به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،کتاب «اسرار داستان نویسی» نوشته مینا امیری مهر به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از مهارتها و تکنیکهای نوشتن بتوانید به نویسندهای خلاق و حرفهای تبدیل شوید. درست از وقتی که اولین حرف الفبا را آموختیم به ما دیکته گفتند؛ متاسفانه این شیوه آموزشی همچنان در مدارس حاکم است. روشی که به کودکان میآموزد چگونه یک طوطی باشند، پرندهای که هیچ خلاقیتی به جز حفظ و تکرار کلمات ندارد.
مینا امیری مهر در این کتاب به زبانی ساده به شما یاد میدهد که چطور یک طوطی نباشید. به عقیده او اگر کسی از استعداد ذاتی برای نویسندگی برخوردار نباشد، اما عاشق خلاقیت و خلق آثار زیبای هنری باشد میتواند با پشتکار به هدفش برسد.
پشتکار در نویسندگی به این مفهوم است که در همه لحظاتی که به یک روز تعلق دارد هدف فراموش نشود و همیشه حتی زمانی که قلم در دست ندارید در ذهن با واژهها جملات را زیبا بسازید و نه تنها پشت میز کار بلکه ذهن و مغز را تبدیل به یک صفحه سفید و چشم را به یک قلم تبدیل کنید.
داستاننویسی برخلاف درس ریاضی یا فیزیک و شیمی فرمول خاصی ندارد؛ بنابراین شاید کمتر کسی به سوال چگونه میتوان داستاننویس موفقی شد پاسخ کاملی بدهد. اما نگران نباشید اگر استعدادش را در خود سراغ دارید یا حتی عاشق نوشتن هستید، میتوانید موفق شوید، منتهی باید فوت و فن بهتر نوشتن را بیاموزید.
به این ترتیب شما راه چندین ساله نویسندگان مشهور را کوتاهتر به انجام میرسانید. زیرا دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نمیکنید. اما یادمان باشد میوه اگر عصارهای نداشته باشد هر چقدر هم آن را بفشارند چیزی پس نخواهد داد.
در بخشی از کتاب «اسرار داستان نویسی» میخوانیم:
این که داستان را از زبان چه کسی آغاز کنیم از دیدگاه من منطق خاصی ندارد. چون نمیشود نویسنده را مجبور کرد، بیا و این بار داستانت را از زبان خودت بنویس یا از زبان دخترک شخص اول داستان. چون حتی نویسنده هم قبل از شروع داستان نمیداند میخواهد از زبان چه کسی بنویسد. وقتی جرقه داستان نویسی در ذهن پلیسی اش شکل میگیرد به تنها چیزی که در ابتدا نمیاندیشد راوی داستان است به طور مثال هنگامی که میخواهد از درد کودک دست فروش بگوید؛ آنقدر درد در سینه دارد، وقتی قلم به دست میگیرد دیگر خودش را فراموش میکند و زمانی که آن چه را نوشته است باز میخواند با خود میگوید آیا به راستی این قصه را من نوشتهام یا کودک دست فروش؟
برای همین جای تعجب ندارد که در بعضی از قصهها اشیا حرف میزنند، جان ندارند، ولی برای آرزوهایش تلاش میکنند این خواستگاه نویسنده نبوده است که جایگاه انسانیت را به اشیا بخشید بلکه این تخیل است که گستاخانه ذهن نویسنده را پادشاهی میکند و این تخیل بود که به کلیله و دمنه جان بخشید و عقل و شعور داد آنقدر که هر انسانی با خواندن حتی یک صفحه از کتاب درسی انسانیت را یاد گرفت.
یکی از دوستان نویسندهام به من گفت وقتی قلم به دست میگیرم و شروع به نوشتن میکنم، احساس میکنم جسمم فانی شده است و تنها این روح است که مینویسد برای همین هنگامی که از من میخواهند داستانی که نوشتهام را تعریف کنم تنها دورنمایی از آن را به یاد دارم که در واقع همان طرح اولیهای است که در ذهنم تداعی شد.
وقتی در حال نگارش داستان ماسک بودم اصلا نمیدانم پرنده فاخته، چگونه قلم را گستاخانه از من گرفت و نوشتن را از کی با پرهایش آغاز کرد.
گفتنی است کتاب «اسرار داستان نویسی» نوشته مینا امیری مهر از سوی نشر آفرینش مهر راهی بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/