وزارت علوم در هفته‌ گذشته با اخباری مانند امداد‌های غیبی برای دانشجویان و واکنش وزارت علوم به جعلی بودن مدرک سینا کمالخانی گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همچون «واکنش وزارت علوم به جعلی بودن مدرک سینا کمالخانی» «احتمال شروع ترم تحصیلی جدید قبل از مهر»، «امداد‌های غیبی برای دانشجویان؛ معضل آزمون‌های مجازی» و «پاس کاری مسئولان در گود سهمیه‌های کنکور» همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

تصمیم قطعی برای برگزاری امتحانات گرفته نشده است

محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: تصمیم قطعی برای نحوه برگزاری امتحانات تربیت مدرس هنوز اتخاذ نشده است و منتظر این هستیم که نتیجه ورود به خوابگاه دانشجویان دکتری برای گذراندن دروس عملی و رفتار و شرایط زندگی دانشجویان در خوابگاه‌ها در این بازه زمانی یک ماهه را ارزیابی کنیم و حدود ۲ تا ۳ هفته دیگر تصمیمات نهایی و قطعی برای برگزاری امتحانات را خواهیم گرفت.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: آزمون مجازی قطعاً کیفیت و دقت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این زمینه روی گزینه‌های مختلفی فکر کردیم، ولی قطعاً تا ۳ هفته آینده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.

تصمیمی برای وضعیت کلاس‌های ترم مهر گرفته نشده است

علی خاکی صدیق درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها از مهر ۹۹ گفت: هنوز تصمیمی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کلاس‌های ترم مهر گرفته نشده است و این به تصمیم نهایی در شهریور بستگی دارد.

آموزش مجازی باعث کاهش شهریه نمی‌شود

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی درباره اعتراض دانشجویان به اخذ شهریه توسط واحد‌های دانشگاهی با توجه به برگزاری مجازی امتحانات، گفت: دانشجویان باید شهریه را پرداخت کنند به این دلیل که ترم به صورت کامل برگزار شده و هیچ مشکلی وجود نداشته است.

آهو منش در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت کنونی عمومی است، بیان کرد: وزارت علوم تفاوت بین ارزش واحد غیر حضوری و حضوری را اعلام کرده که این تفاوت ۵ درصد است. به عنوان مثال اگر ارزش واحد حضوری ۱۰۰ هزار تومان باشد ارزش واحد غیر حضوری ۹۵ هزار تومان است.

احتمال شروع ترم تحصیلی جدید قبل از مهر

صدیقی گفت: احتمال شروع شدن ترم آینده زودتر از مهر وجود دارد و برای دانشجویان جدید نیز با توجه به اعلام نتایج کنکور تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

جزئیات برگزاری ترم تابستان در دانشگاه پیام نور

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور شیوه برگزاری ترم تابستان در این دانشگاه را تشریح کرد.

واکنش وزارت علوم به جعلی بودن مدرک سینا کمالخانی

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر جعلی بودن مدرک سینا کمالخانی نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، گفت: زمان بسیار اندک بود و امکان پاسخ‌دهی به استعلام‌ مدارک تمام نامزدهای مجلس نبود، اما در همین مدت انتخابات مجلس اخیر بیش از ۴ هزار استعلام انجام شد و تقریباً همه پاسخ‌ها به وزارت کشور رسید.

حمایت وزارت علوم از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حد حرف بوده است

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: حمایت از دانشگاه‌های غیر دولتی فقط حرف بود. در شرایط کنونی تمام دارای این دانشگاه‌ها در معرض خطر است و وزارت علوم حمایتی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی به عنوان یک دانشگاه خصوصی نکرده است.

کنکور یکی از موانع اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین

اولین جلسه شوراى تحول و نوسازى نظام آموزشی کشور به ریاست سعیدرضا عاملى دبیر شوراى عالى انقلاب فرهنگى در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: یکی از موانع اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: سند تحول به تربیت در ساحت‌های شش‌گانه تربیت سیاسی، اجتماعی، زیباشناسی، اقتصادی و... تأکید دارد، اما کنکور صرفاً به حافظه تأکید دارد.

برگزاری کلاس‌های عملی امکان پذیر نیست

محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور برگزاری کلاس‌های عملی امکان پذیر نیست و دانشجویان می‌توانند دروس عملی را حذف کنند. اگر در استانی امکان برگزاری عملی دروس فراهم نشود برای این دروس نمره ناتمام رد می‌شود و صبر می‌کنیم تا اجازه برگزاری امتحانات به ما داده شود.

او اظهار کرد: در هر صورت کلاس‌های عملی باید برگزار شود و آزمون‌ها هم به صورت حضوری برگزار شود.

امداد‌های غیبی برای دانشجویان؛ معضل آزمون‌های مجازی

بیش از ۴ ماه است که با شیوع کرونا در کشور کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها غیر حضوری شده و کلاس‌ها به صورت بر خط وآنلاین برگزار شده است. با تمام مشکلات و حاشیه‌های موجود این کلاس‌ها برگزار شد و با فرا رسیدن زمان برگزاری امتحانات وضعیت موجود باعث شد تا دانشگاه‌ها شروع به برنامه ریزی برای نحوه برگزاری امتحانات کنند.

اگر چه برخی دانشگاه‌ها در نهایت تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت حضوری گرفته اند، اما با این وجود بسیاری از دانشگاه‌ها همانند دانشگاه آزاد، پیام نور و ... برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری گرفته اند.

برگزاری امتحانات به صورت مجازی، اما و اگر‌های بسیار و ضعف‌ها و معایت زیادی از جمله فراهم شدن امکان تقلب در امتحانات را به وجود آورده است.

پاس کاری مسئولان در گود سهمیه‌های کنکور

تیر ماه امسال کنکور سراسری در کشور ما پنجاه ساله می‌شود، پنجاه سالی که با حاشیه‌ها و گله‌های زیادی همراه بود و نشانه پیکان این اعترضات سهمیه‌های کنکور محسوب می‌‌شود. سهمیه‌هایی که به باور عموم افراد جامعه اجحاف در حق استعداد‌هاست.

در یک دهه گذشته رایزی‌های زیادی برای حذف سهمیه‌ها و حذف کنکور صورت گرفته است، اما با وجود تمام اعتراضات و درحالی که تنها چند ماه تا سال ۱۴۰۰ باقی مانده است نه سهمیه‌ای حذف شد و نه کنکوری.

با گذشت چندین سال از اعتراض به سهمیه‌های کنکور و تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌ها توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به مجلس هنوز شاهد پاس کاری مسئولان درباره سهمیه‌ها هستیم.

احتمال آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران به صورت مجازی

سید حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران درباره آخرین تصمیم گیری‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید اظهار کرد: به احتمال بسیار زیاد دانشجویان جدید الورود مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با برنامه ریزی سازمان سنجش بدون وقفه همانند دانشجویان دیگر از مهرماه در دانشگاه حضور می‌یابند.

او افزود: احتمالا پذیرش دانشجویان جدید الورود در مقطع کارشناسی برای حضور در دانشگاه از مهر ماه با وقفه ۲ الی ۳ هفته‌ای همراه باشد که این وقفه با برگزاری کلاس‌های جبرانی پس از شروع ترم، باعث کاهش نگرانی دانشجویان و خانواده‌های آنان خواهد شد.

دروس عملی نیمه تمام دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ترم تابستان ارائه می شود

هادی ناطقی مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دروس ارائه شده در ترم جاری را به ۳ دسته تقسیم بندی کرده است.بر این اساس تمام دروسی که از اوایل اسفندماه تا پایان خرداد ماه یا اوایل تیرماه، مجازی در سامانه برگزار شده اند، امتحانات آن دروس هم به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

او افزود: در شرایط استثنایی اگر استاد یا گروه آموزشی مربوطه حضوری برگزار شدن امتحان را الزامی بداند، بایستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این امر موافقت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار