پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: محدودیت مصرف پروتئین در بیماران کلیوی ضروری است.

ضرورت محدودیت مصرف پروتئین در بیماران کلیویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   شیما عبداللهی گفت : با محدود کردن مصرف پروتئین غذایی عملکرد کلیه حفظ و مواد زاید کمتری در بدن ایجاد می‌شود، بنابراین رعایت رژیم غذایی و آگاهی از اصول صحیح تغذیه‌ای در پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر تاثیر به سزایی دارد.

 عبداللهی افزود  :  با کاهش حجم ادرار مصرف پروتئین در بیماران به طور حتم باید کاهش یابد و به حدود ۷۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار برسد.

او کنترل فسفر خون در این بیماران را ضروری اعلام و عنوان کرد: برای محدود کردن فسفر رژیم غذایی باید مواردی نظیر حذف یا محدود کردن شیر، ماست، بستنی، دوغ و دیگر محصولات لبنی و همچنین غلات و حبوبات و ... در تنظیم رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد : مواد غذایی موجود در گروه گوشت‌ها باید در حدی که در رژیم غذایی گنجانده می‌شوند، مصرف شوند و استفاده بیش از حد آن‌ها به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بازگشت بیماری توصیه نمی‌شود.

او با بیان این که دریافت پتاسیم در بیماران کلیوی نباید بیش از سه هزار میلی گرم در روز باشد، خاطرنشان کرد : در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی که میزان دفع ادراری آن‌ها کافی باشد نیاز به محدودیت پتاسیم نیست.

عبداللهی توضیح داد : مواد غذایی که در گروه سبزی ها، میوه ها، شیر و فراورده‌های لبنی و گوشت‌ها قرار دارند، غنی از پتاسیم بوده و کره و خامه نسبت به دیگر محصولات لبنی پتاسیم کمتری دارند.

او ادامه داد: آجیل ها، اسفناج، سیب زمینی، بروکلی و گوجه فرنگی پتاسیم بالایی دارند و مصرف نکردن آب سبزیجات پتاسیم موجود در رژیم غذایی را کاهش می‌دهد.

او اظهار داشت: سبوس و جوانه گندم، موز و میوه‌های خشک شده پتاسیم بالایی دارند و مصرف بدون آب میوه‌هایی که به شکل کمپوت هستند میزان پتاسیم پایینی دارند.

او محدود کردن نمک را در بیماران کلیوی ضروری اعلام و تاکید کرد : تا زمانی که در حجم ادرار روزانه فرد مشکلی وجود ندارد، نیازی به محدود کردن پتاسیم نیست، اما باید مصرف نمک محدود شود.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.