هنرمند ارزشی موسیقی استان فارس گفت: موسیقی آیینی با سنت‌های اصیل گره خورده و نباید اجازه داد این موسیقی تحت لوای آثار نوظهور قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نیما آبادیان هنرمند ارزشی موسیقی استان فارس بیان کرد: درسالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی کشور و رویکردهای جدید در این سازمان، موسیقی آیینی گنجینه‌ای از میراث معنوی ایران  بوده که سال‌ها سینه به سینه به نسل امروز انتقال یافته و باید بسیار از آن مراقبت کرد  که با تغییر رویکرد ایجاد شده در سازمان تبلیغات اسلامی و حضور جوانان ارزشی با نگاه‌های جدید ممکن است.

او، با اشاره به اینکه در طول تاریخ موسیقی آیینی، رسوم ایرانی‌ها را پاینده کرده است، بیان کرد: اگر با هر ابزاری قرار بود آیین‌های ماه محرم ماندگار شود فقط به واسطه موسیقی است که این کار شدنی بود زیرا تصویری از برگزاری این آیین‌ها موید آن می‌توانست باشد.

آبادیان تصریح کرد: موسیقی آیینی ما افزون بر اینکه در حفظ و انتقال رسوم گذشته موفق ظاهر شده، با تعزیه خوانی، پرده خوانی و مولودی خوانی عجین شده است.

هنرمند ارزشی موسیقی استان فارس ادامه داد: تعزیه  موسیقی را به اوج می‌رساند و اشعار و آهنگ‌ها و موسیقی تعزیه نقطه عطف آن به شمار می‌آید.

او، افزود: موسیقی آیینی بسیار اهمیت دارد، و در حال حاضر این موسیقی به دلیل ظهور تکنولوژی دچار آفت‌هایی شده که در آهنگ، ملودی و اشعار دیده می‌شود.

آبادیان ورود موسیقی پاپ و غربی را یکی از علل آسیب به موسیقی آیینی برشمرد و اضافه کرد: ما در حال فاصله گرفتن از موسیقی اصیل آیینی و مذهبی ایرانی به این دلیل هستیم.

هنرمند ارزشی موسیقی استان فارس خواستار مراقبت از موسیقی اصیل آیینی از سوی متولیان فرهنگی شد و اظهار کرد: می‌شود هویت این موسیقی را حفظ کرد تا تداخل با موسیقی سنتی، کلاسیک، پاپ و جَز پیدا نکند.

او، تاکید کرد: موسیقی آیینی ایران با آیین‌های اصیل گره خورده است بنابر این نباید اجازه دهیم این موسیقی تحت لوای آثار نوظهور قرار گیرد.

آبادیان، در خصوص نقش تبلیغات اسلامی در این نوع موسیقی گفت: در طول سال بسیار مناسبت‌های مذهبی وجود دارد که اگر موسیقی آیینی اصالت خود را حفظ کند تمامی مناسبت‌های فوق باید با موسیقی آیینی پوشش داده شود.

 موسیقی سخیف غربی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای موسیقی اصیل آیینی در مناسبت‌های مذهبی ما باشد.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار