بروند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.